Publications

Detailed Information

Study on the Learning Chain of Literary Education: Focusing on the Reflection about Literature's Overwhelming Phenomenon in Secondary School Language Education : 문학 교육의 교수·학습 위계성: 중학교 국어교육의 '범문학화' 현상에 대한 반성을 중심으로

DC Field Value Language
dc.contributor.author王意如-
dc.date.accessioned2014-04-25T01:28:49Z-
dc.date.available2014-04-25T01:28:49Z-
dc.date.issued2013-12-
dc.identifier.citation국어교육연구, Vol.32, pp. 497-512-
dc.identifier.issn1227-8823-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/91447-
dc.description서울대학교 국어교육연구소에서 초·중등학교의 국어교육과 대학의 국어교육을 주제로 개최한 제15회 국제학술회의(2013. 10. 26.)에서 기획 발표한 내용을 수정·보완한 것임-
dc.description.abstract본 연구에서는 문학 교육의 개념을 교수․학습의 자원으로 문학 작품을 활용하는 것이라고 보았다. 그런데 초․중등학교와 대학교에서의 문학 교육은 그 목적이 같지 않다. 문학 교육의 주된 목적은 학생들의 언어 능력을 향상시키는 것이 되어야 한다. 그러나 현재의 문학 교육은 이러한 이와 같은 목적에서 벗어나 심각한 범문학화의 경향을 띠고 있다. 이러한 경향은 첫째, 교재에 문학 작품이 과도한 비중으로 실려 있고, 둘째, 교수․학습에서 문학작품 감상을 지나치게 강조하고 있다는 데서 찾아볼 수 있다.

문학 교육에서 중요한 것은 문학 교육의 가치를 이해하고 언어 교육에 있어 서 문학 작품 감상이 지니는 위상을 인식하는 것이다. 이를 위해서는 초․중등학교와 대학교에서의 문학 교육이 구별되되, 단계적으로 이어져 연쇄를 이루어야 한다. 이러한 교수․학습의 위계화를 통해 문학 교육은 학습자들로 하여금 충분한 쓰기 및 의사소통 능력을 지닌 직업인이자, 상당한 정도의 문학 지식을 갖춘 국민으로 성장할 수 있게 한다.
-
dc.description.abstractThe concept of literature education in this paper refers to using the literature works as teaching materials in class. The purpose of literature education in university and in primary or middle school is not the same. The main focus of literature education for the students in primary and middle school is to help students improve the language skill. But the current situation is that we does not meet the main requirement of the literature education for the teenagers, present a serious tendency of overemphasizing literature itself, characterized by high percentage of literary works in the teaching materials, as well as paying too much attention to literary appreciation, etc. We should specify the ultimate goal of the education of Chinese language and literature, understand the value of teaching literature, recognize the position of literary appreciation in the language learning. To differentiate literature education in the primary and middle school from those in university, realize the actual role of literature education for the junior students as the first link in the entire chain, that is to proceed to the next step smoothly after the education, then to finally take the occupation in relation to literature or any other career.-
dc.language.isozh-
dc.publisher서울대학교 국어교육연구소-
dc.subject문학교육-
dc.subject교수·학습 위계성-
dc.subject범문학화-
dc.subjectliterature education-
dc.subjectlearning chain-
dc.subjectoveremphasizing literature itself-
dc.titleStudy on the Learning Chain of Literary Education: Focusing on the Reflection about Literature's Overwhelming Phenomenon in Secondary School Language Education-
dc.title.alternative문학 교육의 교수·학습 위계성: 중학교 국어교육의 '범문학화' 현상에 대한 반성을 중심으로-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorWang, Yiru-
dc.contributor.AlternativeAuthor왕이루-
dc.citation.journaltitle국어교육연구-
dc.citation.endpage512-
dc.citation.pages497-512-
dc.citation.startpage497-
dc.citation.volume32-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share