Browse

베이지안 다층 구조방정식 모형을 적용한 학생 및 학교수준 변인과 수학성취도의 관계 분석
The Analysis on the Relations between Student and School-level Variables and Mathematics Literacy using Bayesian Multilevel Structural Equation Modeling

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
이금호; 정혜원
Issue Date
2016-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.17 No.2, pp. 177-205
Keywords
PISA 2012math literacyBayesian multilevel structural equation modelingPISA 2012수학성취도베이지안 다층 구조방정식
Abstract
본 연구는 PISA 2012 한국 자료를 이용하여 학생 및 학교수준의 변인과 학생의 수학성취도 간의 구조적 관계를 베이지안 다층 구조방정식 모형을 적용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생수준에서 수학에 대한 불안이 낮을수록, 수학에 대한 주관적 규범, 수학 학습 의도 및 수학적 자아효능감이 높을수록 수학성취도가 높게 나타났다. 둘째, 수학에 대한 흥미가 수학성취도에 미치는 직접적인 효과는 유의하지 않았으나, 수학에 대한 불안은 직접적으로 영향을 주어 수학성취도를 낮추는 변인으로 나타났다. 셋째, 학교수준에서 수학교사 1인당 학생 수가 적은 학교일수록, 학교풍토에 영향을 미치는 학생요인이 긍정적일수록, 교사 사기가 높을수록 수학성취도가 높게 나타났다. 이상의 연구결과를 토대로 본 연구의 시사점과 추후 연구에 대해 제안하였다.



This study investigated the structural relationships between student- and school- level variables and students' mathematic literacy on based on Bayesian multilevel structural equation modeling using PISA 2012 South Korea data set. The main results were as follows. First, at the student level, students with lower mathematics anxiety, with more favorable subjective norms, with higher mathematics intention, and with higher mathematics self-efficacy, tended to have higher performance in math. Second, intrinsic motivation in math did not have a significant direct effect on math performance, mathematics anxiety in math have a significant negative effect on math performance. Third, at the school level, schools with a low math teacher to student ratio, with more positive student-related factors affecting school climate, with higher teacher morale, tended to achieve higher math performance. Based on the findings, implications of the current study and suggestions for future research were discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/110005
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 17 Number 1/4 (2016)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse