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진주역 폐선부지를 활용한 진주시 중앙공원 설계

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Authors

김상민

Advisor
이유미
Major
환경대학원 환경조경학과
Issue Date
2015-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
철도폐선부지진주역가변적인 설계구도심
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 환경대학원 : 환경조경학과, 2015. 2. 이유미.
Abstract
과거 산업화시기 도시와 도시를 이어주며 물류 및 인원 수종의 중심으로써 도시발전의 견인차 역할을 수행하였던 철도는 광역교통체계의 재편과 맞물려 그 수요가 줄어들게 되었고, 도심부에 위치한 철도 노선은 과거와 달리 도시 성장의 저해, 도시교통난 발생, 철도 주변 환경 노후화 등의 문제점들로 인식되고 있다. 하지만 철도시설이 운용될 때와는 달리 철도시설의 이전 후 발생한 폐선노선은 도시화가 진행된 대다수의 도시에서 잠재력이 풍부한 땅으로 인식 되고 있다. 도시화가 진행된 도심지에서 확보하기 힘들었던 가용지를 생산하여 도시 내 새로운 성장 동력을 투입할 수 있는 가능성을 열어 줄 수 있는 장점이 있기 때문이다.
현재 폐선부지에 대한 재활용 논의는 도심 내 부족한 녹지공간을 창출하기 위한 공원화 계획이 주류를 이루고 있다. 가용지를 확보하기 어려운 도심 내에서 공원화 계획은 긍정적인 측면이 있으나, 대다수 활력도가 떨어지고 있는 구도심에 입지하는 폐선부지의 특성상 주변지역과 함께 변해갈 수 있는 공간의 조성이 필요하다. 또한 현재 전국적으로 시행하는 복선화사업은 지방 중·소도시를 중심으로 철도폐선부지를 발생시키고 있으며, 재정자립도가 높지 않은 지방 중·소도시의 공원화 계획시 발생하는 재정적인 문제를 고려한 설계 방안이 필요한 시점이다.
구도심에 위치한 진주역 폐선부지는 과거 진주시의 중심시가지를 형성하고 성장해 온 지역이다. 하지만 최근 도시의 평면적 확산과 더불어 구도심 물리적 노후화는 내부인구의 유출을 초래하고 있으며, 상업지역의 기능 이전 및 약화는 구도심의 정체성 재고와 새로운 성장동력이 요구 되고 있다. 이 시점에서 발생한 폐선부지는 내부의 성장동력으로서 구도심의 새로운 도시 재구성을 이룰 수 있는 촉매제로 역할을 할 수 있다.
이에 본 연구는 구도심 내 위치한 철도폐선부지를 활용한 점진적인 공원화 형태를 제시하는 것을 목표로 한다. 완결된 형태를 제시한 기존의 설계와는 달리, 보다 점진적인 공원화를 통해 단계별로 변화하는 주변지역의 변화상을 예측하고, 그에 맞추어 함께 변화할 수 있는 유동적인 공원화 방안을 제시하고자 한다.
During the industrialization period, the railroad wasa key point of urban development and growth, connecting city to city. However, the demand of the railroad fell off due to the wide reorganization of the transport network system, and it has been regarded as a major cause of the problems of traffic jams, the deterioration of surrounding urban areas, and decline in urban growth. Despite the problems created by the railroad, the abandoned railroad is considered a potential urban development area because it has thepossibility to improve the city through the development of available land, which was difficult to obtain.
Currently the main focus of the railroad renovation is on the plan for a park to supply more green space in the urban area. Park planning has positive aspects for difficult to obtain available land in an urban area, but the abandoned railroad needs to implement co-change with the surrounding areas since it is located in the old inner city. Also from abandoned railroads centrally arise small- and medium-sized cities through implementing the double-track electric railroads project on a national scale. Small- and medium-sized cities with a non-high fiscal self-reliance ratio need to consider financial difficulties when they develop park planning compositions.
In the past the abandoned Jin-ju railroad, which is located in the old inner city and is composed of Jin-ju city center and with growth of surrounding areas. But recently the city has experienced infrapopulation outflow owing to urban sprawl and the old inner city's physical deterioration. Thus, the old inner city's identity needs reconsideration because the commercial area's functions relocation and weakening. At this point in time, the abandoned railroad can operate as a growth engine and be acatalyst for reconstruction of the old inner city.
Therefore, this research suggests a transformative and gradual park design through the abandoned railroad in the old inner city. It is distinct from precedents, which have a complete design form, that expect a neighborhood to change stage by stage through gradual park planning, and in response to this method along with the change in flexible park development planning.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/129735
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