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"민"(demos)1) 개념의 이중성과 민주주의(demokratia)의 기원
The Double Senses of ‘Demos’ and the Origins of Demokratia

DC Field Value Language
dc.contributor.author신철희-
dc.date.accessioned2014-01-21T08:28:33Z-
dc.date.available2014-01-21T08:28:33Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citation한국정치연구, Vol.22 No.2, pp. 203-225-
dc.identifier.issn1738-7477-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10371/90292-
dc.description.abstract본 논문의 목적은 고대 그리스 시기에 ‘민’(demos) 개념이 ‘전체 시민’과 ‘일반 평민’이라는 이중의 의미를 가지고 있었다는 사실을 중심으로 민주주의(demokratia)의 기원과 성격을 분석하는 것이다. 그동안 민주주의에 대한 연구에서 논의의 초점은 주로 통치(kratos)나 제도(politeia)였고, 민주주의의 행위 주체인 민에 대한 연구는 의외로 드물었다. 그러나 모든 제도 운영은 인간이 한다는 점에서 민에 대한 연구는 민주주의를 이해하고 현실에 적용하는 데 있어서 매우 중요한 과제라고 할 수 있다.‘민’의 어원인 demos’는 고대 그리스 지역에서 처음에는 행정 구역 단위인 ‘deme'를 의미하였지만, 이후에 주로 그 곳에 거주하는 ‘평민(농)’과 시민 전체’의 의미를 가지게 되었다. 그런데 ‘데모스’의 이러한 중의성은 ‘민’ 개념에 대한 귀족과 평민의 시각 차이를 반영하는데, ‘전체 시민’은 시민의 대다수를 차지하는 평민의 열망이, ‘평민’은 그들을 아테네의 대표 세력으로 인정하기 싫어하는 귀족의 의지가 투영되어 있다. 따라서 ‘민’ 개념의 중의성은 귀족과 평민의 갈등 관계와 더불어서 민이 귀족보다 폴리스와 그것을 구성하는 시민의 본질(telos)에 더 부합하다는 사실을 드러낸다. 한편 아테네 정치사에 대한 가장 상세한 문헌인 『정치학』과 『아테네 정체』에서 아리스토텔레스는 중산계급과 혼합정의 정치적 중요성을 강조함으로써 민과 민주정의 이상이 보편성과 개방성에 있음을 보여준다.

The aim of this paper is to analyze the origins and nature of demokratia (democracy),focusing on the double meanings of ‘demos’: ‘the whole citizens’ and ‘common people’. Until now, the studies on democracy have stressed rule (kratos) or institutions (politeia)and neglected ‘demos’, the subject of democracy. The investigations of demos, however, is crucial for understanding democracy and reforming our reality in that it is human beings who run all the institutions. At first, ‘demos’ in Ancient Greece meant ‘deme’, the administrative district, but afterwards it implied ‘the commoners’ and ‘the citizen body’. The doubleness of the concept ‘demos’ reflects the discrepancies of perspectives on justice between the nobility and the commoners. ‘The whole citizenry’ shows the passion of the common people who think they represent Athens, while ‘common people’ projects the will of the nobility who dislike acknowledging the supremacy of the commoners. Therefore, the doubleness of sense of ‘demos’ shows not only the conflicts between the nobles and common people but also the latter is more fit to the nature of citizen and the telos of polis than the former is. Moreover, I will say that Aristotle’s treatment of middle class and mixed regime in his Politics and the Athenian Constitution, which are the most minute texts for the Ancient Athenian history, is important in that it symbolizes universality, the ideal of democracy.
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dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 한국정치연구소-
dc.subject민주주의-
dc.subject-
dc.subject데모스-
dc.subject아리스토텔레스-
dc.subject중산계급-
dc.subject혼합정-
dc.subjectdemocracy-
dc.subjectpeople-
dc.subjectdemos-
dc.subjectAristotle-
dc.subjectmiddle class-
dc.subjectmixed regime-
dc.title"민"(demos)1) 개념의 이중성과 민주주의(demokratia)의 기원-
dc.title.alternativeThe Double Senses of ‘Demos’ and the Origins of Demokratia-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorShin, Chul-Hee-
dc.citation.journaltitle한국정치연구(Journal of Korean Politics)-
dc.citation.endpage225-
dc.citation.number2-
dc.citation.pages203-225-
dc.citation.startpage203-
dc.citation.volume22-
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Korean Political Studies (한국정치연구소)한국정치연구 (Journal of Korean Politics)한국정치연구 Volume 22 Number 1/3 (2013)
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