Publications

Detailed Information

A Map of Painterly Forces: A Study of the Diagram in Deleuze's Francis Bacon

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이준영

Advisor
Peter W. Milne
Major
인문대학 미학과
Issue Date
2018-08
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 인문대학 미학과, 2018. 8. Peter W. Milne.
Abstract
본 논문은 들뢰즈의 저작 『감각의 논리』에서 제시되는 다이어그램(diagramme) 개념을 분석함으로써, 다이어그램 개념이 회화 요소의 이분법적인 구분을 극복할 수 있는 길을 제시하고, 모더니즘 회화를 보는 새로운 시각을 제시하였음을 밝힌다.

본고는 들뢰즈의 철학 내에서 다이어그램이 갖는 세 가지 의의에 주목한다. 첫째, 다이어그램은 힘 관계의 지도로 재정의됨으로써 현실을 구축하는 가장 근본적인 차원을 가리키게 된다. 둘째, 다이어그램은 일상의 사고에 내재된 기표-기의 관계에 '앞서는' 차원을 가리킨다. 셋째, 다이어그램은 비담론적인 형태와 담론적인 형태의 공통 원인으로 작용하는데, 이를 통해 비담론적인 형태의 중요성을 제고하는 동시에 둘 사이의 환원불가능성을 설명할 수 있게 된다. 이는 들뢰즈가 푸코의 『감시와 처벌』을 18세기의 감금시설에 대한 분석에 그치는 저작이 아니라, 보편적인 적용 가능성을 가진 하나의 철학적인 저작으로 보고 적극적으로 독해하는 데서 출발한다. 다이어그램 개념은 사회적 장에 적용됨으로써 비담론적인 형태의 존재를 확언하는 동시에 비담론적인 형태와 담론적인 형태의 상호 침투를 가능하게 한다. 이와 유사하게, 회화의 다이어그램은 기존의 회화와 이론에서 경시되었던 손적인 것의 중요성을 드높인다. 동시에 기존의 미술사에서 설정한, 시각적인 것과 손적인 것 간의 길항관계를 극복하는 역할을 한다. 이러한 한계를 극복하는 회화로, 들뢰즈는 손적인 것과 시각적인 것을 융합하는 제 3의 길인 '형상(Figure)'을 제시한다. 형상은 전통적인 재현회화나 구상회화가 갖는 촉각적 지시대상과는 구분되며, 원본과 감각적인 닮음 관계에 놓인다. 베이컨 회화가 구현하는 형상에서 시각적인 것과 손적인 것은 구상회화와 추상회화, 추상표현주의 회화에서와 달리 상호 침투적인 관계를 갖는데, 이 양자의 상호 침투를 가능하게 하는 것이 바로 다이어그램이다.

회화에 적용된 다이어그램은 다음과 같은 역할을 한다. 첫 번째로, 화가의 신체적인 행위를 통해 만들어지는 회화의 다이어그램은 화폭에 힘을 직접적으로 개입시키는 역할을 함으로써 화폭 위에 감각이 구현되는 바탕을 마련한다. 다이어그램은 화가가 시각의 개입 없이 무작위적으로 던진 물감이나 화폭을 빗자루 등의 도구로 쓸어낸 자국을 가리킨다. 이렇게 손적인 것, 즉 화가의 신체가 직접적으로 가하는 힘을 통해 만들어진 다이어그램은 특정한 방식으로 작동하는 특질들과 얼룩들, 선들, 지대들의 집합체로 정의된다.

