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게임 메커니즘과 이용자의 재미요소에 따른 게임 분류 연구: 스마트폰 게임 사례를 중심으로 : Classification of Game based on Design mechanism and Fun factors : Case of Smartphone Game

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Authors

천연비

Advisor
강남준
Major
융합과학기술대학원 디지털정보융합학과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
스마트폰 게임게임 메커니즘재미요소게임 분류
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 융합과학기술대학원 : 디지털정보융합학과, 2012. 8. 강남준.
Abstract
최근 다양한 스마트 디바이스의 보급과 네트워크의 발달이 가속화됨에 따라 모바일 애플리케이션 시장이 크게 성장하고 있다. 다양한 목적의 애플리케이션들 중 가장 주목 받고 있는 컨텐츠인 게임은 기존의 콘솔과 PC 플랫폼 기반에서 스마트폰 플랫폼으로 넘어오면서 이전과는 다른 게임 디자인 구조를 보이고 있다. 이러한 변화에 따라 현재 통용되고 있는 장르에 기반한 게임 분류는 스마트폰 게임의 실제적인 특성을 나타내지 못하여 학문적, 산업적 이용에 있어서 어려움을 겪고 있다. 따라서, 이 연구에서는 게임의 일부 표면적인 특성을 기준으로 한 기존의 분류 체계의 문제점을 인식하고, 게임의 내재적 특성인 메커니즘과 이용자의 재미요소를 기반으로 스마트폰 게임을 분석하여 분류하였다. 설문 조사를 통하여 총 44개 스마트폰 게임의 메커니즘과 재미요소 특성을 추출하였고, 군집 분석을 통하여 크게 5개의 군집로 나누었다. 분석 결과 각 군집의 대표 특성 값을 기반으로 단순형 게임, 환상/자기표현형 게임, 목표 중심형 게임, 스토리 중심형 게임, 경쟁 중심형 게임의 새로운 분류 방법을 제시하였다.
Recently, mobile application market has been seeing a rapid growth as distribution of diverse smart devices and development of networks are accelerated. Games, which are contents receiving most attention among applications with various purposes, show a different game design structure as transition occurs from the existing console and PC platform basis to the smart phone platform. As a result of such changes, currently used game classifications based on genres fail to show practical characteristics of smart phone games, and hence experience difficulties in academic and industrial uses. Therefore, in this study, problems of the existing game classification system with reference to partial superficial characteristics of games are recognized, and smart phone games have been analyzed and classified based on the games inherent characteristics such as game mechanism and users fun. Game mechanism and fun factor characteristics for a total of 44 smart phone games have been extracted through a questionnaire survey, followed by division into 5 clusters through a cluster analysis. As a result of the analysis, a new classification method based on representative characteristic values of each cluster has been suggested, including simple-type game, fantasy/self expression-type game, goal-oriented game, story-oriented game, and competition-oriented game.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/133306
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