Browse

과학기술분야 융합연구자의 교역지대 교류경험 및 의미
A Study of the Interchanging Experiences at the Trading Zone : Focusing on the Case of Interdisciplinary Researchers

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
서동인; 오헌석
Issue Date
2014-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.15 No.2, pp. 111-140
Keywords
trading zoneinterdisciplinary researcherinterdisciplinary research교역지대교류경험융합연구학제간 연구
Abstract
본 연구의 목적은 융합연구를 수행한 과학자의 교역지대 교류경험을 규명하는 것이다. 이를 위해 융합연구를 수행한 과학자 18명을 심층면담하여 교역지대에서의 교류활동과 갈등양상, 교역지대 교류경험의 의미를 분석하였다. 융합연구자들의 교역지대 교류활동은 관계형성, 합의도출, 전문성교환으로 분석되었다. 관계형성국면에서 융합연구자들은 지적만남과 협력관계를 형성하며 의사결정의 효율성과 전문성의 확장을 위한 사전 규칙을 설정하여 상호간 전문성 교류를 위한 교수/학습 관계를 맺는다. 이러한 관계형성에서 합의가 도출되고 궁극적으로 전문성의 교환이 일어나 이들간의 교류경험은 개별 연구자의 성장을 촉진하는 결정경험으로 작동한다. 본 연구는 융합연구자간의 교역지대 경험과정과 그 의미를 분석함으로써 분과화 된 학문 풍토에서 융합연구를 촉진하는 메카니즘이 무엇이며 융합연구를 촉진하는 데 필요한 방안을 탐색하는 데 시사점을 제공한다.
The purpose of this study is to understand the process of interdisciplinary research by examining the trading experience in the trading zone and to make suggestion on creating a successful trading zone. Trading zone is known to location in which communities with a deep problem of communication manage to communicate. Accordingly, interviews were conducted with 18 scientists and scientific technicians who had experiences of interdisciplinary research. Interchanging activities in the trading zone ware proven to be Engaging, Drawing agreements, Exchanging their expertise for decision making of research and expansion of researchers expertise. Also, the meaning of interchanging experience of researchers in the trading zone are turning point of research and rethinking about research abilities oneself that was shown as crystallizing and meaningful experiences. The contributions of this study is the understanding of interdisciplinary research and the trading zone by exploratory approach. In addition, the study helped the discovery of new

possibilities of constituting expertise which are present in the trading zone and development researchers who work in science and technology.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/92558
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 15 Number 1/4 (2014)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse