SHERP

뉴미디어 연극의 물질화된 몸 :우스터 그룹(The Wooster Group) 연극을 사례로

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Authors
서유미
Advisor
박현섭
Major
인문대학 협동과정 공연예술학전공
Issue Date
2017
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
뉴미디어 연극우스터 그룹물질화매체연극기술 미디어
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 인문대학 협동과정 공연예술학전공, 2017. 8. 박현섭.
Abstract
본 논문은 연극 무대에서 사용되는 뉴미디어로 인해 인간-배우의 몸이 경험하는 변화의 양상과 이 변화의 의미를 고찰한다. 동시대 미디어 기술은 연극에서 다양하게 활용되면서 연극 예술의 환경을 새롭게 조성한다. 본고는 몸이라는 연극의 대표적인 미디어가 새롭게 개입된 미디어와 만났을 때 이들이 맺는 다양한 관계의 양상을 파악하고자 한다. 특히 배우의 몸이 무대로 새롭게 유입된 기술 미디어로 인해 그 주체적인 성질을 잃고 무대의 중심에서 물러나 새로운 미디어에 편입되어 ‘물질화’되는 경향을 살펴본다. 이에 관한 구체적인 사례로 무대에서 몸과 기술의 결합 방식을 주요 연극 방법론으로 사용해 온 미국의 극단 우스터 그룹(The Wooster Group)의 작품을 분석한다. 1960년대 결성된 우스터 그룹은 연극에서 다양한 기술 미디어를 활용하면서 배우라는 몸-미디어와 기술 미디어가 융합되는 방식과 이 둘의 상호관계를 통한 연극적 효과를 창출하는 것에 관심을 가지고 독자적인 연극 제작을 실천해오고 있다. 우스터 그룹의 이와 같은 연극적 특성은 뉴미디어 연극에서 몸의 변화된 지위를 고찰하는 데에 유의미하게 적용된다.
기술 미디어와 20세기 이래 새로운 의미를 획득한 몸이 만났을 때 양자가 경험하는 변화의 과정과 그 결과를 추적하기 위해, 먼저 2장에서는 동시대 뉴미디어 연극 이전 20세기 초반 변화하는 연극사적 흐름 속에서 나타난 연극 방법론에서 새롭게 제시된 인간-배우의 역할을 조명한다. 고든 크레이그(Edward Gordon Craig)의 배우-인형론, 바우하우스(Bauhaus)와 미래주의(Futurism) 연극에서 제시하는 기계적 배우, 그리고 러시아의 연출가 메이예르홀트(Vsevolod Meyerhold)의 생체역학 연기론은 당시 주류를 이루었던 사실주의 연극 경향에 반하여 등장한 연극 방법론으로, 무대 위 배우가 연극의 특정한 목적을 달성하기 위한 도구 혹은 재료로 활용되었음을 보여준다. 또한 이러한 연극 방법론에서는 배우가 그 자체로 무대 위에 존재함으로써 인식되는 몸의 물질적인 측면이 부각되기도 한다.
3장에서는 뉴미디어 시대에 살고 있는 인간의 몸은 어떠한 방향으로 인식되고 있는지 살펴보며, 연극 무대에서 사용되는 뉴미디어와 인간의 몸이 관계하고 있는 양상, 그리고 미디어의 기능과 그 영향력으로 인해 몸이 물질화되는 경향을 사례를 통해 파악한다. 뉴미디어 시대에 조성되고 있는 기술 환경은 동시대를 사는 인간의 몸의 물질성에 대한 새로운 인식 형성에 영향을 미친다. 생명공학 기술로 대표되는 과학의 발달로 인간의 몸은 여러 구성 물질이 복합적으로 결합되어 언제든지 다시 분리될 수 있는 잠재성을 내포한 융합된 체계로 인식되고 있으며, 물리적인 몸의 현존은 더 이상 소통과 인식에 있어서 필수적인 요건으로 간주되지 않는다. 이와 같이 사회문화적으로 수용되는 몸에 관한 인식은 연극이라는 뉴미디어가 개입된 새로운 예술 환경에서의 몸의 존재방식과 역할 변화에도 영향을 미친다. 20세기 초반 영상 기술이 무대에 도입되면서 영상에 의해 시각적으로 변화하는 몸 이미지가 제시되고 영상과 몸의 상호적 관계가 무대에서 재현되었다. 기술 미디어의 대중화로 다양한 미디어가 무대 위에 투입되는 20세기 중반 이후에는 무대 위 영상 이미지가 보다 더 강렬하게 관객에게 다가가면서 과거와는 다른 새로운 양식의 연극이 제작되기도 했다. 기술 미디어는 배우의 몸의 형태나 움직임에 변화를 가함으로써 몸의 기능에 영향력을 행사하며, 이로부터 몸이 물질화되는 현상이 나타난다. 기술 장치와 몸의 물리적인 결합을 시도한 스텔락(Stelarc)의 사이보그 퍼포먼스, 디지털 기술 기반의 소프트웨어를 사용한 몸과 기술 장치의 비물리적인 결합을 시도한 커닝햄(Merce Cunningham)과 웨슬러(Robert Wechsler)의 시도는 연극에서 사용되는 미디어의 기능적인 측면으로부터 몸의 물질성이 부각되고 있음을 보여준다. 뿐만 아니라 우스터 그룹과 같은 극단의 독자적인 연극적 시도는 미디어 자체의 물질성이 드러나도록 함으로써 무대 위 실재하는 배우의 몸의 존재방식에 영향을 미치는 데 기여하기도 했다.
