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한국YWCA운동의 실천적 기독교 여성주의에 관한 연구 : A Study on Praxiological Christian Feminism of Korea YWCA movement - Focused on Identity, Organization and Leadership -

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Authors

유성희

Advisor
정진성
Major
사회과학대학 사회학과
Issue Date
2013-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
YWCA정체성조직리더십실천(praxis)실천적 기독교 여성주의에큐메니칼운동기독교 여성운동사회운동
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 사회학과, 2013. 8. 정진성.
Abstract
이 논문은 한국의 여성운동에서 가장 오래된 역사를 지닌 한국YWCA운동을 정체성, 조직, 리더십의 맥락에서 분석하고, 보수와 진보로 구분되는 현 여성주의 논리로는 설명되기 어려운 이 운동의 독특한 성격을 실천적 기독교 여성주의 (Praxiological Christian Feminism)라는 관점으로 정립해 보려는 연구다.
한국YWCA는 현존하는 여성단체 중 가장 오랜 역사를 가진 조직으로 근 현대사를 아우르며 90년의 여성운동의 역사를 이어왔다. 한국YWCA가 초기에 영향을 받은 여성주의는 미국 개신교 선교사들에 의해 유입된 것으로, 공화주의적 모성에 기반한 서구의 제1세대 기독교 여성주의이다. 초기 여성주의는 민족주의와 결합하여 외세로부터의 독립의식을 갖추게 되었고, 계몽과 교육을 중심으로 한 한국YWCA의 초기 여성운동은 교파와 계층을 초월한 여성 참여를 이끌어 낼 수 있었다.
기독교 여성단체의 연합체로서 창립의 기반을 가졌던 한국YWCA는 1953년부터 가족법운동을 이끌어왔고, 1970년 당시 근로여성들의 노동착취에 대항하여 근로여성의 복지향상과 인권문제를 주요한 운동 방향으로 설정하여 여성노동자들의 인권옹호를 위한 활동에 적극적으로 참여했다.
민주화운동이 치열하였던 1980년대에 한국YWCA는 비정치 권력화를 자신의 입장으로 표방하면서 어떤 종류의 정치적 사안에도 개입하지 않는 것을 원칙으로 하였으나 당시 대부분의 문제들이 정치적 차원과 분리될 수 없는 상황에서 이러한 원칙의 고수는 내부에서도 논란을 불러일으켰고 비판을 받기도 했다. 1990년 이후 지방분권화와 함께 한국YWCA의 지역운동이 분화, 확장되었고, 현재까지 전국 조직망과 국제적 네트워크를 확보한 여성운동조직으로 지속해오고 있다.
한국YWCA는 보수화된 한국 교회 현실에서 교회와는 구별되는 기독교 여성운동체로 공고한 결속력을 지키고 있으며, 비정치권력화의 입장을 고수했으나 관변조직화 되지 않았고, 때로는 가장 진보적인 운동조직으로 활동하였다. 이러한 한국YWCA의 특징은 기존 연구에서 규정하는 구사회운동과 신사회운동의 구분이나 보수와 진보의 틀로 설명하기 어려운 복합적이면서도 유연한 것이다.
한국의 근 현대사의 굴곡을 거치면서 한국YWCA는 한국사회의 가장 시급한 문제를 해결하는데 앞장 선 행위자로서 존재해왔다. 한국YWCA의 역사는 한국YWCA가 설립 당시부터 설정한 하나님 나라를 현실 세계에서 구현하고자 하는 실천적 노력이었다. 이 실천(praxis)은 이론을 적용하는 단순한 실행(practice)을 넘어서는 생각하는 실천의 개념이다.
본 연구에서는 한국YWCA 역사를 통해 일관되게 이어져 온 정체성의 핵심을 실천적 기독교 여성주의로 개념화하였다. 이것은 한국의 근대화 과정에서 선교사들로부터 유입된 서구의 기독교 여성주의와 에큐메니칼 운동, 그리고 민족주의가 결합되어 형성된 것이며, 이 정체성이 자원결사체(voluntary association)의 조직적 특성과 리더십의 요소와 조응하면서 역사를 지속하는 동력으로 작용한 것이다.
