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휴게시설 설치가 교통사고 예방에 미치는 효과 - 졸음쉼터를 중심으로 - : A Study on the Effect of Installation of Rest Areas on the Shoulder of Expressways on Traffic Accident Prevention : The Case of Parking Areas for minimizing the drowsy driving

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Authors

정래엽

Advisor
엄석진
Major
행정대학원 공기업정책학과
Issue Date
2014-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
졸음쉼터교통사고졸음운전졸음운전사고휴게시설
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 행정대학원 : 공기업정책학과, 2014. 8. 엄석진.
Abstract
고속도로 교통사고 중 졸음운전사고는 높은 비중과 치사율을 나타내고 있다. 이는 졸음을 유발하는 고속도로의 단조로운 기하구조와 장거리· 야간운전과 같은 이용 환경적 특성이 주요 원인인 것으로 밝혀지고 있다. 이러한 졸음운전사고를 예방하기 위하여 노면요철포장 설치, 환기시키기, 차량 내 경고음 발생장치 설치 등 많은 방법들이 사용되고 있지만 일시적으로 졸음을 깨워줄 뿐 피로와 졸음을 원천적으로 해소시켜 주지는 못한다.
따라서 운전 중 피로와 졸음을 해소할 수 있도록 고속도로 휴게소간 간격이 긴 곳을 대상으로 졸음쉼터를 설치하고 있다.
본 연구에서는 2011∼2012년도에 설치된 졸음쉼터 110개소를 대상으로 졸음쉼터가 설치된 휴게소 구간에서의 졸음운전사고 감소효과를 분석 하고자 하였다.
본 연구를 위해 준실험설계와 통계적분석 등 다양한 연구모형을 이용 하여 폭 넓은 연구를 수행하였다.
우선, 졸음쉼터 이용현황과 졸음쉼터 이용자 만족도 조사자료를 수집 하여 졸음쉼터 이용실태를 분석하였다.
분석결과, 운전자들은 호남(지)선, 영동선, 서해안선에 설치된 졸음쉼터를 많이 이용하는 것으로 나타났으며, 대다수 이용자의 이용빈도는 주 1∼2회 미만, 이용시간은 30분 이내 체류하는 것으로 분석되었다.
다음으로 졸음쉼터 설치효과를 분석한 결과 모든 연구방법에서 졸음 쉼터의 설치효과가 나타나는 것으로 측정되었다. 코호트 순차설계와 비동질적 통제집단설계를 통한 연구결과에서는 졸음쉼터가 설치된 구간에서 각각 평균 1.23건, 1.67건 졸음운전사고가 감소하는 것으로 나타났다. 그리고 더미변수를 이용한 회귀분석방법에서는 졸음운전사고율이 약 0.63건(1억대·km) 감소하는 것으로 나타났다.
또한 노선별 졸음쉼터 설치효과를 비교·분석하기 위하여 단절적 시계열분석과 일원배치분산분석을 이용하였다. 시계열 분석결과에서는 호남(지)선, 영동선, 서해안선 등 세 개의 노선에서 졸음운전사고 발생건수가 2009년과 2010년도의 극저치를 하향 이탈하는 모습을 나타내어 졸음쉼터 설치효과가 높은 것으로 나타났다. 일원배치분산분석에서는 호남(지)선이 경부선 및 중부내륙선과 비교하여 통계적 유의수준 하에서 졸음운전사고 감소효과에 차이가 있는 것으로 나타났다.
본 연구결과를 졸음쉼터 이용실태와 비교하여 살펴본 결과, 졸음쉼터 이용자들이 응답한 바와 같이 졸음쉼터는 졸음운전사고 예방효과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
그리고 졸음쉼터 실제 이용률이 높은 노선일수록 졸음쉼터 설치효과 또한 높게 나타났다.
본 연구를 통해 졸음쉼터의 실제 이용률이 어느 수준에 이르러야 졸음운전사고 감소효과가 나타나는지에 대해서는 살펴볼 수 없었지만 졸음쉼터 설치효과를 높이기 위해서는 졸음쉼터 이용률을 제고해야 함을 시사하고 있다. 이를 위해 이용실태 분석에서 나타난 바와 같이 화장실과 주차장 확충 등 이용자의 요구에 귀 기울일 필요가 있다. 또한 졸음쉼터 설치부지 사전확보 등 효율적으로 졸음쉼터 설치사업을 추진하기 위해 고속도로 신설·확장시 사전에 졸음쉼터 설치계획이 입안된다면 졸음쉼터 또한 휴게시설로서의 공익적 역할을 다할 수 있을 것으로 보인다.
Traffic accident caused by drowsy driving on the expressway had high percentage with degrees and the high fatality rate. This is largely related to the monotonous geometry design and the user's characteristics of driving a long distance or driving in the night on the expressway. The various countermeasures against the drowsy driving had been developed like the rumble strip, airing out, in-vehicle warning system. but these countermeasures are not the original solution of getting rid of the fatigue and sleepiness. These are the temporary methods of shaking off the drowsy one. So the rest areas are installed on the shoulder of expressway between the long distance of service areas for providing places to relax.
The purpose of this study is to verify the effectiveness of the rest areas installed from 2011 to 2012.
The experimental design of the study was quasi-experimental design and a statistical analysis.
Before verifying the effectiveness, I analyzed the using state survey of rest areas. On analysis, a lot of drivers had taken advantage of the site builded on Honam expressway, Yeongdong Expressway and Seohaean Expressway. And the survey showed that most drivers had visited under 1∼2 a week and had taken a rest less than 30 minutes.
Next, On the analysis result of the study, every study design produced the positive effect of installation of rest areas. Cohort study and nonequivalent control group design showed that drowsy accidents are decresed by 1.23 and 1.67 respectively. And Dummy Regression Analysis showed that the reduction ratio of drowsy accident(1 hundreds of millions of traffic·km) was 0.63 case.
As well, time-series analysis produced the good result on sites in Honam expressway, Yeongdong Expressway and Seohaean Expressway. One-way Anova analysis showed that the sites installed on Honam expressway decreased the more dozy accidents than those builded on Gyeongbu Expressway and Jungbu Naeryuk Expressway.
Through this study and survey analysis, the installation of rest areas have a good effect on dropping of the drowsy accidents. But that produced the different effects by expressways in Korea.
This study didn't show that the extent to which degree of utilization affected reducing accidents caused by sleepy drivers. But, we have to improve coefficient of utilization to heighten the intensity of effect of dropping the drowsy accidents. Therefore, we must satisfy user's demand on expanding parking lot and establish toilet. If the plan of installation of rest areas is included in the scheme of establishing expressway and extension of the expressway, rest areas will be installed a little more economically and play public roles in decreasing sleepy accidents.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/130569
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