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중국 온라인게임 구성요소의 저작권법 보호연구

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Authors

박려나

Advisor
정상조
Major
법과대학 법학과(지식재산전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 법과대학 법학과(지식재산전공), 2019. 2. 정상조.
Abstract
중국의 온라인게임 산업 규모가 커지면서 온라인게임 분야의 법적 분쟁이 늘어나고 있으며 그중 대부분이 저작권 침해 분쟁이다. 온라인게임의 저작권 침해 위기는 온라인게임 제작자의 개발 의욕을 심각하게 위축시켜 온라인게임 업계의 혁신을 가로막고 사회경제적 발전에도 불리하다. 따라서 온라인게임의 저작권 보호가 필요하다. 온라인게임 콘텐츠의 저작권 보호만이 온라인게임 산업의 건전한 발전을 보장하고 온라인게임 산업이 국제 경쟁에서 효과적으로 참여할 수 있도록 촉진할 수 있다. 중국 저작권법은 현재 온라인게임의 저작권을 명시하지 않았고 법 적용을 함에 있어서 分而治之(분할통치)의 방법을 채택하고 있다. 즉 온라인게임에서의 저작권법의 보호를 받을 수 있는 구성요소를 각각 추출하여 권리를 주장한다. 이에 따라 본문은 입법과 법적인 관행에 따라 현황을 고려하여 저작권에 관한 이론을 통해 온라인게임 콘텐츠의 저작권을 정적으로 분석한다. 주로 분석법과 사례 연구를 이용해 다양한 종류의 온라인게임 콘텐츠를 분리해 내여 판단한다. 또한 저작권 객체와의 비교를 통해 다양한 온라인게임 콘텐츠의 저작권 보호 경로 및 보호 방식을 확정한다.

서론에서는 주로 논문의 연구배경, 목적, 의의 및 연구방법에 대하여 간단히 서술 하였다.
제2장 온라인게임의 산업 현황과 온라인게임에 포함되는 정의, 분류, 특징 및 그 내용에 대해 서술하였으며 온라인게임 저작권 보호 연구 필요성을 간단히 밝혔다.
제3장 저작권법 의미에서의 저작물의 특성을 이론적으로 논술하였고 온라인게임을 저작권법적 의미의 저작물로 보호할 수 있는 가능성 및 온라인게임 저작권에 대한 국내외의 보호현황 및 그 방식에 대하여 논술하였다.
제4장 온라인게임 구성요소의 저작권 보호에 대하여 저작물을 유형별로 나누어 어문, 음악, 미술, 영상저작물 및 영상 제작과 유사한 방법으로 창작 된 저작물로 온라인게임 구성요소를 보호한다고 논술 하였다.
제5장 온라인게임 구성요소의 침해 판단과 방법에 대하여 독창성 분석, 아이디어 표현의 이분법 분석, 저작물에의 의거 및 실질적 유사성 분석으로 논술하였다.
제6장 여러 각도에서 중국 온라인게임의 저작권 보호에 대해 건의를 하여 온라인게임의 저작권 보호를 촉진하도록 한다.
제7장 전체 논문에 대한 결론이며 중국 온라인게임의 저작권 보호에 관하여 몇 가지 문제를 이론적으로 탐구하였다. 전통적인 의미의 저작권 작품 유형 보호 외에 일정한 상황에서 온라인게임은 영상 제작과 비슷한 방식으로 창작 된 작품으로 저작권 보호를 받을 수 있다고 본다. 또한 게임규칙도 해당 기준에 부합될 시 저작권 보호를 받을 수 있다고 생각한다.
With the gradual expansion of the online game industry in China, legal disputes in the field of online games are also increasing, and most of them are copyright infringement disputes. The copyright infringement crisis of online games will seriously dampen the development enthusiasm of online game producers, hinder the innovation of the online game industry, and is not conducive to the development of social economy. Therefore, it is necessary to protect the copyright of online games. Only by effectively protecting the copyright of online game content can we ensure the healthy development of the online game industry and promote the online game industry to effectively participate in international competition. "China Copyright Law" does not currently stipulate the copyright of online games. In the judicial practice, the method of "divide and rule" is adopted, that is, the game elements that can be protected by the copyright law are separately extracted to claim rights. Therefore, in view of the status quo in legislation and practice, this paper qualitatively analyzes the copyright of online game content through the relevant theories of copyright, and then uses the analysis method and case study method to separate different kinds of online game elements and determine the copyright protection path and protection mode of different kinds of online game elements.

Chapter 1: Introduction. The background, purpose, significance and research methods of the paper are briefly described.

Chapter 2: The necessity of copyright protection for online games. The industry status of online games and related concepts of online games are briefly introduced, including the concept, classification, features and contents of online games, and the necessity of researching the copyright protection of online games is briefly explained.

Chapter 3: mainly describes the characteristics of the "work" in the sense of copyright law from the theoretical point of view and discusses the feasibility of the network to protect the online game as the "work" in the sense of copyright law.

Chapter 4: introduce current protection status and protection mode of online game copyright worldwide.

Chapter 5: Copyright protection of online game elements. According to the type of work, we discuss online game elements that can be protected as text, music, art, film works, and a work created in a way similar to filmmaking.

Chapter 6: Discuss standards and methods for determining the infringement of online game elements.In-depth analysis of online game element infringement judgment, including originality analysis, dichotomy of thought and expression, and contact plus substantive similarity analysis.

Chapter 7: The perfection of online game copyright protection. This paper presents some suggestions on the copyright protection of Chinese online games from different angles, in order to promote the copyright protection of online games in China.

Chapter 8: Summary.

This paper discusses some issues concerning the copyright protection of online games in China from the theoretical point of view. In addition to the protection of copyright works in the traditional sense, the author believes that under certain circumstances, online games can be protected as copyrighted works by a work created in a way similar to filmmaking. The game rules should also be protected by copyright when the corresponding standards are met.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151078
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