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17세기 중후반 禮訟의 전개와 政治地形의 변화 : Development of Yesong in the mid to late 17th Century and Change of Political Terrain

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Authors

양선비

Advisor
문중양
Major
인문대학 국사학과
Issue Date
2013-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
禮訟西人南人戚臣國王-朋黨 力學關係換局
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 국사학과, 2013. 8. 문중양.
Abstract
본 논문은 17세기 중후반 벌어진 예송의 정치적 파장이 1680년(숙종 6)의 庚申換局에까지 미치고 있다는 점에 주목하고, 그 결과로 나타난 정치지형 변화를 국왕과 붕당간의 정치적 역학관계를 중심으로 검토하였다.
예송은 당시 조선의 정치, 사상계 최대의 현안이었다. 이 논쟁은 승하한 孝宗의 혈통상의 계보를 嫡長子로 볼 것인지, 中庶子로 볼 것인지를 두고 벌어졌다. 논자들은 두 입장으로 분열되어 논쟁을 전개하였는데, 南人은 전자를, 西人은 후자를 지지하였다.
1659년과 1674년 두 차례에 걸쳐 촉발된 예송의 정치적 파장은 1680년까지 이어졌으나, 그 양상은 시기별로 상이하였다. 각각의 국면에 따라 각 朋黨과 戚臣, 국왕은 각기 다른 대응을 보여주었다.
기해예송에서는 비록 효종의 종통상의 위치가 확정되지는 않았으나, 서인의 주장이 표면적으로 받아들여지며 서인 주도의 정치구도가 변화하지는 않았다. 논쟁의 진행 과정에서 예송이 정치적 투쟁으로 비화할 조짐이 드러났으나, 《경국대전》을 근거로 더 이상의 정치적 논란을 봉쇄한 결정으로 심각한 정치적 대립은 일어나지 않았다.
갑인예송의 전개 양상은 기해예송과는 달랐다. 현종은 기해예송 당시의 미온적인 결정을 뒤집고 적극적으로 논쟁에 개입하여 효종을 仁祖의 嫡長子로 확정하였다. 이 과정에서 서인의 예설은 잘못된 것으로 간주되었으며, 그 결과 남인의 禮論的 명분이 강화될 수 있었다. 그러나 현종은 대대적인 정권교체 및 서인에 대한 처벌까지 나가지는 않았다.
갑인예송 직후 현종이 승하하고 숙종이 즉위한 이후, 남인이 요직을 차지하는 집권세력 교체가 일어났다. 이러한 교체의 명분은 서인이 誤禮를 저질렀다는 것이었다. 예송의 정치적 파장이 숙종 즉위 이후의 정권교체를 불러온 것이다. 이 과정에서 숙종은 국왕의 정치력과 밀접한 관계에 있었던 척신을 적극적으로 이용하였고, 예론을 명분으로 남인의 집권을 승인함으로써 國王-朋黨 力學關係를 주도할 수 있었다.
숙종의 즉위로부터 庚申換局이 일어나기 전까지는 남인과 척신이 정국을 주도하고 있었다. 남인은 告廟를 통해 서인의 誤禮를 지속적으로 공격함으로써 예론적 명분을 강화해 나갔고, 동시에 권력의 물리적 기반을 다지기 위해 병권 장악을 시도했다.
서인이 실각과 남인의 집권은 사실상 숙종에 의해 승인된 것이었으나, 동시에 남인의 예론이 正論으로 인정되었음을 의미하였다. 남인에 대한 사상적 견제는 사실상 불가능했으며, 이는 새로운 정치형태를 불러왔다. 남인계 인물들의 역모에 대한 告變이 발생하자 賜死와 대규모 처벌을 동원한 換局이 발생한 것이다. 환국은 더 이상 서인과 남인이 공존을 전제한 위에서 사상적 · 정치적 대립을 하는 것이 불가피해졌다는 것을 보여주는 사건이었다. 그 결과 붕당은 정권획득을 목표로 하는 집단으로서의 성격을 뚜렷이 해 나갔다.
환국을 통해 숙종은 집권 붕당과 실각한 붕당, 그리고 척신들과의 역학관계를 장악함으로써 정국을 주도해 나가고자 하였다. 이 과정에서 과거 터부시되었던 붕당의 존재가 사실상 승인되었으며, 국왕과 붕당의 역학관계에 따라 정국이 변동하였다. 이로써 예송의 정치적 파장은 종식되었으며, 국왕과 붕당간의 제휴 · 견제, 환국을 중심으로 하는 새로운 정치지형이 등장하게 되었다.
This thesis is focused on the political impact of Yesong(禮訟), which occurred in the mid to late 17th century and continued until Gyeongsinhwanguk(庚申換局). This thesis examines the change of political terrain which was result of Yesong, from the standpoint of political dynamics between king and Bungdang(朋黨).
Yesong was the most significant issue in the world of politics and thought. This debate was originated from the difference of opinion that whether Hyojong(孝宗) is Jeokjangja(嫡長子) or Jungseoja(中庶子). People disputed controversy at the state of division. Namin(南人) asserted the former, and Seoin(西人) insisted the latter.
The political impact in Yesong happened in 1659 and 1674 lasted to 1680, but an aspect was different by the time. For each situation the king showed different response according to the state of debate.
