Publications

Detailed Information

특성화고등학교 교사의 직무소진과 개인 및 조직 변인의 위계적 관계 : The Hierarchical Linear Relationship between Individual and Organizational Variables and Burnout of Teachers in Specialized Vocational High Schools

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김지현

Advisor
나승일
Major
농업생명과학대학 농산업교육과
Issue Date
2018-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
특성화고등학교교사직무소진위계적 관계Specialized Vocational High SchoolTeachersBurnoutHierarchical Linear Model
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 농업생명과학대학 농산업교육과, 2018. 2. 나승일.
Abstract
이 연구의 목적은 특성화고등학교 교사의 직무소진과 개인 및 조직 변인의 위계적 관계를 구명하는 데 있었다. 이에 따라 다음과 같은 연구 목표를 설정하였다. 첫째, 특성화고등학교 교사의 직무소진 수준 및 개인 특성과 조직 특성을 구명한다. 둘째, 교사의 직무소진에 대한 교사 및 학교의 변량을 구명한다. 셋째, 교사의 직무소진에 개인 변인이 미치는 효과를 구명한다. 넷째, 교사의 직무소진에 조직 변인이 미치는 효과를 구명한다. 다섯째, 교사의 직무소진에 대한 개인 변인과 조직 변인의 상호작용 효과를 구명한다.
모집단은 전국 특성화고등학교에서 보통 교과와 전문 교과를 가르치는 모든 교사들로 2016년 기준 총 22,738명이었다. 표본은 층화비례표집 방법으로 학교의 소재지 및 계열에 따라 40개교로부터 12명씩 총 480명을 선정하였다.
조사도구는 온라인상으로 응답이 가능하도록 제작된 설문을 활용하였다. 조사도구는 타당도와 신뢰도가 검증된 직무소진, 능동적 교직 선택 동기, 교사 효능감, 업무량, 역할 갈등, 직무 스트레스, 회복 탄력성, 직무 만족, 교장의 감성적 리더십, 동료교사 지지 및 친화적인 조직문화 측정도구들과 성별, 교직 경력 등의 조사문항으로 구성되었다. 다만, 특성화고등학교의 취업률 변화와 학업중단률은 한국교육학술정보원이 학교알리미 사이트를 통해 제공하는 공시정보가 이용되었다.
자료 수집은 온라인 설문(http://www.ksdcdb.kr/answer.jsp?a=15148)을 활용하여 2017년 11월 1일부터 11월 20일까지 이루어졌다. 40개교로부터 총 454명의 교사가 응답하였으며, 이 중 불성실 및 중복 응답, 미응답, 이상치 응답을 제외한 407명의 교사가 응답한 자료를 분석하였다. 자료 분석에는 SPSS 23.0 for Windows 프로그램을 이용하여 기술통계와 상관분석을 실시하였고, HLM 6.08 for Windows 프로그램을 이용하여 2수준(개인과 조직) 위계적 선형모형 분석이 이루어졌다.
연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학교 교사의 직무소진 수준은 평균적으로 낮은 수준이었고(2.54), 하위 요인에 따라 정서적 고갈(2.93), 개인적 성취감 감소(2.36), 비인간화(2.14) 순으로 낮았다. 전체 교사 중 약 60%가 정서적 고갈을 경험하고, 약 30~40%가 비인간화와 개인적 성취감 감소를 경험하고 있었다. 교사들의 회복 탄력성 수준은 높은 것으로 나타났고(3.85), 대체로 능동적인 동기로 인해 교직을 선택하였으며(3.75), 자신의 업무에 만족하고 있었다(3.45). 또한, 교사들의 교사 효능감 수준은 평균적으로 보통 수준이었고(3.40), 업무량은 과다하지 않은 것으로 나타났으며(3.21), 역할 갈등(2.88)과 직무 스트레스(2.63) 수준은 낮은 것으로 나타났다. 한편, 특성화고등학교의 동료교사 간 지지는 높은 것으로 나타났고(3.95), 교장은 대체로 감성적인 리더십을 발휘하고 있었으며(3.70), 전반적으로 친화적인 조직문화를 형성하고 있었다(3.40). 취업률은 전년도에 비해 평균적으로 3.89% 증가하였고, 과반수이상의 특성화고등학교가 특성화 정책 사업을 추진하고 있었다. 둘째, 특성화고등학교 교사의 직무소진 변량은 학교 간 차이로 11.5%, 개인 간 차이로 88.5%를 각각 설명하는 것으로 나타났다. 셋째, 개인 변인인 교사의 업무량(=.088, p<.001), 역할 갈등(=.103, p<.001), 직무 스트레스(=.213, p<.001), 회복 탄력성(=-.389, p<.001)이 직무소진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 조직 변인인 학교의 취업률 변화(=.005, p<.005), 특성화 추진(=.179, p<.001), 학교 설립 유형(=-.146, p<.005), 동료교사 지지(=-.238, p<.005)가 교사의 직무소진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 직무소진에 역할 갈등과 취업률 변화(=-.009, p<.001), 업무량과 취업률 변화(=.010, p<.001), 직무 스트레스와 동료교사 지지(=.369, p<.005) 간 상호작용 효과가 있는 것으로 나타났다.
