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자율주행자동차 도입에 따른 교외지로의 이주여부 및 최대 수용가능 통근시간 : 수도권을 중심으로 : A Study on the Potential Impact of Autonomous Vehicles on Suburban Migration and Commute Time Limit : Focused on Metropolitan Areas

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Authors

김용석

Advisor
이영성
Major
환경대학원 환경계획학과
Issue Date
2018-02
Publisher
서울대학교 환경대학원
Keywords
자율주행자동차통행비용교외지 이주최대 수용가능 통근시간
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 환경대학원 환경계획학과, 2018. 2. 이영성.
Abstract
자율주행자동차의 도입은 지금까지 다루어져 왔던 이동성의 개념을 완전히 재편성할 와해성 기술(disruptive technology)의 도입으로 여겨진다. 자율주행시스템의 레벨 4(완전 자율주행) 수준이 구현된다면 사람들은 차량 안에서 운전을 하지 않고 휴식을 취하거나 여가나 업무 등 다른 활동을 할 수 있게 되며 이는 기존 통근통행에 수반되던 시간가치 비용을 획기적으로 감소시켜 통근통행 특성을 변화시킬 것이다. 자율주행자동차의 도입에 따른 통행비용의 감소와 통행편익으로의 전환은 통근자들이 주거지 선택에 있어 더욱 저렴한 부동산 가격과 더 넓은 주택, 더 좋은 자연환경 등 여러 혜택들을 누리기 위해 교외지를 선호하게 되는 현상으로 이어질 것이라 사료된다. 교외화 현상은 직주분리 현상과 도심 공동화 등 다양한 도시문제와 연결되어 있어 교외화의 속도와 수준, 그리고 요인 등을 분석하는 것은 도시문제를 해결하고 지속가능한 도시공간 개발 정책을 도출하기 위해 필요한 과정이라고 할 수 있다.
본 연구의 가설은 자율주행자동차의 도입에 따라 통행비용이 감소하게 되어, 통행비용 감소로 인해 서울시 거주자들 가운데 교외지로의 이주성향이 나타날 것이라는 것이다. 이를 규명하기 위해 서울시 거주자 383명을 대상으로 진행한 설문조사를 바탕으로 자율주행자동차의 도입에 따라 나타날 수도권의 주거이동특성과 통행시간의 변화에 대해 파악한다. 본 연구는 첫째, 자율주행자동차 이용을 희망하는 응답자들의 특성을 파악하고, 둘째, 자율주행자동차의 도입 후 교외지로 이주하고자 하는 이주희망자들의 특성을 파악하며, 셋째, 자율주행서비스 이용 시 잠재적인 통행시간의 변화 및 최대로 수용할 수 있는 통근시간에 영향을 미치는 변수들을 파악하므로 변화의 강도를 예측해본다. 본 연구의 결과를 자율주행자동차의 도입에 따라 나타날 변화들에 대비하기 위한 참고자료로 제시하므로 향후 스마트시티 구축에 있어 경제적, 사회적, 환경적으로 더욱 적합한 발전방향을 도모하는데 기여하고자 한다.
The introduction of autonomous vehicles (AVs) can be considered as the introduction of a disruptive technology which would completely change the paradigm of transportation. In particular, level 4 self-driving (fully autonomous driving) will allow passengers to freely relax without driving, do work or enjoy leisure during transportation times. This means that AVs will lead to the decrease in transportation costs and create benefits during transportation. Commuters who prefer cheaper and more spacious housing and better natural environment are expected to show a tendency preferring suburban areas in relation to their residential choice with this decrease in transportation cost. Suburbanization is linked to many urban problems such as job-housing mismatch and inner city decline. Therefore, the factors related to suburbanization need to be predicted in order to derive sustainable urban development policies
The hypothesis of this study is that the introduction of AVs will lead to the decrease in transportation costs and this will trigger a tendency of suburban migration among citizens of Seoul. In order to verify this, this study surveys 383 respondents who live in Seoul, Korea. First, the characteristics of respondents who are willing to utilize AVs are investigated. Second, the characteristics of respondents who are willing to move to suburban areas with the introduction of AVs are also investigated. Third, the potential change in transportation time and preferred commute time limit with AVs is predicted. Based on the results of this study, it is suggested that measures for urban planning should be designed to prepare for the changes that will result from the future introduction of AVs to the city.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/142607
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