'실천적 기독교 여성주의'의 관점에서 고찰한 한국YWCA운동의 특징은 다음과 같다. 첫째로, 철저한 복음주의적 신앙을 기초로 하며, 성육신의 신앙관을 기반으로 세상과 결합된 그리스도인의 철저한 사랑의 실천을 목적으로 한다. 한국YWCA 목적문에 나타난 평등 사상과 정의, 평화 생명 운동의 지향, 그리고 이를 토대로 활동한 리더십의 활동에서 분명히 보여주고 있다.
둘째로, 한국YWCA운동에서 나타난 실천적 기독교 여성주의는 이념과 실천이 분리되는 이원론에 대한 반대이며, 이념에 의해 운동이 조직되거나 이행되는 것이 아니라 이론과 실천이 현실 세계의 현장에서 끊임없이 상호작용과 상호결합을 하는 통합적인 개념이다.
셋째로, 기독교적 실천의 개념을 기반으로 한 여성주의는 에큐메니칼 운동의 현장성과 결합되어 시대의 특성에 따라 유연하게 변화되는 특징을 보인다. 이로 인해 진보와 보수의 양분화 된 이념적 지형의 한 쪽에 포함되기 보다는 그 어느 입장에도 속하지 않으면서도 각각의 입장과 연결될 수 있는 독특한 정체성의 특징을 갖게 되었다.
넷째로, 한국YWCA운동에서 보여준 조직과 리더십의 특징은 타자화된 여성들의 공고한 연대의식을 기반으로 강한 결속력의 조직체계를 구성함으로써 집합적 책임성을 강조하고, 팀 워크와 합의를 중시하며, 민주적 의사결정 체계를 중요한 가치로 설정하고 있다. 공고한 연대의식과 민주적 거버넌스의 조직적 특성은 한국YWCA가 변화의 상황에서 내부적으로 조직을 유지하는 동력을 제공함과 동시에 정치기회구조의 변화에도 유연하게 대응할 수 있게 하였다.
다섯째로, 한국YWCA가 실천적 기독교 여성주의를 바탕으로 일관성 있게 지속한 운동은 여성의 인권과 복지를 중심으로 생명과 돌봄의 정의를 실현하고자 하는 것이었다. 자율적 개인들을 기본단위로 설정하고 법과 제도의 개선을 우선 목표로 하는 기존의 정의운동과 구별되는 한국YWCA의 운동은 공동체적 이념에 기초하여 시대의 약자들을 치유하고 보살피는 '실천적 정의 운동'이었다. 생명과 돌봄을 공적 가치(public value)로 확장하기 위해 노력한 한국YWCA의 운동은 실천적 기독교 여성주의가 지향해 온 운동의 목표를 분명하게 보여주고 있다.
이 연구를 통해 얻게 된 함의는 다음과 같다. 첫째, 기존의 여성운동사와 기독운동사가 가진 연구의 편향성을 극복하고 현실 속에서 구체적으로 작동하는 여성주의에 대한 사회사적 분석을 시도함으로써 한국의 여성운동이 초창기에 형성했던 다층적이고 통합적인 정체성을 규명했다는 것이다.
둘째로, 사회운동과 여성운동 전반에 있어 신사회 운동의 도입 이전에 한국사회에 이미 존재하고 있었던 사회운동의 맹아적 존재를 밝힌 것은 한국의 시민운동의 역사를 한국 근대 초기 역사로부터 재정리하는 운동사적 연구의 과제를 제시하는 것이라 하겠다.
셋째로, 본 연구는 한국의 여성운동 조직이 성장, 확대하는 과정에서 국가와 교회, 시민사회와의 관계를 형성한 지형을 세부적으로 밝힘으로써 여성정책의 제도화에서 최근 문제가 되고 있는 거버넌스(governance)의 의미와 과제를 도출할 수 있을 것으로 보인다. 한국YWCA의 역사를 통해서 보여주는 정체성과 조직, 리더십의 변화 과정은 점차 복합적인 문제 해결의 역량을 요구받고 있는 운동조직에게 필요한 실천적 함의를 제공하는 것이다.
The purpose of this paper is to reveal the type of Korea women movement based on Praxiological Christian Feminism perspective that is distinct from women movement terrain consisting of a conservative and a progressive by identifying the characteristics of Korea YWCA movement holding the longest history as the women movement organization in Korea.

