Publications

Detailed Information

러시아 초등학교 어린이를 위한 한국어교육 내용 연구 - 총체적 언어접근법을 바탕으로 -

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

임미은

Advisor
윤희원
Major
사범대학 국어교육과(한국어교육전공)
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
외국어로서의 한국어어린이 한국어교육러시아어권 한국어 학습자총체적 언어접근법균형적 접근법주제 중심 내용 통합동화맥락실제성전신반응문해 능력파닉스
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 국어교육과(한국어교육전공), 2012. 8. 윤희원.
Abstract
본 연구의 목적은 총체적 언어접근법(Whole Language Approach)을 바탕으로 러시아 초등학교 어린이를 위한 한국어교육 내용과 방법을 구안하는 데 있다. 러시아의 한국어교육의 역사는 19세기 중반부터 현재까지 이르고 있는데 그 역사성에 비해 학습자의 연령 및 수준 등 학습자 변인을 고려한 정규 교육의 체계는 확립되어 있지 못한 실정이다. 특히 정규 교육 내에서 한국어교육의 시발점이 되는 초등학교 교육 내용의 선정과 교수·학습 방법의 구안은 현재 러시아 한국어 초등교육에서 시급히 요구되는 사안이다. 초등교육의 대상이 되는 어린이 학습자는 인지적․정의적․신체적․언어적으로 성인 학습자와 구별되는 특성을 지니고 있다. 따라서 교육 내용을 선정하고 교육 방법을 설계함에 있어 어린이 학습자를 배려한 언어 철학과 교수법이 요구된다.
이에 Ⅱ장에서는 본격적인 논의에 앞서 본고의 이론적 기반이 되는 총체적 언어접근법의 개념과 의의를 밝힌다. 총체적 언어접근법은 언어 교육의 실제성과 통합성을 강조하며 학습자를 중심으로 한 전인 교육에 초점을 둔 교육 철학이자 교수법으로 어린이 학습자의 흥미와 동기를 부여하는 데 큰 시사점을 준다. 그러나 이제까지의 총체적 언어접근법은 기능 통합 중심의 협의적 관점에서 주로 논의되어 왔다. 이에 본고에서는 문학 작품을 활용한 실제성이 높은 언어자료를 주제와 의미를 중심으로 통합하는 내용적 논의를 강조함으로써 보다 광의적 관점에서 총체적 언어접근법의 개념을 재구성하였다는 것에 의의가 있다.
Ⅲ장에서는 어린이 한국어교육 현장에서 동화, 동요, 율동, 애니메이션 등 다양한 자료와 방법을 병용하여 총체적 언어접근법을 기반으로 추출한 교육 내용과 방법을 실제적으로 적용해 수행하였다. 본 연구의 실험 수업은 총 3단계로, 1단계 예비 실험, 2단계 질적 연구, 3단계 양적 연구를 병행하였다. 구체적으로, 1단계 예비실험은 총체적 언어접근법을 바탕으로 한 한국어 수업이 러시아 학교 현장에 적용 가능한지를 확인함에 목적이 있다. 러시아 초등학교 학생을 대상으로 동화를 활용한 수업을 진행한 후 학생 설문과 교사 인터뷰로 현장 적용 가능성을 확인하고자 하였다. 2단계 질적 연구 실험은 총체적 한국어 수업에서 어린이 학습자들에게 효과적인 내용과 방법을 실질적이고 구체적으로 파악하고 정리하는 것에 목적이 있다. 이를 위하여 국내에 거주하는 외국인 어린이를 대상으로 수업을 실시하였으며 수업의 결과는 수업 과정의 과제와 평가를 통해 나타난 학습자들의 인지적 측면과 학습자와 학부모 인터뷰를 통한 정의적 측면을 분석하였다. 3단계 양적 실험은 1단계와 2단계의 실험의 결과를 바탕으로 러시아의 학습 환경적, 어린이의 발달 단계적 특수성을 고려한 총체적 한국어 수업을 설계하고 적용하는 것을 목적으로 하였다. 수업은 러시아의 초등학교 학생을 대상으로 정규 수업 시간을 활용하여 진행되었다. 수업의 결과는 평가와 설문조사로 학생의 인지적․정의적 변화를 측정하였고, 교사 면접과 학부모 설문 조사로 총체적 한국어 수업에 대한 의견을 반영하였다. 이러한 분석은 러시아 초등학교 어린이 한국어교육의 효과적인 내용과 방법을 마련하기 위한 것이다.
마지막으로 Ⅳ장에서는 Ⅱ장과 Ⅲ장의 논의를 바탕으로 러시아 초등학교 어린이 한국어교육의 목표를 수립하고, 총체적 언어접근법에 바탕을 둔 교육 내용과 방법을 구안하였다. 교육 목표를 수립하기 위하여 한국과 러시아의 초등학교 외국어 교육과정을 참고하였고, 학생, 교사, 학부모의 의견을 반영하였다. 이 교육 목표를 바탕으로 교육 내용은 실제(Authentic), 균형(Balanced), 통합(Combined), 회귀(Recursive)의 네 가지 원리에 의거해 균형적인 문자 교육, 맥락적인 어휘 교육, 실제적인 표현 교육으로 설정하였다. 이의 구체적 교육 방안으로는 파닉스를 활용한 문자 교육, 유의미 자료를 활용한 어휘 교육, 동화를 활용한 한-러 대조적 표현 교육을 제시하였다.
본 연구는 해외에서 외국어로서 한국어를 배우는 초등학교 학습자들을 대상으로 정의적․인지적 측면을 고려한 교육 내용 선정과, 이의 실현을 위한 구체적인 교수․학습 방법을 제시했다는 점에 의의가 있다. 본 연구를 통하여 러시아 초등학생을 위한 한국어교육에서 총체적 언어접근법의 의의를 밝힌 것을 시작으로, 향후 러시아어권은 물론, 다양한 언어권역별 KFL 어린이 한국어교육의 내용과 방법에 대한 연구가 더욱 활발히 이루어지기를 기대한다.
This study is to devise content and ways related to teaching Korean for Korean learners in Russian elementary schools based on a Whole Language approach. Teaching Korean to Russian elementary school students started in the mid-19th century and has continued for a long time up until now. However, the regular teaching system considering some variables of learners like age or level, etc., has not yet been established compared to the Korean history of teaching. Especially, the selection of the elementary school teaching content, the design for teaching and learning ways which trigger Korean teaching that are required for Korean learners in Russian elementary schools as soon as possible.
Meanwhile, linguistic philosophy and teaching methods for young learners in elementary schools are necessary when teaching content. In how they are selected and the ways that teaching methods are designed since they have distinctive characters in terms of cognitive, affective, physical and linguistic aspects compared to adult learners. Therefore, this study chose a Whole Language approach as the theoretical base, which not only is a philosophy and a teaching method in itself focusing on the whole-person and a learner-centered education, but also has implications for inspiring young learner's interests and motivation, and emphasizing reality and the integration of education.