연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학교 교사들은 대체로 직무소진을 적게 경험한다. 그러나 과반수이상은 정서적으로 고갈 상태이거나 비인간화 및 성취감 감소를 경험한다고 볼 수 있다. 이들의 개인 특성은 전반적으로 능동적이고, 탄력적인 자세로 교직을 수행하고 있으며, 과다하지 않은 업무량과 낮은 스트레스로 대체로 자신의 업무에 만족한다. 한편, 이들이 근무하는 특성화고등학교의 특성은 교사들 간 존중하는 분위기와 대체로 화목한 조직문화를 형성하고 있고, 교장은 교사에게 공감하고 배려하는 리더십을 가지고 있다. 특성화고등학교의 대학 진학 비율은 점차 감소하고, 취업 비율이 증가하고 있으며, 대부분 학교 특성화를 추진하고 있다. 둘째, 교사의 직무소진 차이는 학교 간 차이에 의해 설명되는 양보다 개인 간 차이에 의해 설명되는 양이 크다고 볼 수 있다. 셋째, 교사의 직무소진은 업무량이 많을수록, 자신에게 요구되는 역할이 상반된다고 느끼는 정도가 클수록, 직무를 수행하면서 느끼는 스트레스 수준이 높을수록, 변화하는 환경에 대해 탄력적으로 대처하지 못할수록 높아진다. 넷째, 교사의 직무소진은 전년도 대비 취업률이 증가한 학교나 사립 학교, 특성화를 추진하는 학교, 동료교사의 지지도가 낮은 학교에 소속된 교사가 높다. 다섯째, 취업률 변화에 따라 교사들의 역할 갈등이나 업무량이 직무소진 증감에 영향을 미치고, 동료교사의 지지 수준의 변화에 따라 교사들의 직무스트레스가 직무소진 증감에 영향을 미친다.
연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 정서적 고갈이나 비인간화 및 성취감 감소를 경험하는 교사들을 대상으로 직무소진을 완화시키도록 해야 한다. 둘째, 이 연구에서 특성화고등학교 교사의 직무소진에 유의미하지 않게 나타난 변인들에 대한 추가적인 분석이 필요하다. 셋째, 특성화고등학교 교사의 직무소진에 영향을 미치는 잠재적인 개인 및 조직 변인에 대한 탐색이 필요하다. 넷째, 정부가 특성화고등학교를 대상으로 특성화 정책 사업 등의 변화를 추진할 때 교사들의 직무소진을 고려할 필요가 있다. 다섯째, 직무소진 관련 변인들 간의 맥락적인 관계에 따라 특성화고등학교의 교사의 직무소진에 미치는 영향이 달라짐을 유의할 필요가 있다.
The purpose of the study was to determine the hierarchical relationship between the individual and organizational variables with burnout of teachers in specialized vocational high schools. Specific objectives to accomplish the research goal were as follows: first, to investigate the level of the burnout and personal and organizational characteristics of teachers
second, to assess whether there is any difference in the level of the burnout based on individual and organizational level
third, to examine the effect of individual variables on the burnout of teachers
fourth, to examine the effect of organizational variables on the burnout of teachers
fifth, to examine the interaction effects of individual and organizational variables on the burnout of teachers.
The sample population for this study includes all teachers who teach subjects at specialized vocational high schools. As of 2016, there are 22,738 teachers. The samples were sampled using proportional sampling by the location and affiliation of schools, and these amounts to a sample of 40 schools and 480 teachers.
