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제3자 모바일 간편 결제 사용의도에 영향을 미치는 요인 분석
오프라인 QR코드 간편 결제를 중심으로

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Authors

랑월

Advisor
황준석
Major
공과대학 협동과정 기술경영·경제·정책전공
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 공과대학 협동과정 기술경영·경제·정책전공, 2019. 2. 황준석.
Abstract
The reduction of small business owner's card payment fee is a social issue that has been discussed for a long time. Recently, the government announced the "ZeroPay" service to reduce card payment fees for small business owners. "ZeroPay" is an off-line convenient QR code payment method, and services are provided through existing mobile payment companies. There are already a variety of mobile convenient payment service providers. The existing offline mobile convenient payment service is provided by a method of paying a credit card or a check card in conjunction with an application. Therefore, the card payment fee is the same as before. However, QR code easy payment is provided by a bank account transfer method, so there is no card payment fee.
There have been many kinds of research related to the intention to use mobile convenient payment, but there is a characteristic of QR code convenient payment only and there is no related research reflecting characteristics of QR code convenient payment. In this study, we investigated whether the ethical consumption propensity and loss sensitivity factors reflecting the QR code convenient payment characteristics affect the intention to use QR code convenient payment, and also did an empirical analysis of reliability, social influence, usefulness. In addition, age and major payment method were used as moderator variables to analyze the existence of group differences.
The results showed that reliability, social influence, usefulness, and ethical consumption had a significant influence on users' intention to use QR code convenient payment, and loss sensitivity had no significant effect on QR code convenient payment intention to use. As a result of analyzing the adjustment effect by the main payment method, cash, check card, and credit card were analyzed as a prepaid group and postpaid group, respectively. As a result, there was no significant difference between prepaid and postpaid group. The results of this study can be used as a basis for the strategy for the direction of the QR code convenient payment service.
소상공인 카드 결제 수수료 절감은 오랫동안 논의 되어 온 사회적 문제다. 최근 정부에서 소상공인 카드 결제수수료 절감은 위한 제로페이사업 계획을 발표했다. 제로페이는 QR코드 간편 결제 방식으로 이루어지며, 기존 이미 존재하는 모바일 간편 결제 업체를 통해 서비스를 진행한다. 이미 다양한 모바일 간편 결제 서비스 업체들이 존재하고, 각각의 방식으로 모바일 간편 결제 서비스를 제공하고 있으나, 기존의 오프라인 모바일 간편 결제 서비스는 주로 신용카드나, 체크카드를 애플리케이션에 연동하여 결제하는 방식이다. 때문에 카드 결제 수수료는 기존과 동일하다. 하지만 QR코드 간편 결제는 계좌를 연동하여 계좌 간 이체 방식이므로 카드 결제 수수료가 없다.

모바일 간편 결제에 사용의도에 관련 된 연구가 많이 진행되어왔지만 QR코드 간편 결제만의 특성이 있고, QR코드 간편 결제의 특성을 반영한 관련된 연구는 존재하지 않는다. 본 연구에서는 QR코드 간편 결제 특성을 반영한 윤리적 소비성향, 손실 민감도 요인들이 QR코드 간편 결제 사용의도에 영향을 미치는지를 규명하고, 기존 모바일 간편 결제 사용의도 관련 연구에서 많이 연구된 신뢰성, 사회적 영향, 유용성 요인들에 대한 실증 분석을 진행했다. 또한 연령과 평소에 주로 사용하는 결제 수단을 조절변수로 집단별 차이의 존재여부를 함께 분석했다.

분석 결과 신뢰성, 사회적 영향, 유용성, 윤리적 소비성향은 사용자의 QR코드 간편 결제 사용의도에 유의한 영향을 미치며, 손실민감도는 QR코드 간편 결제 사용의도에 유의한 영향을 미치지 못했다. 주요 결제수단에 따른 조절효과 분석에서 현금, 체크카드를 선불 집단으로, 신용카드를 후불 집단으로 분석을 진행한 결과, 선불, 후불 집단사이 유의미한 차이가 존재하지 않은 것으로 분석되었다. 본 연구의 분석결과는 QR코드 간편 결제 서비스의 나아갈 방향에 대한 전략의 토대로 활용 될 수 있다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/150821
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