This study addressed teaching content and ways that are extracted from a Whole Language approach using a story as the main material and children's songs, a dancing routine, and animation, etc., in the field of teaching Korean for young learners. The experiment classes of this study were conducted in a total of 3 stages, and it shows preparatory experiments at the 1st stage, qualitative research at the 2nd stage and quantitative research at the 3rd stage. Specifically, preparatory experiments at the 1st stage have an objective of checking if teaching Korean classes based on a Whole Language approach can be applied in a Russian school. It was conducted for checking the possibility of field application through student surveys given to Russian elementary school students and teacher interviews after the classes using the story were held. Qualitative research at the 2nd stage has an objective of figuring out and organizing effective content and to check if the ways for young learners was concrete. For this, the classes were held for foreign children living in Korea, and the results were analyzed in terms of both cognitive aspects shown in the class processes, task assessment and analysis of the affective methods for learners and through parent interviews. Quantitative research at the 3rd stage has an objective of designing and applying Korean to the whole class considering the Russian learning environment and children's distinct characteristics of developmental stages based on the results of the experiments in the 1st and 2nd stages. The classes were given to Russian elementary school students, their cognitive and affective changes were measured through tests and surveys and opinions about teaching Korean were arranged through teacher interviews and parent surveys. The analysis is to provide effective teaching content and methods for teaching Korean for Korean learners in Russian elementary schools.
At last, this study established the objectives and content for teaching Korean for Russian elementary school students based on the discussion in chapters Ⅱ and Ⅲ, and as well, devised teaching methods based on a Whole Language approach. This study also refereed to both Korean and Russian elementary curriculum for foreign language teaching and reflected the opinions from students, teachers and parents. Based on the teaching objectives, balanced literacy teaching, contextual vocabulary teaching and authentic expression teaching were set up as the teaching content and were based on the 4 principles of Authenticity, Balance, Combination and Recursion. As more concrete teaching methods, literacy teaching using Phonics, vocabulary teaching using meaningful materials, and the teaching of expressions with the contrast between Korea-Russia using a story have been suggested.
This study is of great significance to deal with elementary school learners abroad who learn Korean as a foreign language, and established teaching content and suggested concrete teaching methods to realize all of these in terms of affective and cognitive aspects. It is expected to increase and develop attention to other active studies for KFL children in various language countries, as well as in Russia. Through this study which begins to identify the significance of a Whole Language approach in teaching Korean for Korean learners in Russian elementary schools.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/127779
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share