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모바일 사용자의 장소 검색 행태 연구 : 모바일사용자의장소검색로그분석을중심으로 : A Study on Place Search Behaviors of Mobile Users

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이중식-
dc.contributor.author유지형-
dc.date.accessioned2017-07-19T10:59:39Z-
dc.date.available2017-07-19T10:59:39Z-
dc.date.issued2014-08-
dc.identifier.other000000021129-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/133258-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 융합과학기술대학원 : 융합과학부(디지털정보융합전공), 2014. 8. 이중식.-
dc.description.abstract사람들은 어떻게 장소를 찾는가? 장소는 어떻게 획득되는가? 모바일 디지털 기기의 보급으로 모든 사람들이 스마트폰을 사용하고 있는 지금, 장소는 공간에 대한 감각과 지각만이 아니라 그 공간에 대한 적절한 검색으로 획득된다. 대부분의 위치 기반 서비스는 장소 정보와 결합된 형태를 보이고 있으며, 모바일 사용자의 증가와 위치 기반 서비스의 증대는 장소 정보 요구에도 중대한 영향을 주고 있다. 장소 정보에 대한 사용자의 요구가 급증한 것이다.
본 연구는 웹 환경에서의 일반 검색 행동에 집중한 기존의 연구들과는 다르게, 모바일 환경에서의 장소 검색 행동에 주목하여 사용자의 장소 찾기 과정이 어떻게 이루어지는지를 알아보고자 했다. 본 연구의 실험 결과, 모바일 사용자의 장소 찾기 과정에서 반복적인 검색 행동 패턴을 관찰할 수 있었다. 모바일 환경에서 장소 검색 과정에 활용되는 정보는 사용자의 질의어 입력을 통해 검색 결과로 목록화되는 장소 관련 정보들이다. 장소 검색은 그 과정에 개입하는 정보 요구의 측면에서 일반 검색과 차이가 있다. 사용자의 장소 검색 행동은 장소의 특질에 영향을 받으며, 사용자가 장소 검색 과정에 어떤 정보 추구 행동과 검색 전략을 이용하는지에 따라 검색 과정 전체가 영향을 받기도 한다.
이 연구는 검색 로그 데이터를 수집하여 분석하는 방법으로 본 실험을 진행하였다. 총 19명의 모바일 사용자로부터 2주간 장소 검색 로그를 수집하였으며, 총 154개의 장소 검색 데이터를 기반으로 분석이 진행되었다. 19명의 참가자는 실험 전 예비 설문을 통해 충원되었으며, 본 연구의 실험은 구글 크롬 모바일 어플리케이션을 사용하는 것으로 고안되었다.
연구는 장소 찾기 과정을 '검색-해석-실행'의 세 단계로 정의하였다. 장소 찾기 과정은 모바일 사용자의 정보 요구에 의해 시작된다. 사용자의 정보 요구는 언어화된 형태로 검색 질의어에 표현된다. 모바일 사용자는 장소 찾기 과정에 있어 다섯 가지 정보 추구 행동을 보였다. 본 연구가 정리한 다섯 가지 정보 추구 행동은 '지리적 정보 찾기', '특정 정보 찾기', '정보 수집', '나중을 위한 정보 수집', '장소의 공유'이다. 사용자는 검색하는 장소에 따라 각각 다른 장소 검색 전략을 수립한다. 본 연구의 실험 분석 결과 사용자들의 검색 전략을 '장소 내 특정 정보 검색 전략', '특정 장소 검색 전 략', '장소 간 검색 전략'의 세 가지로 분류할 수 있었다. '검색' 단계 후, 사용 자는 수집된 장소 정보를 사용자 관점에서 이해하는 '해석' 단계로 진입한다. '검색'과 '해석' 단계에서 사용자는 장소 특질의 영향을 받으며, 최종적인 '실행' 단계에서 장소를 선택하고 목적 행동 성취를 위해 그 장소를 방문한다. 적절한 장소를 찾은 경우 그 장소의 방문을 끝으로 사용자의 장소 찾기 과정은 종료된다.
본 연구는 사용자들이 모바일 환경에서 장소를 찾는 과정을 관찰하고, 검색 로그 분석 실험을 통해 사용자의 목적 행동에 부합하는 장소 찾기 과정이 어떻게 이루어지는지를 알아보았다. 실험 분석 결과, 본 연구는 모바일 사용자의 장소 검색 행동에 대한 이해를 기반으로 '장소 정보 검색 행동' 모형을 구조화할 수 있었다. 모바일 사용자가 어떻게 장소를 찾는지, 또 그 과정에서 어떤 부분들이 주목되어야 하는지를 언급하고 있는 본 연구는, 모바일 환경에서 그 중요성이 증대된 장소 정보라는 디지털 콘텐츠의 질적 이해를 돕는다는 점에서 의의가 있다.
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dc.description.abstractHow do people find a place? How do people attain a place? In an era when all people use smartphone in virtue of the diffusion of mobile digital devices, users can attain a place not only by sensation and perception of a place but also by an appropriate searching behavior for a place. As most of location-based services have a form combined with place information, the increase of the number of mobile users and location-based services has influenced on place information needs. In other words, place information needs of mobile users have increased rapidly.
Unlike previous studies focused on understanding Web search behaviors of general users, this study pays attention to place search behaviors in mobile environment and intends to understand how a place search process works. In the result of an experiment of this study, search behavior patterns were seen in the place search process of mobile users. The information used in place search process is comprised of place-related information which is listed as a consequence of place search by way of query input of users. Place search is different from general web search in terms of information needs which are involved in the place search process. Places search behavior of users is affected by place attributes, whole search process is also affected by information seeking behavior and search strategy of users in place search process.
In this study, the research experiment is presented by a log-based analysis to collect and analyze search log data of mobile users. Place search logs for the experiment were collected from total 19 participants and analysis proceeded on the base of total 154 of place search data. And the experiment was conducted for two weeks. Participants of 19 mobile users were recruited through pre- experiment survey and they all completed the whole experiment successfully. The experiment of this study was designed to use Google Chrome mobile application.
This study defined place search process as three steps of 'search- interpret(interpretation)-implement(implementation)'. A place search process starts off with place information needs of mobile users. These information needs would be expressed as a form of language in query for searching. Mobile users exhibited five information seeking behaviors in place search process. These five information seeking behaviors that this study organizes are as follows: 1. looking for geographic information, 2. looking for specific information, 3. information gathering, 4. saving information for later, and 5. sharing a place.
Users establish a place search strategy which is different in each place search. As a result of analysis of the experiment of this study, a place search strategy of mobile users could be organized as follows: 1. finding specific information within a specific place, 2. finding a specific place, and 3. comparing places. After the step of 'search', mobile users move on the next step of 'interpretation'. In this 'interpretation' step, users understand and interpret gathered place information in the perspective of each user. For these two steps in place search process, 'search' and 'interpretation', mobile users are influenced by place attributes which consist of an evaluative attribute, a geographic attribute, an availability attribute and a social attribute. Finally, in the step of 'implementation', mobile users make a decision to choose an appropriate place and visit the place. In the case that user finds an appropriate place to visit, a place search process is completed with the visit of the place.
This study observed how users find places in mobile environment, and identified the place search process which accords with behavioral goal of users through log analysis. As the result of the analysis, this study could structuralize 'place information search behavior' model on the base of understanding of place search behavior of mobile users. This study proposes how mobile users find places and emphasizes the parts needed to be noted in the place search process and in further studies. Also, the study gives qualitative understandings of place information, digital contents, which has been increasingly important in this mobile environment and has significance in this regard.
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dc.description.tableofcontents제 1 장 서론
제 1 절 연구의 배경
제 2 절 연구의 목적

