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티엔친신(田沁鑫)의 각색과 연출 연구 -연극 《생사의 장》,《명》을 중심으로-
Researchg on Tian QinXin's dramatizing and directing - Focused on ,

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이창숙-
dc.contributor.author김해연-
dc.date.accessioned2017-07-19T09:37:29Z-
dc.date.available2017-07-19T09:37:29Z-
dc.date.issued2012-08-
dc.identifier.other000000004988-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10371/131782-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 협동과정 공연예술학전공, 2012. 8. 이창숙.-
dc.description.abstract본 논문은 티엔친신[田沁鑫]의 연극 《생사의 장 生死場》, 《명 明》의 각색과 실험적인 연출기법을 고찰한 연구이다. 1990년대 이후 지금까지 중국 현대극계(現代劇界)는 정부의 이념과 정책을 선전할 것인가, 모더니즘 연극의 실험성을 고수할 것인가, 그리고 예술과 상업 양방 면에서 어떻게 성공을 거둘 것인가에 대해 고민하고 있다. 티엔친신은 이 모든 문제를 골고루 해결한 보기 드문 작품 세계를 구축한 연출가로 평가받고 있다.
티엔친신은 동시대적 소통을 추구하는 연출가이다. 그는 극 내용의 주류성으로 정부와의 소통을 이뤘고 실험적인 연출기법으로 관객과의 소통을 이뤘다. 하여 그가 연출한《생사의 장》과 《명》은 중국정부의 주류사상에 부합되고 동시에 젊은 관객의 기호에 어울리는 연출기법으로 인해 상업에서 성공을 이룬 대표적인 작품으로 평가를 받았다. 본고에서는 동시대적 소통을 추구하는 티엔친신의 각색과 연출기법의 특징을 살펴보기 위해 먼저 두 작품에서 표현된 주류성을 파악하고, 다음 실험적인 연출기법을 규명하는 것을 연구목적으로 했다.
2장에서는 정부와의 소통을 이룬 티엔친신 작품을 살펴보기 위해 먼저 신사실주의 연극인 주류연극의 흐름을 살펴보았고, 다음《생사의 장》과 《명》사실적인 극 내용을 통해 작품의 주류사상을 살펴보았다.
3장에서는 관객과의 소통을 이룬 실험적인 연출기법의 특징을 살펴보았다. 《생사의 장》에서 사용된 신체동작의 ‘소외효과’를 통해 시각적인 이미지를 고찰했고, 몽타주기법을 통해 극적 모순 충돌을 일으키는 시공간의 변화를 고찰했다.
4장에서는 관객과의 소통을 이룬 전통극적 연출기법을 살펴보았다. 《생사의 장》에서 사용된 전통극의 가정(假定)을 통해 관객과 배우의 교류 및 무대의 유동성을 고찰했고, 상성(相聲)기법을 이용한 《명》의 연극대사 통속화를 통해 전통극 개방식무대의 오락성을 고찰했으며, ‘연습실연극’의 연출기법을 통해 전통극 개방식무대를 회복하려는 탐색과정을 고찰했다.
5장에서는 동시대적 소통을 추구하는 티엔친신의 각색과 연출의 가치를 밝혔다.
결론적으로는 티엔친신이 사회의 변화와 관객의 요구를 작품에 반영함으로써 다양성과 개방성을 추구했고, 각색과 실험적인 연출기법의 과정을 통해 전통연극에 대한 연극관념을 수립하고 중국식 전통공연형식을 회복하려는 의도를 알 수 있었다.
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dc.description.abstractThis is a study on the techniques of experimental directing and dramatizing 《The Field of Life and Death》 and 《Ming》, two of the noted plays of Tian QinXin. Since late 1990's, Chinese theoretical world has agonized over how to propagate the ideology and policy of the government, stick to the experimentality of modernism drama, and gain success both in art and commerce. Tian QinXin is considered a successful director that established his own world of works by solving all the above issues.
Tian QinXin is a director that pursues communication of the time. He interacted with the government through the drama that went along the current trends and with the audience with experimental directing techniques. 《The Field of Life and Death》 and 《Ming》 are considered to be two of the most commercially successful works that conform to the mainstream ideas of the Chinese government and cater to young audience's taste with adequate directing techniques. The purpose of this study lies in identifying mainstream features presented in the two works and looking into experimental directing techniques to see Tian QonXin's dramatizing and directing techniques.
Chapter 2 covers the trend of mainstream play, one of the neo-realism plays, and then deals with mainstream ideas of the works through realistic stories of 《The Field of Life and Death》 and 《Ming》 to inquire into the works of Tian QinXin that succeeded in communicating with the government.
Chapter 3 probes into the characteristics of experimental directing techniques that succeeded in communicating with audience. Then a study is made for visual images through 'alienation effect' of physical moves used in 《The Field of Life and Death》 and for the changes of time and space that cause dramatic conflicts through montage technique.
Chapter 4 deals with the directing techniques of traditional plays that succeeded in communicating with audience. Then a study is made for exchange between the audience and the actors as well as the flexibility of stage through the hypothesis of traditional play used in 《The Field of Life and Death》, for entertainingness of open stage of traditional play through popularization of the play lines of 《Ming》 that used Xiangsheng technique, and for the process of exploration to restore open-type stage of traditional play through the directing technique of 'practice room'.
Chapter 5 inquires into the values of Tian QinXin's dramatizing and directing that pursue communication of the time.
In conclusion, Tian QinXin reflected the social changes and audience's demand to his works to seek for diversity and openness. He also intended to establish the concept of traditional play and restore the form of traditional Chinese play through dramatizing and experimental directing technique.
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dc.description.tableofcontents국문초록

제1장 서론 1
제1절 연구목적 1
제2절 연구사검토 4
제3절 연구방법 8

제2장 티엔친신 출현배경과 그의 주류성 10
제1절 주류연극의 흐름 10
제2절《생사의 장》,《명》에 나타난 주류사상 16

제3장 현대극의 실험성과 관객의 소통 탐색 24
제1절 ‘소외효과’를 통한 시각 이미지의 전달 24
제2절 몽타주기법을 사용한 시공간(時空間)의 변화 35

제4장 전통극과 관객의 소통 추구 56
제1절 무대 빈공간의 가정성(假定性) 56
제2절 연극대사의 통속화 62
제3절 ‘연습실연극’에 대한 탐구 70

제5장 티엔친신의 각색과 연출의 가치 79

제6장 결론 84

참고문헌 86
부록 《생사의 장》극본 번역 90
Abstract 143
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dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2804273 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject티엔친신(田沁鑫)-
dc.subject생사의 장(生死場)-
dc.subject명(明)-
dc.subject샤오홍(蕭紅)-
dc.subject당니엔밍위에(當年明月)-
dc.title티엔친신(田沁鑫)의 각색과 연출 연구 -연극 《생사의 장》,《명》을 중심으로--
dc.title.alternativeResearchg on Tian QinXin's dramatizing and directing - Focused on ,-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorJin HaiYan-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pagesvi, 145-
dc.contributor.affiliation인문대학 협동과정 공연예술학전공-
dc.date.awarded2012-08-
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Program in Performing Arts Studies (협동과정-공연예술학전공)Theses (Master's Degree_협동과정-공연예술학전공)
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