Publications

Detailed Information

대학생의 학업성취에 영향을 미치는 심리적, 학습역량, 환경/지지 요인 탐색 : Exploration of Psychological, Academic Competence, and Environmental/Support Factors Influencing College Students Academic Achievements

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

임이랑; 오인수

Issue Date
2016-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.17 No.4, pp. 285-309
Keywords
Academic achievementCollege studentsAcademic self-efficacyConscientiousnessLearning motivationStudy habitsFaculty supportLearning environment학업성취대학생학업적 자기효능감성실성학습동기학습습관교수지지학습 환경
Abstract
본 연구는 대학생들을 대상으로 이들의 학업성취 수준에 따라 구분된 학업 저성취 집단-일반집단-학업 우수집단 사이에 심리적 변인(학업적 자기효능감, 성실성), 학습역량 변인(학습동기, 학습습관), 환경 및 지지 변인(교수지지, 학습환경)의 차이가 있는지 확인하였다. 또한 심리적 특성 변인(학업적 자기효능감, 성실성), 학습역량 변인(학습동기, 학습습관), 환경 및 지지 변인(교수지지, 학습환경)이 학업성취 수준에 따라 구분된 집단을 얼마나 예측해주는지를 탐색하였다. 이를 위해 전국 18개 대학의 대학생 1,567명을 연구대상으로 선정하였으며, 이들을 학업성취 수준에 따라 세 집단으로 구분하였다. 수집된 자료는 다변량분석과 다항로지스틱 회귀분석방법을 사용하여 분석하였다. 그 결과, 학업적 자기효능감, 성실성, 학습동기, 학습습관, 교수지지, 학습 환경은 집단에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 또한 다항로지스틱 회귀분석을 실시한 결과, 성실성, 학습습관, 학업적 자기효능감, 학습동기가 유의미한 예측변인으로 확인되었다. 성실성, 학습습관이 낮을수록 학업 저성취 집단에 속할 확률이 높은 것으로 나타났으며, 학업적 자기효능감, 학습동기가 높을수록 학업 우수 집단에 속할 확률이 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 대학생의 학업성취를 효과적으로 향상시키는데 필요한 차별화된 전략의 필요성과 방향성을 논의하였다.



The purpose of this study is to investigate the differences of psychological characteristics(academic self-efficacy, conscientiousness), academic competence(learning motivation, study habits) and academic environment and support(faculty support, learning environment) among the three different collge student groups of under-achiever, average achiever, and high-achievers. In addition, this study examined how these psychological, academic competence and environment/support factors differentiate the three groups. This study was based on the survey conducted on 1,567 college students and they were divided into three groups based on the academic achievements. The collected data were analyzed using MANOVA and multinomial logistic regression. As a result, academic self-efficacy, conscientiousness, learning motivation, study habits, faculty support, and learning environment were significantly different among the three groups. Also the result of a regression analysis showed that conscientiousness, study habits, academic self-efficacy, and learning motivation were confirmed as significant variables which predicted academic achievements. Based on these results, the need for a differentiated strategy for improving academic achievement was discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/110043
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share