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조선족 문학의 위상과 한·중 문학교육 연구
A Study on the Korean-Chinese Literature's Status and Literature Education of Korea-China : Focus on Yoon Dongjoo

DC Field Value Language
dc.contributor.author윤여탁-
dc.date.accessioned2014-06-16T06:56:18Z-
dc.date.available2014-06-16T06:56:18Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.citation국어교육연구, Vol.25, pp. 33-56-
dc.identifier.issn1227-8823-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/92254-
dc.description.abstract한국 시문학사에서 윤동주는 중요한 자리를 차지하고 있다. 그를 제외하고는 우리 문학사의 암흑기라고 불리기도 했던 일제 강점기 후반의 시문학을 논의하기 어려웠던 적도 있었다. 윤동주와 그의 시는 한국문학사의 맥락에서는 이 시기의 대표적인 성과였으며, 문학교육의 맥락에서는 정전(正典, canon)으로서의 자리를 차지하고 있었다 그리고 해방 직후 이와 같은 그의 위상 정립은 문학사 연구나 서술에서 일제 말기에 한국어로 시 쓰기가 어려웠던 시절의 공백을 메워야 할 필요성과 복원된 민족국가의 국어와 문학을 가르치기 위한 선택에 의해서 이루어졌다. 해방 직후까지도 별로 주목받지 못했던 북간도 명동 출신의 시인 윤동주는 1948년 라는 유고시집을 통해서 한국 문학사에 등장했으며, 제1차 교육과정기인 1956년에 발행된 중학교 2학년 1학기 국어 교과서에 이 수록되면서 국어(문학)교육의 대상이 되었다. 좌익과 우익 계열의 시인들의 시가 고루 실렸던 해방 직후의 교과서에서는 물론 한국전쟁기의 교과서에서도 수록되지 않았던 윤동주의 시가 1955년 『하늘과 바람과 별과 시」 재판본이 나온 직후에 국어 교과서에 제재로 선택되면서 시 교육뿐만 아니라 시 문학사에서도 그 위상을 확보하였다.-
dc.description.abstractYoon Dongjoo plays an important role in the field of Korean poetry history and literature education. There was a time when Korean literature society could not talk about Korean poetry without his work during the dark ages of Japanese colonial period. As the context of Korean literature history, Yoon Dongjoo and his poetry was the centurys representative work and as the context of literature education, it becomes a canon. The foundation of his status served the purpose of filling the gap of the Korean literature history during japanese colonial period. And it wa s the result of new nations educational choice for restoring Korean language and literature education. Futhermore, Yoon Dongjoo is not only a leader in Korean literature, but also a leader in Korean-Chinese literature. However he thought Machuria as his homeland rather than Korea. And Yoon Dongjoo had a very unique history with living short life wandering around the place where he didnt thought as a homeland and dying in a Japanese jail. With his work which was produced by this impressive personal background, the Korean-Chinese literature division and Korean division study different point of views and this difference of two countries makes different aspects of interpretation of his works.-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국어교육연구소-
dc.subject윤동주-
dc.subjectYoon Dongjoo-
dc.subjectKorean Literature History-
dc.subjectLiterature Education-
dc.subjectCannon-
dc.subjectKorean-Chinese Literature-
dc.subjectChildren's Poem-
dc.subjectLyrics Textbook-
dc.subjectContent and Method of Teaching-Learning-
dc.title조선족 문학의 위상과 한·중 문학교육 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Korean-Chinese Literature's Status and Literature Education of Korea-China : Focus on Yoon Dongjoo-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorYoon, Yeo-tak-
dc.citation.journaltitle국어교육연구-
dc.citation.endpage56-
dc.citation.pages33-56-
dc.citation.startpage33-
dc.citation.volume25-
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 25/26 (2010)
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