Publications

Detailed Information

언어자원과 언어능력의 재구성 : 싱가포르 한국 조기유학생들과 동반 가족의 사례 : Reconstituting Language Resources and Competencies : South Korean pre-college students and their accompanying families in Singapore

DC Field Value Language
dc.contributor.author강윤희-
dc.date.accessioned2014-07-30T01:01:46Z-
dc.date.available2014-07-30T01:01:46Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citation비교문화연구, Vol.20 No.1, pp. 87-118-
dc.identifier.issn1226-0568-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/92718-
dc.description.abstract1997년 한국 경제 위기 이후 세계화 하지 않으면 망한다(globalize or perish)(Kim 2000: 2)라는 한국 사회 전반의 위기의식이 형성되었다. 특히 한국 정부의 적극적인 세계화 추진 정책은 영어 능력의 습득을 통해서만 세계화된 사회에서 살아남을 수 있다는 담론을 널리 통용시켜 이에 따른 영어 열풍 또는 영어 광풍이라고 불리는 영어 교육 과열

현상을 초래했다(박휴용 2006; Shim and Park 2008). 1990년대 후반에 급증하는 한국 학생들의 조기 유학의 현상도 이와 같은 한국사회의 위기의식이라는 맥락 하에 이해해 볼 수 있다. 한국을 떠나 다른 영어권 나라(미국, 캐나다, 호주 등)로 조기유학을 가는 가장 중요한 이유 중 하나가 바로 영어의 습득이라는 점에 주목하면(조은 2004; 조혜영2005), 조기유학은 영어로 대표되는 언어자본 또는 문화자본의 획득을 통해 자신의 자녀들을 세계화 시키려는 중상층 가족의 위기 대처 전략이라고 설명할 수 있다(다른 사례로는 Waters 2005, 2006 참조). 많은 다른 연구에서도 이미 지적 되었듯이, 이러한 조기 유학은 세계인 또는 글로벌 인재가 되기 위해서 영어 능력은 필수라는 한국 사회의 지배적인 담론에 의해 정당화되기도 한다(Kang and Abelmann 2011; Park and Lo 2012; Song 2010).
-
dc.description.abstractThis paper examines a case study of South Korean educational migrants who have moved to Singapore for their children's precollege education. It discusses how these migrants redefine and reconstitute the ideas and values of language resources and competencies as mediated by their multiple and situational language ideologies. In particular, this study illustrates how these Korean educational migrants in Singapore view Mandarin, English and Singlish as having multiple values according to different situational contexts. Chinese or English does not exist as an abstract language. Rather these language resources are cultural products, of which meanings and values are constantly negotiated and constituted through Korean migrants' lived experiences of specific transnational contexts. The Korean educational migrants, on the other hand, redefine and reconstitute language competencies that they aspire to acquire through their Singapore experiences. Based on the spatio-temporal specificity of their migration to Singapore, the Korean migrants tend to reconfigure their desired language competence as being potential and timely and spatially limited. At the same time, as a type of sptaio-temporally specific competence, the Korean migrants emphasize emotional capital, including a sense of self-discipline and regulations as well as self-confidence as significant personal dispositions required to go further to a larger society. Therefore, this study demonstrates how the meanings and values of language resources and competencies are constantly reconstructed and negotiated through educational migrants' shifting language ideologies, as embedded in specific spatio-temporal trajectories of the educational migrants.-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 비교문화연구소-
dc.subjectlanguage resource-
dc.subjectlanguage competence-
dc.subjecteducational migration-
dc.subjectlanguage ideology-
dc.subjectemotional capital-
dc.subjectSingapore-
dc.subject언어자원-
dc.subject언어능력-
dc.subject교육이주-
dc.subject언어이데올로기-
dc.subject감정자본-
dc.subject싱가포르-
dc.title언어자원과 언어능력의 재구성 : 싱가포르 한국 조기유학생들과 동반 가족의 사례-
dc.title.alternativeReconstituting Language Resources and Competencies : South Korean pre-college students and their accompanying families in Singapore-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKang, Yoonhee-
dc.citation.journaltitle비교문화연구-
dc.citation.endpage118-
dc.citation.number1-
dc.citation.pages87-118-
dc.citation.startpage87-
dc.citation.volume20-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share