4장에서는 우스터 그룹의 연극 사례를 분석함으로써 뉴미디어에 의해 물질화된 몸이 무대 위에 존재하고 있는 양상을 보다 구체적으로 제시한다. 기계의 메커니즘과 인간의 몸의 상호 관계가 연극의 주요 드라마트루기로 나타나는 우스터 그룹의 대표적인 세 작품에서는 새로운 기술 미디어로 인해 통제된 몸, 분열된 몸, 대체된 몸으로 몸의 물질화가 구현된다. 우스터 그룹의 연극에서 배우는 텍스트의 내용을 소화하면서 ‘연기’한다기보다는 미디어 장치들과 무대 위에서 어우러지면서 이들의 기능을 돕는 일종의 도구로 활용되면서 연극에서 ‘소모’되고 있다. 우스터 그룹은 드라마와 서사가 중시되어 온 기존의 연극 관습에 반기를 드는 동시에 도구로써 사용되는 인간의 몸이 물질로 간주되는 시대의 사회문화적 현상을 연극에 반영하고자 했다. 이들은 배우의 존재로 대표되는 인간의 몸이 기술 미디어의 작동 원칙을 모방할 뿐만 아니라 미디어로 인해 변형 및 왜곡되고 심지어 미디어의 도움 없이는 존재조차 할 수 없게 된 연극의 구현 방법을 통해 연극 무대를 포함하여 인간이 설 수 있는 여러 무대들 위에서 더 이상 몸으로 대표되는 물질만이 유일한 존재가 아님을 밝힌다.
이를 통해 본고는 오늘날 무수히 다양한 형태로 실현되는 뉴미디어 연극에서 배우의 몸의 존재 방식 및 존재 여부를 논하는 것을 넘어서서, 몸의 변화된 지위와 그 변화의 과정에서 개입된 여러 기술 미디어의 역할 관계가 더욱 중요한 문제로 대두되고 있음을 지적하고자 한다.
This study examines the aspects of bodily experiences affected by new media used on theatre stage and analyzes the implicit meaning of these aspects. Contemporary media technology has been variously applied to the theatre stages, establishing unexpected and unprecedented theatrical environment of the days. Based on the reflection of this changing theatrical condition, the study surveys current state of various relationships between media technology and body, especially focusing on the phenomena that the actor’s organic body is materialized while losing its subjectivity owing to the newly interrupted media technology. For the analysis, the specific works of the Wooster Group, one of the American avant-garde theatre company that often experiments with media technology and human body on stage, are going to be examined. Established in 1960s, the Wooster Group has made their own creative attempts by using various kinds of media technology devices, being interested in correlation of the technology and human body. The qualities of the Wooster Group are meaningful for the analysis of cause and effect of the shifts on the status of the human body in the realm of new media theatre.
In order to find out the changing process and the results of the convergence of technology and body, the newly suggested roles of the actors of the early twentieth century theatrical practices are going to be argued in chapter 2. The new theatrical systems, such as the actor-marionette theory of Edward Gordon Craig, actors’ machine-like images suggested by the Bauhaus and Futurist theatres and biomechanical actor training method of the Meyerhold, came on as a resistance to the Realism practices which was the mainstream of that time. This shift of theatrical paradigm proves that the actors on stage began to be used and consumed as one of the materials with the purpose of accomplishing specific goals of the theatre.
The chapter 3 discusses the way human body in the age of new media is being recognized, and then examines relational aspects of the new media and human body on stage. The technological revolution has given a significant influence to the formation of new recognition on the materiality of human body. Genetic engineering and biotechnology has made human body be accepted as a temporary converged material that consists of heterogeneous components, which also implies possibility of being decomposed again. Also, the presence of human body is not a necessary requirement for communication and recognition anymore. This sociocultural reflection of the body contributes to the changes in existence and roles of human body in the newly composed theatrical environment as well where new media intervenes. In early twentieth century, video technology was used to theatre stage for the first time which made continuous transformation of the visual image of the actors. Besides, the interrelation of the video image and body began to be represented as well. During the middle of twentieth century when the media technology is much more popularized and various devices began to be deployed on stages, the visual effect of the video image intensely affected the audiences. Media technology has transformed the shape and style of human body and has controlled the movement of the actors, exerting its influence to human body, which results in the formation of materialized body. Such performances as Stelarc’s cyborg performance which attempts the physical combination of machine and organic body, and Cunningham and Wechsler’s digital performance using motion tracking software which attempts the non-physical combination, prove that the materiality of human body begins to be stood out because of the specific functions of new media. On the other hand, theatrical practices of the theatre company like the Wooster Group make the materiality of the media be lighted upon that affects the human actors’ ways of existence presented on stage.
Therefore, chapter 4 analyzes the representative works of the Wooster Group so that more specified examples of the materialized bodies could be examined. In these three works of the Wooster Group, Hamlet(2007), To You, the Birdie!(2002) and Brace Up!(1992, 2003), the central dramaturgy is the mechanism of interrelationship between machinery and human body, where the materialized bodies specified as ‘controlled body’, ‘fragmented body’ and ‘altered body’ are represented in various ways. The human actor is consumed and operated as a tool of the theatrical components supporting functions of the technological media devices, rather than plays one’s part as a performance on stage. The Wooster Group not only rebels against the theatre practices of the past where the narrative drama has been the only critical matter, but also tries to reflect sociocultural phenomena of the present era where the ‘consumed’ body is being considered materially owing to the invasion of new media. They also try to prove that the human body is not the only one standing on the various sociocultural performing stages, including the theatrical one, anymore.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/138059
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Program in Performing Arts Studies (협동과정-공연예술학전공)Theses (Master's Degree_협동과정-공연예술학전공)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse