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이이의 리통기국 이론의 형이상학적 결여(缺如)
Yi Yis Theory of The Principle is Universal, and the Material Force Limits It in a Metaphysical Deficiency

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Authors
손영식
Issue Date
2015-05
Publisher
서울대학교 철학사상연구소
Citation
철학사상, Vol.56, pp. 3-33
Keywords
리통기국(理通氣局)기발리승(氣發理乘)승기지리(乘氣之理)유행지리(流行之理)일원화the Principle is universalmaterial force limits (the principle) (理通氣局)the material force (qi) arisesthe principle (li) rides on it (氣發理乘)the principle (li) which rides the material force (qi) (乘氣之理)the principle (li) which spreads and flows (流行之理)unification
Abstract
(1) 이이는 성혼과의 논쟁을 통해서 리통기국 이론을 세운다. 이는 기대승이 주장한 기발리승 이론의 변용이다. 이이는 기발리승(氣發理乘) → 기를 탄 리(乘氣之理) → 리통기국(理通氣局)으로 나간다. 이이는 일원론의 길로 나간다. 그가 리와 기를 말하지만, 다양한 방법을 통해서 리를 괄호치고 기만 남긴다. 리발을 부정하여 기발 하나로 간다. 4단은 7정에, 본연지성은 기질지성에 포함시켜서 일원화한다. 리=무형 무위 불발(不發)이라 하여 사실상 비존재로 만들고 기만 남긴다. 인심-도심이 시간적으로 교대된다고 하여 하나의 길로 만든다. 또한 기가 리를 국한시켜서 개별 사물이 생겨난다(理通氣局). 그 결과 리는 개별 사물의 특성이 된다. 이는 주희가 말한 리가 아니다. 기만 남는 일원론이다. 리통기국의 경우, 기가 리를 국한시킨다. 기는 규정자, 리는 피규정자이다. 이는 리-규정자, 기-피규정자라는 형이상학의 일반적 이론을 뒤집는 것이다. ⑵ 일원화의 결과 마음은 기이다.(心是氣) 기인 마음이 리를 받아들일 수 있도록 기질을 변화시켜야 한다. 기가 주관(마음)이라면, 리는 객관이다. 객관인 리는 예(禮; 관습과 규범)이다. 기질을 변화시켜서 예를 받아들이게 하는 것은 순자의 성악설과 같다. 이이의 이론은 논리적으로 발전시켰다면, 경험론이 된다. 그러나 그 후예들은 그렇게 발전시키지 못 했다.
(1) Yi Yi constructed the theory of The principle is universal, and the material force limits it(PUML) through the controversy with Sung Horn. Yis theory is a modification of Gui Dae Seungs theory that the material force (qi) arises, and the principle (li) rides on it. Yi developed Guis theory onto the principle (li) which rides the material force (qi), and then upon PUML. Yi went on the path to monism. Even though he spoke about the principle (li) and the material force (qi), he parenthesized li and leave qi. He denied the arousal of li, and went the way to approve the arousal of qi only. His method to make monism is that he include the four beginnings into the seven feelings, the original nature into physical nature. He defined that li has no form, no action, and no arousal; thus he virtually made li a non-being, leaving qi only. The moral mind (道心) and the human mind (人心) rotate around each other in a sequence so that they make one line. In the case of the PUML theory, qi localizes li. Qi is a localizer, whereas li is a localized. As things turned out, li becomes the property of an individual thing. It is not the li of Zhuxi's theory. It is a qi monism. (2) As a result of the unification, the mind is qi. It is a theory of self-cultivation that we modify our physical constitution, so that the mind, which is qi, can accept li. Qi is the subject (mind), while li is the object. Li is the morals and rites (禮, convention and norms). It is the same as Xunzis evil nature theory, which contains the doctrine that changing ones physical nature is necessary to practice ones morals. If Yi had developed his theory logically, then it would have become an empiricism. But he or his successor never did so.
ISSN
1226-7007
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/94333
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Philosophy (철학과)철학사상철학사상 55/58호 (2015)
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