Publications

Detailed Information

과학적 모형을 이용한 사회적 구성 수업의 개발 및 실행에 나타난 교사의 실천적 지식 탐구 : Practical knowledge of teachers appeared in development and performance of 'Co-Construction of Scientific Models' classes

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김소정

Advisor
김찬종
Major
사범대학 과학교육과(지구과학전공)
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
과학적 모형구성교사공동체실천적 지식교사의 반성
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 과학교육과(지구과학전공), 2012. 8. 김찬종.
Abstract
본 연구는 교사학습공동체인 과학과 협동학습연구회에 소속된 과학교사들을 대상으로 그들이 연구회 활동을 통해 형성된 실천적 지식을 탐색하고, 이를 바탕으로 연구자와의 협력을 통해 개발된 과학적 모형을 이용한 사회적 구성 수업의 실행 과정에서 드러난 실천적 지식을 살펴보는 데 그 목적이 있다.
참여 교사 3인은 중학교에 근무 중이며 과학과 협동학습연구회에 소속되어 활동하고 있다. 이들은 과학 수업에서 학생과의 상호작용 측면을 매우 중요하게 생각하며 이에 대한 실천 전략들을 학습하고 수업 현장에서 실천하고 있었다. 이들이 과학 수업에 활용하고 있는 수업 전략을 확인하기 위하여 공동체에 소속된 교사들의 심층 면담과 연구회의 참여 관찰을 통해 자료를 조사하고 녹음하고 전사하였다. 이 결과를 바탕으로 상호작용 측면의 실천적 지식을 과학적 모형을 이용한 사회적 구성 수업 에 도입하고, 직접 수업을 실행하였을 때 교사의 반성을 통해 드러난 실천적 지식의 변화를 수업 녹화, 참여 교사의 심층 면담을 실시하여 살펴보았다. 이 모든 과정은 녹화, 녹음되어 전사 과정을 거쳐 질적 분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 밝혀진 결론을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 공동체에서 형성된 상호작용 전략의 실천적 지식은 교사-학생, 학생-학생 측면으로 각각 3가지 요소들이 나타났다. 이들이 공동체를 통해 형성된 지식은 영역일반지식의 성격을 가졌으며, 실천적 지식 내용 중 대부분 범교과적으로 이용할 수 있는 교수 방법에 해당하였다.
둘째, 수업 실행을 통해 나타난 실천적 지식은 수업 시간 재구성과 교사의 역할 인식 면에서 변화를 보였다. 실천적 지식은 영역특수지식의 성격을 지녔으며 내용면에서 교과내용지식 측면이 강화되었다. 그러나 참여 교사의 학교 문화, 개인의 과학 수업의 목표, 다양한 교육 상황의 경험에 따라 차이가 나타났다.
셋째. 교사는 수업 실행 후 반성을 통해 과학적 모형 구성, 학습자와 상호작용, 연구와 실행의 협력 측면에서 실천적 지식을 생성하였다. 즉, 수업 실행 후 총체적인 해석적 반성을 통해 그들이 공동체에서 학습한 실천적 지식에 대해 수정․보완 과정을 거치며 이를 통해 교사의 전문성 성장까지 기대하게 되었다.
교사의 실천적 지식은 교직에 들어오면서부터 학생으로부터의 경험과 교수 실천 과정을 통해 형성되기 시작한다. 이렇게 시작된 실천적 지식은 교사학습공동체 활동을 통해 발달하게 되며, 연구자와의 협력이라는 새로운 기회를 통해 새로운 영역으로 성장하게 된다. 이러한 과정에서 교사의 적극적인 참여와 반성은 과학 교사로서의 성장과 전문성 발달에 영향을 미칠 수 있을 것이다.
The purpose of study is to examine practical knowledge of science teachers formed through teacher learning community as Science Cooperative Learning Association. They formed the practical knowledge through the activities of the study, based on the collaboration of researchers about Co-construction of scientific model classes.
As the members of The Science Cooperative Learning Association, all three teachers involved in the study are middle school science teachers. With strong belief about the importance of interactions between students and teachers in science class, they implement applicable and practical strategies. Data of this research were examined, recorded and transcribed from several in-depth interviews and participating observations. Practical knowledge about interactions is introduced in Co-construction of Scientific Model classes. The application into the class and teachers reflection in class upon implementing, changes of practical knowledge in the classes are revealed by in-depth interview of teachers participating and observation classrooms. The whole process goes through the way of videotaping, recording, and transcription in qualitative analysis. The conclusive summary of the study is in the following.
First, three elements from a practical knowledge of interaction strategies learned community became present in the aspects of teacher-student and student-student. The knowledge through community activities was revealed a character of domain-general knowledge. Most of the practical knowledge were instructions available in General curriculum. Second, practical knowledge through the implementation in class creates changes
reconstruction of lesson course and teachers role recognition. Practical knowledge becomes characteristics of domain-specific knowledge and enhances special curriculum knowledge in its contents. However, it varies from participated teachers based upon their school cultures, their class goals, and various educational experiences and circumstances. Third, teachers reflection after running the lessons generates practical knowledge with the aspects of scientific model configuration, interaction with learners, and research and implementation
overall interpretive reflection after lessons brings the expectation of positive growth in teacher professionalism through the process of amendment and supplementation about learned practical knowledge.
Teachers practical knowledge begins to build through experiences with students and through process of pedagogical implementation when entering into teaching profession. This practical knowledge is further developed through participating learning community of teacher. It is grown to be new field through collaborative study with researchers which is new opportunity. Throughout this course, teachers active participation and reflection will have an effect on qualitative growth as science teacher and contribution to professionalism development.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/128130
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share