두 번째로, 이렇게 만들어진 다이어그램은 회화의 제작과정에 내재하여 있는 기표-기의 관계에서 벗어나 그에 앞서 있는 탈의미작용적 영역을 개입시키는 역할을 한다. 들뢰즈가 보기에 구상성을 피하고자 손적인 것의 개입을 최소한으로 축소한 추상회화는 일종의 상징적 약호(code)를 만든다. 한편 잭슨 폴록의 회화로 대표되는 추상표현주의 회화는 화폭에 손적인 것만을 남김으로써 회화의 과정에 시각적인 것의 개입을 거의 불가능하게 한다. 모더니즘 회화들은 이와 같이 기존의 재현과 추상의 대립구도 하에 촉각적 지시대상의 부정에만 주목하여 다시금 기표와 기의의 관계에 갇혔다. 한편 베이컨의 회화는 탈의미작용적인 다이어그램을 통해 기표와 기의의 관계가 해체된 캔버스 위에서 출발함으로써 감각을 다루는 회화 본연의 역할을 하게 된다. 다이어그램은 흰 캔버스를 앞에 두고 화가의 머릿속에 자리 잡은 구상적 소여, 즉 이미지를 제거하는 역할을 한다. 구상적 소여는 화가가 일상을 살면서 접한 사진, 삽화 등의 이미지들이며, 아무것도 없는 흰 캔버스를 마주하고 있을지라도 이러한 이미지들에 의해 화가는 영향을 받고, 그것에 얽매일 수 있다. 우연한 표시인 다이어그램은 흰 캔버스 위에 예측할 수 없는 형태를 만들어 놓음으로써 이러한 이미지를 제거하는 역할을 하며, 이것이 다이어그램이 일차적으로 구상성을 제거하는 방식이다.

세 번째로, 다이어그램은 손적인 것과 시각적인 것의 양립을 가능하게 한다. 앞서 보았듯 다이어그램은 무엇을 재현하거나 그려내고자 하는 의도가 개입하지 않은 채로 손을 통해 우연적인 자국을 남기는 것이다. 다이어그램을 바탕으로 하여 화가의 이차적 구상작용이 일어나는데, 이 최종적인 과정을 통해 손적인 것과 시각적인 것의 상호 침투가 가능해진다. 이 마지막 단계를 통해 사실의 가능성에 불과했던 다이어그램은 이로부터 들뢰즈가 회화적 사실이라 부르는 것을 구현한다. 회화적 사실이라는 표현은 회화가 힘을 담음으로써 현재적으로 존재하고, 나아가 하나의 사실로서 존재함을 의미한다. 이러한 회화적 사실은 서술적이거나 삽화적, 구상적인 이미지를 담은 재현회화나 시각적인 것만을 중시하는 추상회화로부터는 탄생하지 않으며, 힘을 배당하는 다이어그램의 작용을 통해 보이지 않는 힘을 포착한 회화를 통해서만 가능하다.

본 논문은 회화에서 다이어그램의 역할이 들뢰즈의 이전 저작 『푸코』와 『천 개의 고원』에서 드러나는 다이어그램의 기능적 측면을 회화에 적용하여 해석함으로써 보다 명료하게 드러남을 밝혔다. 『감각의 논리』에 등장하는 다이어그램은 화폭에 힘을 분배하고, 그 자체로는 어떠한 의미작용도 하지 않으면서 동시에 다른 형식들 간의 상호 침투를 가능하게 하는 바탕의 역할을 한다. 다이어그램 개념은 본래 사회적 장에 대한 고찰에서 출발하였지만, 회화에 적용됨으로써 기존의 회화와 당대의 이론이 마주하였던 시각성이라는 보이지 않는 장벽을 가시화하고 극복하는 역할을 한다. 나아가, 회화의 다이어그램은 회화적 사실을 구축함으로서, 감각의 구현이라는 회화의 목적에 있어 핵심적인 역할을 한다. 결론적으로, 본 연구는 들뢰즈가 『감각의 논리』에서 다이어그램 개념을 통해 회화 요소의 이분법적인 구분을 극복할 수 있는 길을 제시하고, 모더니즘 회화를 보는 새로운 시각을 제안하였음을 보다 명료하게 밝히고자 하였다.
This study analyzes the diagram in Deleuze 's work Francis Bacon: Logique de la Sensation. I explain how the concept can overcome the dichotomy between the pictorial elements of the manual and the optical, which reveals a new perspective on modernist paintings.

