Publications

Detailed Information

국어과 예비 교사의 교과 융합형 수업 구성 양상에 관한 분석적 고찰 : A Study on Pre-service Korean Language Teacher's Subject Convergence Lesson

DC Field Value Language
dc.contributor.author정민주-
dc.date.accessioned2016-01-18T08:33:07Z-
dc.date.available2016-01-18T08:33:07Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.citation국어교육연구, Vol.36, pp. 239-276-
dc.identifier.issn1227-8823-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/95251-
dc.description.abstract본 연구는 국어과 예비 교사들의 교과 융합형 수업 경험을 탐색하는 연구의 일환으로서 예비 교사들이 계획한 국어과 중심의 교과 융합형 수업 구성 양상을 고찰하고 이에 대한 교육적 시사점을 도출하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 교과 융합형 수업에 관한 선행 연구를 살피고, A대학교 국어과 예비 교사 68명이 작성한 교과 융합형 수업 지도안과 반성일지를 연구 자료로 수집하여 분석하였다. 본 연구에서는 예비 교사들의 교과 융합형 수업 구성 방식을 분석하기 위해 타 교과 선택 및 조합 양상과 교과 간 교육과정 통합 방식을 살펴보았다. 분석 결과, 예비 교사들은 국어과 중심의 교과 융합형 수업 구성을 위해 주로 미술, 사회, 과학 교과를 선택했으며, 이러한 결과는 타 교과에 대한 그들의 관심과 태도에 영향을 받는 것으로 확인되었다. 그리고 국어과 예비 교사들의 교육과정 통합 방식을 분석한 결과, 개념/기능/태도를 중심으로 한 수업 구성 방식이 빈도 높게 나타났으며 각 하위 유형별 수업 구성 방식을 통해 국어과 예비 교사들이 어떤 점을 의식하고 간과하는지를 파악하였다. 그리고 이를 바탕으로 국어과 예비 교사의 교과 융합형 수업 설계 지도를 위한 교육적 시사점도 제안하였다.-
dc.description.abstractThis study analyzes aspects of subject convergence lesson plans based on Korean language instruction planned by pre-service teachers. To complete this study, preceding studies on subject convergence education were examined: Subject convergence lesson plans and self-reflection journals written by 68 pre-service teachers majoring in Korean language education at A University were collected and analyzed. This study investigated other subject selection aspects and types of integration curriculum in order to analyze pre-service teachers subject convergence instruction. The analysis indicated that pre-service teachers majoring in Korean language education primarily selected art, social studies, and science as subjects for subject convergence teaching. This result was confirmed to be influenced by their interests and attitudes toward other subjects. In addition, these pre-service teachers curriculum convergence types were analyzed, with results indicating multiple integrated curriculum types that focused on concept/function/attitude. The educational implication is suggested based on an understanding of what pre-service Korean language teachers are aware and what they fail to notice when they design subject convergence classes.-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국어교육연구소-
dc.subject교과 융합 수업-
dc.subject국어 수업-
dc.subject통합 교육과정-
dc.subject예비 교사 교육-
dc.subject국어교육-
dc.subjectSubject convergence class-
dc.subjectKorean language class-
dc.subjectintegrated curriculum-
dc.subjectpre-service teacher education-
dc.title국어과 예비 교사의 교과 융합형 수업 구성 양상에 관한 분석적 고찰-
dc.title.alternativeA Study on Pre-service Korean Language Teacher's Subject Convergence Lesson-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorChung, Minju-
dc.citation.journaltitle국어교육연구-
dc.citation.endpage276-
dc.citation.pages239-276-
dc.citation.startpage239-
dc.citation.volume36-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share