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수치심에 대한 정서조절방식이 정서 반응과 상황적 의미 평가에 미치는 영향 : -인지적 재평가와 억제 전략을 중심으로-
The effects of emotional regulation strategies on emotional response and situational meaning appraisal in shame induced situation: Using cognitive reappraisal and suppression strategies

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Authors
김지연
Advisor
김창대
Major
사범대학 교육학과(교육상담전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 교육학과(교육상담전공), 2019. 2. 김창대.
Abstract
본 연구는 인지적 재평가와 억제의 정서조절전략이 수치심을 경험하였던 사건을 회상한 이후 나타나는 상태 수치심, 정적 및 부적 정서, 상황적 의미 평가 중 도전 및 통제 가능성 평가에 효과적인지 확인하고자 수행되었으며, 이를 위하여 서울 소재 대학교에 재학 중인 대학생 및 대학원생 72명을 대상으로 대면 실험을 진행하였다. 실험 참여자들은 수치심을 경험하였던 사건을 회상한 뒤, 인지적 재평가 혹은 억제 집단에 무선배정 되어 지시에 따라 정서조절을 실시하였다. 인지적 재평가 집단은 수치심을 경험했던 사건이 복구 가능하다는 측면에서 사건을 재평가하도록 했으며, 억제 집단은 사건을 떠올릴 때 느껴지는 정서와 표현을 억제하도록 했다. 정서조절처치 전후로 사전-사후 검사를 실시하여 상태 수치심, 정적 및 부적 정서, 상황적 의미 평가를 측정하였다. 실험을 통해 수집된 데이터는 SPSS 22.0을 통해 분석되었으며, 조작실패 및 절차상의 문제로 분석이 어려운 경우를 제외한 66명의 자료가 최종적으로 분석되었다. 상태 수치심과 정적 및 부적 정서는 각각의 사전 측정치를 공변인으로 통제하여 공분산분석(ANCOVA)를 시행하였고, 상황적 의미 평가는 각각의 하위 요인 사전 측정치를 공변인으로 통제하여 다변량공분산분석(MANCOVA)을 시행하였다.
연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 인지적 재평가 집단은 억제 집단에 비해 상태 수치심이 감소하는 경향을 보였다. 둘째, 인지적 재평가 집단은 억제 집단에 비해 정적 정서가 증가하였지만, 부적 정서의 감소에는 집단 간의 차이가 존재하지 않았다. 셋째, 인지적 재평가 집단은 억제 집단에 비해 상황적 의미 평가 중 도전 및 통제 가능성 평가가 증가하였다. 즉, 인지적 재평가는 수치심을 감소시키고 정적 정서와 도전 및 통제 가능성 평가를 증가시켜 억제보다 수치심을 적응적으로 조절하는 데 효과적이라는 것을 확인할 수 있었다.
본 연구는 의의는 다음과 같다. 우선, 실험적 절차에 따라 수치심을 경험할 때 즉각적으로 정서를 조절하는 방안으로서 인지적 재평가와 억제의 효과를 확인하였다. 또한, 수치심 사건을 복구 가능하다는 측면에서 인지적 재평가하는 것이 수치심의 반응을 적응적으로 조절하는 전략이 될 수 있음을 확인하였다. 이로써, 수치심이 상담에서 중요한 정서임을 고려할 때 내담자들이 상담에서 수치심을 보고하는 경우 이를 적응적으로 조절하고 다룰 수 있는 방안을 확인하였다는 점에서 의의를 지닌다.
The purpose of this study is to examine the effects of cognitive reappraisal and suppression strategies on state shame, positive and negative affect, challenge and controllability appraisals of situational meaning appraisal after recalling a shameful experience. The experiment was conducted with 72 undergraduate and graduate students. After recalling a shameful event they had experienced, they were randomly assigned to 2 groups in terms of emotional regulation strategies: cognitive reappraisal group and suppression group. The cognitive reappraisal group was instructed to reappraise the situation to be more reparable. The suppression group on the other hand, was instructed to suppress the emotion and expression when they think of the event. All of the participants also completed a questionnaire to measure state shame, positive·negative affect, and situational meaning appraisal right before and after the emotional regulation. Out of 72 pieces of data collected, 66 data were used for analysis. ANCOVA was performed for the results of state shame and positive·negative affect, while MANCOVA was performed for the situational meaning appraisal.
The results demonstrated that the cognitive reappraisal group reported the tendency of decreasing level of state shame than those in the suppression group. Also, the cognitive reappraisal group reported a higher level of positive affect than the suppression group. However, the decrease in the level of negative affect was not significant. Lastly, the cognitive reappraisal group reported a higher level of challenge and controllability appraisals than the suppression group. Hence, cognitive reappraisal was the more effective strategy in regulating shame than suppression, by reducing the level of state shame and increasing the level of positive affect, challenge and controllability appraisals.
Some suggestions from these results are as follows: First, the effects of cognitive reappraisal and suppression were examined based on the experimental procedure, as immediate emotional regulation strategies when people experience shame. Also, it is confirmed that cognitive reappraisal in terms of reparability of shameful situation can be an adaptive strategy to regulate the shame and its reaction. In this way, this study provides counselors with an effective intervention to adaptively regulate shame of clients, considering shame is an important emotion in counseling.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/151151
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Education (교육학과)Theses (Master's Degree_교육학과)
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