제 2 장 이론적 배경
제 1 절 행동과 장소 간의 관계
제 2 절 디지털 시대의 장소 개념과 공간 인지 변화
1. 디지털 시대의 장소 개념
2. 디지털 시대의 공간 인지 변화
제 3 절 모바일 환경에서의 장소 검색
1. 장소 검색과 지리 검색
2. 모바일 사용자의 장소 검색
제 4 절 장소 검색에서 나타나는 질의어와 정보 요구
1. 질의어와 정보 요구
2. 장소 검색의 정보 요구
제 5 절 웹 검색에서의 정보 행태
제 6 절 장소의 유형
1. 일반적인 장소 유형
2. 장소 기술에 따른 장소 유형
제 7 절 장소 정보원의 유형
1. 검색엔진
2. 디지털 지도
3. 지역 정보 서비스
4. 위치 기반 소셜 네트워크

제 3 장 연구 문제와 가설
제 1 절 용어의 정의
제 2 절 연구문제와 가설


제 4 장 연구 방법
제 1 절 연구 계획
제 2 절 연구 문제의 검증
1. 연구 문제 1의 검증
2. 연구 문제 2의 검증
제 3 절 연구 방법
1. 설문 조사
2. 로그 수집 실험
3. 검색 로그 수집과 분석

제 5 장 연구 결과
제 1 절 설문 조사 결과
1. 장소 검색의 빈도
2. 장소 정보원의 종류
3. 장소의 종류와 방문
제 2 절 모바일 사용자의 장소 검색
제 3 절 장소 정보 검색 행동 모형
제 4 절 장소 검색에서의 정보 요구
1. 장소 검색에서의 정보 요구
2. 장소의 특질
제 5 절 장소 검색 행동
1. 정보 추구 행동
2. 검색 전략
3. 질의어 정교화 과정

제 6 장 결론 및 연구의 의의
제 1 절 요약
제 2 절 연구의 의의
제 3 절 연구의 한계 및 제언

참고문헌

영문초록(Abstract)
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dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1768706 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject장소 검색 행동-
dc.subject로그 분석-
dc.subject정보 요구-
dc.subject검색 요인-
dc.subject검색 전략-
dc.subject장소 정보 검색 행동 모형-
dc.subjectplace search behavior-
dc.subjectlog analysis-
dc.subjectinformation needs-
dc.subjectplace attributes-
dc.subjectplace search strategy-
dc.subjectplace information search behavior model-
dc.subject.ddc004-
dc.title모바일 사용자의 장소 검색 행태 연구 : 모바일사용자의장소검색로그분석을중심으로-
dc.title.alternativeA Study on Place Search Behaviors of Mobile Users-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorJihyung Yoo-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pagesvi, 99-
dc.contributor.affiliation융합과학기술대학원 융합과학부(디지털정보융합전공)-
dc.date.awarded2014-08-
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