The research questionnaire was utilized online survey consisted of the burnout, individual variables(active motivation for Choosing the Teaching Profession, teacher efficacy, workload, role conflict, job stress, resilience, job satisfaction) and organizational variables(principals' emotional leadership, friendly organizational culture, social support). Moreover, the questionnaire also includes survey items on gender, career experience and more, in which validity and reliability have been verified. Employment rate and dropout rate included in organizational variables was obtained from data of school public notice information from KERIS, 2017.
The survey was undertaken from November 1st to 20th 2017 with a target sample population of 480 teachers from 40 specialized vocational high schools. Data was collected from 454 students belonging to 40 different schools, 407 were used of analysis, whereby duplicate(11) and unresponsive(17) responses, as well as outlier(19) were excluded in the final analysis. Data analysis was performed using SPSS 23.0 for descriptive statistics and correlation analysis
and HLM 6.08 was used for multi-level analysis of 2 level hierarchical linear modelling.
The results of the study were summarized as follows. First, the burnout of teachers are lower than average(2.54) sub-factors with the lower level are emotional exhaustion(2.93), reduced personal accomplishment(2.36), depersonalization(2.14). About 60% of teachers experienced emotional exhaustion, about 30 to 40% teachers experienced depersonalization and reduced personal accomplishment. Resilience(3.85) was the highest, teachers usually chose the teaching profession with active motivation(3.75) and satisfied with their job(3.45). Teacher efficacy was moderate on average(3.40), workload was not excessive(3.21), role conflict(2.88) and job stress(2.63) was low. Meanwhile, supports among teachers was highest(3.95), principals' emotional leadership were quite high(3.70) and friendly organizational culture(3.40) was formed. Employment rate increased by 3.89% and most schools manages specialized projects(70.02%). Second, a significant between-group variance in the burnout was found, whereby about 11.5% of the variance of the burnout is found between different schools while the remainder 88.5% is attributed to individual variables. Third, in the random coefficient regression model, workload(=.088, p<.001), role conflict(=.103, p<.001), job stress(=.213, p<.001), resilience(=-.389, p<.001) had a significant positive effect on the burnout while the teaching career, active motivation for choosing the teaching profession, teacher efficacy, job satisfaction did not. Fourth, in the regression with means-as-outcomes, employment rate(=.005, p<.005), specialized projects(=.179, p<.001), types of foundation(=-.146, p<.005), social supports(=-.238, p<.005) had a significant positive effect on the burnout, while school size, principals' emotional leadership, friendly organizational culture did not. Fifth, the analysis of the interaction effect revealed that employment rate had a significant interaction effect on the relationship between the burnout and role conflict(=-.009, p<.005)
the relationship between the burnout and workload(=.010, p<.005). In addition, social supports had a significant interaction effect on the relationship between the burnout and job stress( =.369, p<.005).
The major conclusions drawn from the study were as follows. First, teachers in specialized vocational high schools experience burnout generally less. However, most of them are emotionally exhausted or experience depersonalization and reduced personal accomplishment. Teachers are generally flexible in dealing with situations and chose the teaching profession with active motivation. The level of satisfaction on the job, belief which could affect on students' achievement and workload is on average. On the other hand, the level of experience on confliction between expected roles and stress related to job is low. Meanwhile, the principal generally shows emotional leadership, the teachers are highly supported by fellow teachers and friendly organizational culture is normal. Employment rate increased generally, most schools operate the specialized projects and dropout rate were higher than the general high schools. Second, the significant in-group variance is bigger than the significant between-group variance in the burnout. Third, the burnout of teachers is increased when the workload is heavy
when the expected roles are conflicted
when the job puts teachers under a lot of stress
when the resilience which means be flexible in dealing with a situation is low. Fourth, teachers' burnout increased when the schools' employment rate increased
or when the school was established as private school
or when the school operated or is operating specialized projects
or when the social supports from fellow teachers are low. Fifth, employment rate control the relationship between the burnout of teachers and role conflict or workload, social supports control the relationship between the burnout of teachers and job stress.
Recommendations from the results are as follows: first, it is necessary to draw up measures which could lower the burnout of teachers who experienced emotional exhaustion, experience depersonalization or reduced personal accomplishment. Second, further research is needed on the variables which were not meaningful to the burnout of teachers in specialized vocational high schools in this study. Third, further research is needed on the potential individual and organizational variables that may influence the burnout of teachers in specialized vocational high schools. Fourth, it is necessary to consider the burnout of teachers in specialized vocational high schools when the government plan to make or change operating specialized projects. Fifth, it is necessary to note the contextual relationships between the variables affect to burnout of teachers in specialized vocational high schools differently.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/141750
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share