In the Gihaeyesong(己亥禮訟), Hyojong's positions on the Jongtong(宗統) was not be confirmed. But superficially Seoin's contention was admitted, and political landscape which is lead by Seoin was not changed. In the process of controversy a sings of political struggle was implicitly emerged, but the decision which was based on 《Grand Rule of Laws(經國大典)》 blocked severe conflict.
Situation in Gabinnyesong(甲寅禮訟) was different from that of Gihaeyesong. Hyeonjong(顯宗) changed his lukewarm decision at the Gihaeyesong and actively participated in controversy, and Hyojong's position determined to Injo(仁祖)'s Jeokjangja. In that progress Seoin's ritual theory was considered incorrect and as a result Namin's ideological justification was intensified. But Hyeonjong did not change the political regime, also didn't punish Seoin.
Immediately after Gabinnyesong, Hyeonjong passed away and Sukjong(肅宗) was crowned, replacement of the ruling forces arose and Namin occupied important position in the government. The reason of replacement was that Seoin 'misinterpretation of ritual' in the course of controversy. In other words, political impact of Yesong made regime change right after the enthronement of Sukjong. In that process Sukjong actively mobilized Cheoksin(戚臣), a group that closely related to political power of the king. Namin's regime was approved by means of authorization of their ritual theory's validity, so Sukjong could led the political dynamics between king and Bungdang.
A period from enthronement of Sukjong to Gyeongsinhwanguk, political situation was led by Namin and Cheoksin. Namin continued criticism of Seoin's 'misinterpretation of ritual' by means of Gomyo(告廟) and tried to seize military power.
Seoin's downfall and regime of Namin was practically approved by Sukjong, at the same time it means that Namin's ritucal theory was accepted as a doctrine. Restrain Namin's ideological justness was practically impossible, and a new political action was emerged. When conspiracy of some people belonging to Namin was exposed, Hwanguk(換局) that accompanied with death penalty and mass punishment took place. Hwanguk revealed ideological · political confrontation between Seoin and Namin that coexistence was not possible anymore. As a result the nature of Bungdang as a political group that their political goal is to regime the government was clarified.
By Hwanguk, Sukjong intended to control the political relationship between himself and ruling Bungdang, deposed Bungdang, and Cheoksin. In that process the presence of Bungdang which were considered political taboo in the past was officially recognized, and depending on the political dynamics between king and Bungdang political changes took place. At this point the political impact of Yesong was terminated, and a new political terrain was emerged, and at the center of that was check and balance between king and Bungdang, and Hwanguk.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/132196
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Korean History (국사학과)Theses (Master's Degree_국사학과)
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