Publications

Detailed Information

국내기업의 해외 석유개발사업 참여에 영향을 미치는 요인 : 민간기업과 공기업의 비교분석 : Study on factors influencing the participation of overseas oil business

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박시린

Advisor
김준기
Major
행정대학원 공기업정책학과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
석유개발사업해외자원개발
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 행정대학원 : 공기업정책학과, 2012. 8. 김준기.
Abstract
우리나라는 에너지소비량의 95%를 해외에 의존하고 있으며, 국가 에너지 믹스에서 석유가 차지하는 비중은 약 40%에 달한다. 이러한 이유에서 석유자원의 안정적 확보는 국가에너지안보를 위한 중요한 과제이며 특히, 2004년부터 지속되고 있는 신 고유가 상황과 산유국의 자원민족주의가 강화되고 있는 현실을 감안한다면 석유자원의 중요성이 더욱 커지고 있다. 하지만 석유수입량 대비 국내기업이 개발하여 확보한 생산량을 의미하는 자주개발률은 2010년을 기준으로 10.8%로 우리나라와 같이 석유자원의 해외의존도가 높은 프랑스(105%), 이탈리아(51%), 중국(30%), 일본(23%)과 비교시 매우 낮은 수준이다. 이러한 이유는 석유개발 전문기업이 부족하고 High risk - High return으로 대변되는 석유개발 특성상 국내기업의 참여가 저조했기 때문이다.
본 연구에서는 국내기업의 석유개발사업 참여에 영향을 미칠 수 있는 참여요인을 실증적으로 분석하여 석유개발사업 활성화를 위한 정책적 시사점을 찾고자 하였다. 이를 위하여 석유개발사업 참여에 영향을 줄 수 있는 변수를 대외변수, 대내변수, 정책변수로 구분하고 연도별 신규참여 사업과 투자액을 대상으로 실증분석을 수행하였다. 또한 분석대상을 민간기업과 공기업으로 구분함으로써 민간부문과 공공부문의 차이점을 분석하였다.
분석결과 종속변수로 신규참여 사업을 고려한 경우, 민간기업은 국제유가, 부채비율, 정부지원액, 컨소시엄 구성이 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미친 것으로 나타났다. 반면 공기업의 경우는 정부지원액만이 통계적으로 유의미한 정(+)의 효과를 나타냈다.
투자액을 종속변수로 분석한 결과에서는 민간기업의 경우 국제유가와 자금조달 금리가 통계적으로 유의미한 영향을 나타났다. 공기업의 경우는 신규참여 사업과 동일하게 정부지원액만이 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 나타냈다.
이러한 분석결과는 민간기업과 공기업간에 석유개발사업 참여요인에 차이가 있음을 보여주고 있다. 특히, 정책변수로 활용된 정부 지원액과 컨소시엄 구성은 민간기업의 신규참여 사업에서는 유의한 영향을 미쳤으나 투자액에서는 영향을 미치지 못했다. 반면 공기업의 경우에는 정부지원액이 신규참여 사업과 투자액 모두에서 통계적 유의성이 관찰되었다. 이는 정부의 석유개발정책이 민간기업의 신규참여 유도에는 실효성이 있으나 실질적인 투자에는 영향을 미치지 못했다고 해석할 수 있을 것이다. 또한 이러한 해석의 설명력을 높이기 위해 신규참여 사업을 탐사사업과 생산사업으로 구분하여 추가적으로 분석한 결과에서도 민간기업의 경우 정책변수는 탐사사업에서는 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 나타났지만 대규모 투자액이 소요되는 생산사업에서는 영향을 미치지 못했다.
정부는 2019년까지 국가 자주개발률을 30%까지 높여 에너지안보를 강화하겠다는 정책목표를 수립하였다. 이러한 정책목표 달성을 위한 실행의 일환으로 석유공사 대형화가 추진 중이며, 자주개발률이 2007년 4.2%에서 2011년 13.7%로 단기간에 급속히 높아진 것은 석유공사 대형화의 성과이다. 하지만 정부가 목표하는 자주개발률 30% 달성을 위해서는 민간부문의 투자확대가 불가피하며 이를 위한 정부의 정책다변화가 요구되고 있다.
90% of energy consumption of our country is dependent on overseas source and the ratio of oil among national energy mix reaches approximately 40%. Under this background, stable securement of oil resources is an important national task for national energy security and in particular, considering new high oil price situation being sustained since 2004 and the situation that resource nationalism of oil producing countries is being intensified, importance of oil resources is increased than ever.
However, based on 2010, the Self Sufficiency rate that means production volume being developed and secured by domestic enterprises compared with oil import volume is 10.8% which is very low when comparing it with that of other countries (e.g., France (105%), Italy (51%), China (30%) and Japan (23%)) of which overseas dependency on oil resources is as high as that of our country. The reason of this reality is attributable to the fact that number of enterprise specialized in oil development is limited and participation rate of domestic enterprises has been low in terms of features of E&P business represented by High risk-High return.

This study intended to look for a policy implication for activation of E&P business by empirically analyzing factors that may affect participation in E&P business of domestic enterprises. In order to achieve this objective, an empirical analysis for yearly projects to be newly participated and investment amount was used by dividing variables that may affect participation in oil development project into external variable, internal variable and policy variable. In addition, a difference between private sector and public sector was evaluated by dividing analysis target into private enterprise and public enterprise.
In case of considering the projects to be newly participated by taking the analysis result as a dependent variable, international oil price, debt ratio, governmental support amount and organization of consortium were represented to exert a significant positive (+) influence on private enterprises statistically. On the other hand, in case of public enterprises, only governmental support amount was represented to exert a significant positive (+) effect thereon statistically.
As a result of analyzing investment amount as a dependent variable, international oil price and interest of financing arrangement were represented to exert a significant influence on private enterprises statistically. In case of public enterprises, only governmental support amount was represented to exert a significant positive (+) influence thereon statistically in the same way as the projects to be newly participated.
The result of this analysis shows that there is a difference in participation incentives in oil development project between private enterprise and public enterprise. In particular, governmental support amount and organization of consortium that were utilized as policy variable exerted a significant influence on new participation by private enterprises but not on investment amount. On the other hand, in case of public enterprises, statistic significance of governmental support amount was observed in both the projects to be newly participated and investment amount. From this result, it could be judged that oil development policy of the government was effective for inducing new participation of private enterprises but did not exert its influence on actual investment. In addition, even in the result of additional analysis by dividing the newly participating projects into oil exploration project and production project in order to back up this judgment, in case of private enterprise, policy variable was represented to exert a significant positive (+) influence on exploration project statistically but not on production project that requires large-scaled investment amount.
The government has established a policy goal of reinforcing energy security by increasing national independent development rate up to 30% by 2019. As a part of implementing this policy goal achievement, the government has been promoted expansion of Korean National Oil Corporation and the achievement of this expansion policy led to rapid increase of independent development rate from 4.2% in 2007 to 13.7% in 2011 in a short period of time. However, in order to achieve independent development rate of 30%, investment expansion of private sector is inevitable and for this objective, policy diversification by the government is required.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/130510
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share