This study views that the concept of the diagram plays three roles in Deleuze's philosophy. First, the diagram is redefined as a "map of relations between forces," indicating the most fundamental foundation of experienced social reality. Second, the diagram refers to the dimension 'before' the signifier-signified relations which are inherent to the way we think about the world. Third, the diagram serves as a common cause of the discursive formation and the non-discursive formation, shedding light on the irreducibility between the two while raising the importance of the non-discursive formation to the surface. This has its root in Deleuzes active rereading of Foucault's Surveiller et Punir as a philosophical work with universal applicability, rather than as an analysis of confining facilities of the 18th century. The notion of a diagram is applied to the social field, thereby asserting the existence of the non-discursive formation and enabling the mutual interaction between the discursive and non-discursive formations. Similarly, the diagram in paintings highlights the importance of the manual elements, previously neglected in paintings and art theory. At the same time, the diagram helps us to go beyond the antagonistic relationship between the optical and the manual in art history. To overcome these limitations, Deleuze suggests a concept of Figure, a third way that reconciles the manual and the optical. Figure is distinguished from the tactile referent of conventional representational painting or figurative painting, and has a sensible resemblance with the original object. In figurative paintings, abstract paintings or abstract expressionist paintings, the manual and the optical remain separate with the optical gaining precedence. The Figure in Bacons paintings merges the optical and the manual, and it is the diagram that enables the interaction between both.

The diagram applied to the painting plays several roles. First, the diagram in painting is created by the physical actions of the painter that directly distribute forces on the canvas, thus providing a basis for sensation to be attained by the painting. The diagram indicates the random marks created by sweeping the canvas with a tool such as a brush, or by throwing the paint without the intervention of the eye. These manual marks, understood as the diagram, are created through forces which are facilitated by the painter's action, and defined as an ensemble of lines and zones that operate in a particular way.

Secondly, the diagram helps to break from the signifier-signified relation inherent to the process of painting, and lets the asignifying domain intervene. According to Deleuze, abstract paintings, which minimize the involvement of the hands in order to avoid figuration, create a kind of symbolic code. On the other hand, abstract expressionist paintings exemplified by Jackson Pollock's painting make the involvement of eyes almost impossible in the process of painting by merely leaving the manual on the canvas. Thus, under the frame of representation and abstraction, these Modernist paintings are confined to the signifier-signified relation by simply negating the tactile referent. However, in the case of Bacon's paintings, the asignifying diagram enables the role of painting to attain sensation by dismantling the signifier-signified relation on the canvas. The diagram serves to remove figurative givens or images in the painters mind when she is facing the white canvas. Figurative givens are images of photographs or illustrations that the artist has encountered in everyday life. Even though an artist is facing a white canvas, he or she can be influenced or caught by these images. The diagram, which is an accidental mark, serves to remove these images by creating an unpredictable shape on the white canvas, and this allows the diagram to escape from figuration.

Third, the diagram enables both the manual and the optical to be compatible. As we have seen, the creation of the diagram involves accidental manual marks, which have no intended representative purpose. Based on the diagram, a secondary figuration by the painter takes place. This final process enables the mutual interaction of the manual and the optical. From this last step, the diagram, which was a mere "possibility of fact, develops into what Deleuze calls a "pictorial fact." The expression pictorial fact indicates that a painting exists in the present by capturing and containing forces, and further, exists as a 'fact. This pictorial fact is not engendered by abstract paintings which only value the optical, or representational paintings that have narrative, illustrative and figurative features. Pictorial fact is created in paintings that contain invisible forces contributed by the operation of the diagram.

This study clarifies that the role of the diagram in painting is more lucidly revealed by applying to paintings the functional aspects of the diagram as described in Deleuze 's previous works, Foucault and Mille Plateaux. The diagram in Francis Bacon distributes forces on the canvas, and serves as a basis of mutual interaction between different forms while not performing any signifying function. Although the concept of the diagram originated in the social field, it is applied to paintings and serves to overcome the obstacles of 'opticality' which the paintings and theories of the past established. Furthermore, the diagram plays a critical role in terms of the purpose of painting, the embodiment of sensation, by creating a pictorial fact. In conclusion, this study aims to clarify that Deleuze proposed a way to overcome the dichotomy between the pictorial elements, and to look at modernist paintings in a new way through the concept of the diagram in Francis Bacon.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/143606
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share