Korea YWCA is the organization with the longest history among existing women organizations, and it is covering the modern history and standing for nearly 90 years history of women movement in Korea. The feminism initially affecting Korea YWCA was introduced by American protestant missionaries and it was the Western first generation Christian Feminism based on republican motherhood. Early feminism was combined with nationalism, so that it had a sense of independence from foreign powers. Early women movement of Korea YWCA with a focus on education and enlightenment could derive womens participation beyond denomination and class.

Korea YWCA had been founded as the association of Christian women organizations and had led movement of family Act since 1953. In 1970, it set improvements on welfare of female workers and human rights against labor exploitation of female workers as the main direction of movements, and it has actively participated in activities for the protection of human rights of female workers.

In the 1980s when pro-democracy movement was fierce, Korea YWCA had the principle of no intervention in any kinds of political matters as it represented its position of non-political power. However, in the situation where most of issues could not be separated from political dimension, the adherence to this principle brought even internal debates and got criticism. Since 1990, the local movement of Korea YWCA has been differentiated and expanded with decentralization. It has been continued as the women movement organization which secures national and internal networks.

As Korea YWCA goes through the curvature of the modern history of Korea, it has existed as an actor that takes the lead to solve the most pressing problem in Korea society. In reality of conservative Korea church, Korea YWCA keeps the unity as the Christian women movement organization distinct from church, and it is not quasi-governmental organization but non-political. It sometimes takes on activities as the most progressive movement organization. Thus, it has flexible and unique identity in which it is difficult to describe it with the framework of conservative and progressive defined in existing studies. The history of Korea YWCA has made practical efforts to implement Kingdom of Godin the real world since it was founded. This praxis is the concept of thinking practicebeyond simple practice applying the theory.
This study has conceptualized the essence of the identity of Korea YWCA which is consistently standing through history of Korea YWCA as practical Christian feminism. It is formed by a combination of western Christian feminism introduced by missionaries in the process of modernization in Korea, ecumenical movement and nationalism, and its identity works as the driving force to keep the history as it has relationships with organizational characteristics of voluntary association and elements of leaderships.

Characteristics of practical Christian feminism found through review of history of Korea YWCA are as follows. First, it is based on thorough evangelical faith and its purpose is the practice of a thorough love of Christians combined with the world on the basis of view of belief of incarnation. It is clearly shown in equality idea shown on mission statement of Korea YWCA, orientation of justice, peace and life movement and activities of leadership based on this.

Second, it is against the dualism in which ideology and practice are separated. Movement is not organized or performed by ideology, but theory and practice continue to interact with each other in the presence of real world. It is the integrative concept.

Third, since the feminism based on concept of Christian practice is based on the presence, it is characterized by flexible changes based on nature of era. As a result, it does not belong to one side of ideological terrain in which it is polarized into progressive and conservative, but it is connected to each side. It is characterized by unique identity.

Fourth, the practical Christian feminism has the strong solidarity which women have as the weak and open nature which the ecumenical movement has. These organizational characteristics provide Korea YWCA with a driving force to internally keep the organization in the situation of changes and help it to flexibly cope with changes in political opportunity structure at the same time.

Fifth, the movement that Korea YWCA consistently sustains on the basis of a practical Christian feminism realizes justiceof life and caring focused on human rights and welfare of women. Existing justice movement sets autonomous individuals as the basic unit and has the goal of improvement on law and system. Korea YWCA movement is distinct from existing justice movement and it is the practical justice movement healing and caring the weak of era based on communal ideology. Korea YWCA movement makes efforts to expand life and caring into public value and it clearly shows the goal of movement which a practical Christian feminism orients.

The implications of this study are as follows. First, it overcomes the bias of existing women movement history and Christian movement history, and identifies the multi-layered and integrated identity of Korea women movement formed in the initial stage. The analysis on ideological resources of Christian women movement organization leading the early women movement in Korea could be a clue to identify the unique characteristics of Korea women movement organization.

Second, we reveal the embryonic existence of social movements which were already present in Korea society prior to the introduction of 'new social movements' in general society and women movements. It can present challenges of research of movement history which reorganizes history of Korea civil movement from early modern history in Korea.

Third, this study seems to derive the meaning and challenge of governance which recently becomes an issue in institution of women policy by identifying the terrain forming the relationship of nation, church and civil society in the process of growth and expansion of Korea women movement organization in more details.

Process of changes in identity, organization and leadership shown through history of Korea YWCA can provide movement organization being asked to solve more complex problems with necessary practical implication.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/120438
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