Browse

인성중심 미래교육 디자인 과제와 전망
The Challenges and Prospects of Future Education Design based on Character Education

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김동일; 최선주; 심성용; 이재용; 라영안
Issue Date
2016-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.17 No.1, pp. 25-45
Keywords
Character educationEvaluation of character educationPedagogical agents of character educationFuture education design인성교육인성평가인성주체미래교육디자인
Abstract
본 연구의 목적은 인성교육 논의의 홍수 속에서, 인성교육 속에 붙박여 있는 교육학적 난제에 대해 천착하고, 인성교육 디자인의 방향을 탐색하는 것이다. 먼저 우리사회에서 인성교육, 인성을 갖춘 인재에 대한 논의가 활성화되는 사회적 맥락을 살펴보았다. 다음으로 인성교육의 필요성에 대한 사회적 공감대에 비해, 인성교육이 가지고 있는 내재적이고 본질적인 문제점에 대한 논의가 간과되었다는 점을 지적하며 인성교육의 접근법(훈육, 교양, 역량으로서의 인성), 평가의 이슈, 인성교육 실시 주체에 대해 살펴보았다. 이를 바탕으로 인성교육 디자인에서 평가와 주체에서의 실천방안과 인성교육이 단순히 하나의 교육프로그램이 아니라 인성기반 미래교육디자인의 차원으로 확장되기 위해서 ‘교양시민성’과 ‘미래성’을 담보해야함을 논의하였다.

The purpose of this study was to investigate the importance of character education in Korea and the major issues regarding character education for future education design. First, we explored the rapid changes of future society and what future human resources would be. Next, we tried to clarify the definitions of the ‘character’ and ‘character education’ to include the values of our society, in terms of discipline, refinement, and competence, for successful character education in future. Then we provided two issues of character education which are evaluation issues and pedagogical agents of character education. At the end, implication of character education as well as the strategies of developing future education design based on character were discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/109927
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 17 Number 1/4 (2016)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse