Publications

Detailed Information

China's Popular Music Industry Policies : 후진타오 시대의 중국 대중음악산업 정책

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

최지수

Advisor
정종호
Major
국제대학원 국제학과(국제지역학전공)
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
중국 음악산업정책중국 영화산업정책중국 문화산업정책
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 국제대학원 : 국제학과(국제지역학전공), 2012. 8. 정종호.
Abstract
후진타오 시대에 들어 중국 정부는 문화산업의 발전에 대해 두 가지 접근 방식을 취하고 있다. 국내 문화산업 발전을 도모하기 위한 많은 정책의 변화가 이루어지고 있는 동시에 외국 산업의 영향에 대해서는 제한적이고 차별적인 정책을 실시하는 것이 그것이다. 정부는 한편으로 세계시장에서 경쟁력을 갖출 수 있을 정도로 자국의 문화산업을 발전시키기 위해 노력을 가하고 있고, 다른 한편으로는 외국 문화산업상품의 유입 속도를 조절하고 있다. 중국 문화산업의 전체적인 정책은 큰 틀 안에서 비슷한 양상을 보이지만, 다른 문화 산업 영역들 사이에 차이는 존재한다. 이 논문에서는 후진타오 시대의 대중음악산업 정책이 연구될 것인데, 영화산업의 정책과 비교 연구되어 이들 정책들 사이에 차이가 존재하는지 알아볼 것이다. 국가의 주요 문화산업으로 중요시 되어오고 있는 영화산업의 정책과 비교를 통해 후진타오 시대 대중음악산업 정책의 발전 정도를 연구할 것이다.
높은 불법다운로드 비율로 일어나는 근본적인 문제로 인해 중국 대중음악산업은 발전을 이루지 못하였다. 또한 타 국가들에 비해 뒤쳐지며 경제적 가치가 높이 않다고 여겨졌다. 하지만 최근 디지털 음악시장의 성장을 인지한 중국 정부는 음악산업의 발전에 관심을 기울이기 시작하였으며, 발전을 저해하는 환경을 개선하기 위해 노력을 기울이고 있다. 대중음악산업과는 다르게 영화산업은 개혁개방 이전 시기부터 국가의 정치적 목적을 이루는데 중요한 이데올로기 수단으로 간주되었다. 후진타오 시대에 정부는 디지털 음악산업의 발전과 앞으로의 높은 성장가능성을 인지한 이후에 비로소 관련 정책을 도입하기 시작했다. 반면에 영화산업은 정부가 적극적으로 국가의 주요 문화산업으로 지정하여, 정부주도적인 정책들로 인해 꾸준히 발전하고 있다. 그러므로 두 산업 간 정책도입 배경의 성격이 다르다고 볼 수 있다.

정부는 대중음악산업의 효율적인 관리와 발전을 위해 관련 법규와 제도들을 도입하고 있는데, 주로 불법복제와 지적재산권, 특히 저작권 보호와 관련된 조치들이 대부분이다. 영화산업의 정책과 비교했을 시, 문화산업 두 트랙 정책의 적용 정도는 아직 미약하다고 볼 수 있다. 국가의 주요 문화산업의 한 영역으로서 영화산업에는 자국산업의 개혁과 개방을 증진하기 위한 많은 정책의 변화와 도입이 이루어졌다. 그 결과로 영화산업은 꾸준히 높은 속도로 성장하고 발전 해 오고 있다.
영화산업과 마찬가지로 대중음악산업에 대한 높은 수준의 규제는 지속되고 있는데, 이는 외국 제품에 대한 차별적인 컨텐트 심사와 허가제도를 포함한다. 이러한 규제들은 국내산업에 보호장벽을 조성하여 합법적 시장에서 경쟁을 감소하고, 국내 컨텐트 생산에 인센티브를 증가시키는 효과를 가져왔다. 나아가서 디지털 음악시장의 성장으로 인해 수입제품에 대한 더욱 제한적인 정책을 실시하고 있는데, 인터넷과 모바일 음악산업에 외국자본의 도입은 금지된 상태이다. 영화산업도 경제적 이득보다 외국 영화의 유입이 자국 국민들의 이데올로기에 미치는 영향에 대한 고려로 인해 정부는 외국영화의 수입에 대해 더욱 강력한 제한정책을 펼치고 있다.
In the Hu Jintao era, the Chinese government embraces two approaches toward the development of cultural industries. There have been many policy changes facilitating the growth of domestic cultural industries and simultaneously, there were restrictive and discriminative policies devised to control the influx of foreign products. On the one hand, the government is determined to develop its culture industry to gain competitiveness in the international market, but on the other hand, it is controlling the pace of the influx of foreign cultural products. Although the overall policies of the Chinese cultural industry are similar in character, there are significant differences in the policies between the two sectors of cultural industry. In this research, popular music industry policies will be compared in the light of those of the film industry, to evaluate whether there the policies differ between the two. The comparison enables the evaluation of the current policies of popular music industry in respect to the film industry, which has been developing as a core national cultural industry sector.
Due to fundamental problems arising out of high piracy rate, the Chinese popular music industry sustained underdevelopment, lagging far behind other countries, and it was not considered of much potential economically. However, apprehending the recent increase in the growth of the digital music market, the Chinese government has expressed its interest in developing the popular music industry and began implementing policies to develop the industry. Dissimilar to the popular music industry, the film industry has long been considered an important ideological tool for the states political purposes. In the Hu Jintao era, the government implemented polices on music industry as a consequence of growth in the market, but it was the government policies which have played an important role in facilitating its film as one of the main national strategic industries.
The government is putting in efforts to promote effective management and development of the popular music industry by implementing a series of laws and regulations mostly focusing on the eradication of the illegal copying and the enforcement of the protection of Intellectual Property Rights. However, when compared to the policies of the film industry, the extent to which the two-track policies have been implemented is modest yet. As one of the core industries, film industry has gone through various policy modifications towards reform and openness to outside world to develop the domestic film industry. As a consequence, the domestic film industry could continue in growth and expansion. However, overriding the economic concerns was the fear that foreign films would impact the peoples ideology. Therefore, the government has implemented more restrictive policies toward foreign films.
The music industry remains highly regulated, the discriminatory content examination, licensing and the permit systems toward imported materials continue. However this rather had the effects of forming barriers to the legitimate domestic businesses for foreign content producers, increasing incentives for the production of domestic content and reducing competition within the legitimate market for the production of domestic music. Furthermore, with the growth of the digital music market, the government is newly implementing restrictive policies toward foreign contents.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/129284
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share