Publications

Detailed Information

초등학생 다중지능 척도 타당화 연구 : 흥미-능력 2차원 검사를 중심으로 : Validation of Multiple Intelligence Scale for Elementary Students: A Two-Dimension Interest-Ability Assessment

DC Field Value Language
dc.contributor.author김동일-
dc.contributor.author남지은-
dc.contributor.author박소영-
dc.contributor.author장정현-
dc.contributor.author김나영-
dc.contributor.author오정수-
dc.contributor.author김명찬-
dc.date.accessioned2014-06-11T01:55:33Z-
dc.date.available2014-06-11T01:55:33Z-
dc.date.issued2014-03-
dc.identifier.citation아시아교육연구, Vol.15 No.1, pp. 71-92-
dc.identifier.issn1229-9448-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/92177-
dc.description.abstractThe current study was conducted to validate an intelligence scale that assesses interests and abilities of upper level elementary students based on Gardner (1999)s theory of multiple intelligence. Four intelligence areas (verbal-linguistic, logical-mathematical, visual-spatial, and interpersonal) were included in the scale. 1,253 elementary students in grades 3~6 across Korea participated in the preliminary assessment with intial items along with an established intelligence test for criterion validity. Analyses on the data confirmed the scales reliability and validity. All the interest and ability scales appeared to have high internal consistency and seemed to have significant positive correlations with each other. The Multiple Intelligence Scale was positively correlated with an existing intelligence test. Exploratory factor analysis revealed that the factor structures of each intelligence domain are adequate. Confirmatory factor analysis demonstrated that the model fit is satisfactory. The studys significance, limitations, and suggestions for future studies are discussed.-
dc.description.abstract본 연구는 Gardner(1999)의 다중지능 이론에 근거하여 초등학생의 흥미와 능력을 측정하기 위한 척도를 개발하고 이를 타당화하기 위한 것이다. 척도에 포함된 다중지능 영역은 총 4가지로, 언어 지능, 논리수학 지능, 공간 지능, 대인관계 지능이다. 이를 위해 전국의 초등학생 3~6학년 1253명을 대상으로 설문을 실시하였고 타당도와 신뢰도를 경험적으로 검증하였다. 탐색적 요인분석 결과 각 영역의 요인구조가 적합한 것으로 나타났고, 확인적 요인분석 결과 모형의 적합도도 양호한 것으로 나타나 구성타당도가 확인되었다. 신뢰도 분석 결과 흥미와 능력 각 영역 척도들의 내적 합치도도 높은 것으로 나타났다. 흥미, 능력 각 영역별 척도들 간의 상관을 살펴본 결과 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타났고, 다중지능 능력 검사와 수행 능력 검사 간에 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타나 척도의 준거타당도도 확인되었다. 본 연구의 의의와 제한점 및 후속 연구 방향은 논의에서 다루었다.-
dc.description.sponsorship이 논문(저서)는 2013년 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임

(NRF-2013S1A3A2055007)
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육연구소-
dc.subjectmultiple intelligence-
dc.subjectability-
dc.subjectelementary school-
dc.subjectscale development-
dc.subjectvalidation-
dc.subject다중지능 척도-
dc.subject흥미-
dc.subject능력-
dc.subject초등학교-
dc.subject척도 개발-
dc.subject타당화-
dc.title초등학생 다중지능 척도 타당화 연구 : 흥미-능력 2차원 검사를 중심으로-
dc.title.alternativeValidation of Multiple Intelligence Scale for Elementary Students: A Two-Dimension Interest-Ability Assessment-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Dongil-
dc.contributor.AlternativeAuthorNam, JeeEun Karin-
dc.contributor.AlternativeAuthorPark, So Young-
dc.contributor.AlternativeAuthorJang, Junghyun-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Nayoung-
dc.contributor.AlternativeAuthorOh, JungSu-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Myeung-Chan-
dc.citation.journaltitle아시아교육연구 (Asian Journal of Education)-
dc.citation.endpage92-
dc.citation.number1-
dc.citation.pages71-92-
dc.citation.startpage71-
dc.citation.volume15-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share