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외국어고 및 자율형 사립고의 신입생 선발을 위한 자기주도 학습전형 실태
Practices of Self-directed Learning Admission for Foreign Language High Schools and Autonomous Private High Schools

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Authors
백선희; 박진아
Issue Date
2016-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.17 No.2, pp. 207-234
Keywords
Self-directed learning admissionforeign language high schoolautonomous private high schoolhigh school admission procedure자기주도 학습전형외국어 고등학교자율형 사립고등학교고등학교 입학전형
Abstract
특수목적고등학교 및 자율형 사립고 입학을 위한 과도한 경쟁 유발, 이로 인한 중학교 교육의 파행과 사교육 유발에 대응하고 각 고등학교의 설립목적에 부합하는 학생을 선발하기 위하여 2011학년도부터 자기주도 학습 전형이 도입되었다. 자기주도 학습전형 도입 5년째를 맞고 있지만 도입 목적인 중학교 교육 정상화, 사교육비 경감, 설립목적에 부합하는 인재 선발이 어느 정도 달성되고 있는지 진단한 연구는 많지 않다. 이에 본 연구에서는 자기주도 학습전형을 통해 의도한 정책 목표-중학교 교육 정상화, 사교육비 경감, 설립목적에 부합하는 인재선발-가 어느 정도 달성되고 있는지 외국어고 및 자율형 사립고 입학담당교사, 고등학교 1학년 학부모, 중학교 3학년 교사를 대상으로 한 중점 집단 면담을 통해 진단하였다. 연구 결과, 자기주도 학습전형은 중학교 교육에 부분적으로 긍정적 영향을 미치고 있으나 학부모들은 중학교 교육만으로는 준비하기에 부족하다고 인식하고 있었다. 사교육비 경감 역시 내신 성적 반영 비율의 축소로 인하여 부분적인 성공을 거두고 있으나 자기주도 학습전형의 면접과 자기소개서 작성을 위한 사교육이 여전히 존재하고 있었다. 또한 외국어고와 자율형 사립고를 막론하고 매뉴얼을 철저히 준수하는 입학전형을 실시하고 있어 설립목적에 부합하는 인재 선발보다는 자기주도 학습전형의 요소에 충실한 학생이 선발되고 있는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 자기주도 학습전형의 개선을 위한 제언을 기술하였다.



This study aimed to examine practices of how self-directed learning admission (SDLA) has been implemented for the process of admission procedure in foreign language high schools and autonomous private high schools. Although the SDLA has been implemented since 2011, little has been known regarding whether the SDLA has achieved its policy goals such as better impacts on middle school education, decrease of private education, and selecting students based on characteristics of each high school. Focus group interviews (FGI hereafter) were implemented for high school teachers, parents of 9th graders, and middle school teachers of 8th graders. The FGI results found that the SDLA had in part positive effects on middle school education in that students who prepared for the SDLA were more willing to participate in non-subject activities, but the parents reported that they expected more support from middle school teachers. The interviewees perceived that private education for high school admission has decreased, but some students still needed new types of private education for helping them to prepare for interview and writing an essay. All foreign language high schools and private autonomous high schools should have the same criterion and process as required by the SDLA manual, high school teachers reported that they did not have autonomy in terms of selecting the right students for the purpose of high schools, but regardless of high school types, high school teachers expected to select students based on their academic performance instead of the characteristics and talents of each high school. Based on the finginds of this study, suggestions for further policy making for SDLA were made.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/110006
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 17 Number 1/4 (2016)
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