Publications

Detailed Information

정당 교육훈련에 관한 비교 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정광호-
dc.contributor.author전인성-
dc.date.accessioned2019-05-07T04:38:48Z-
dc.date.available2019-05-07T04:38:48Z-
dc.date.issued2019-02-
dc.identifier.other000000153893-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/151682-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 행정대학원 행정학과(행정학전공), 2019. 2. 정광호.-
dc.description.abstract국문초록


본 연구는 정당 교육훈련에 관한 것이다. 대한민국 정당의 당원수는 6,101,987명으로(2016년 현재) 6백만이 넘는다. 대한민국 전체 인구에 대비해서도 적지 않은 숫자다. 그런데, 대한민국 정당에 대한 많은 연구에서 지적한 바 있듯이, 대한민국 정당에서 당원의 역할은 당직자와 선출직 공직자 후보자를 선택할 수 있는 제한적인 역할의 비중이 더 크다고 볼 수 있다.
그러나 유럽과 일부 미주의 정당은 정치인과 정치 지도자를 육성하고 있는 실제적인 기능을 하고 있었다.
유럽과 일부 미주의 상당수 국가들은 정당 내에서 정치 지도자가 교육 훈련 등을 통해서 배출되는 빈도가 높은데 반해, 대한민국은 정치 지도자가 정당과는 별개로 법조계, 교육계와 시민단체 등의 활동을 통해서 충원되는 경험적 증거를 확인하는 것이 더 용이하다.
관련, 본 논문은 유럽과 미주 등의 다수 국가에서 실시하고 있는 교육훈련을 살펴보고, 대한민국 정당의 교육훈련을 조직과 제도적인 면에서 비교 분석하고자 한다.
대한민국 정당의 조직과 제도적인 분석에 있어 비교분석의 과학적 방법론인 차이법, 일치법으로 교육훈련의 양태에 인과적인 영향을 주는 조직과 제도적인 변수를 발견하는데 주력했고, 결과적으로는 교육훈련의 목적에 대한 중요성을 확인했으며, 공천에 있어 인센티브제도의 실질화, 시·도당 차원의 교육훈련 프로그램 전담 조직의 존재, 교육 프로그램의 제도화 등의 교육훈련에 있어 실제적인 조직·제도적 처방의 일부 변수의 상당한 인과관계를 긍정적으로 볼 수 있었다.
향후 교육훈련에 대한 정당의 조직·제도적 변화에 대한 보완 연구를 통해 데이터가 축적될 경우에, 본 논문의 교육훈련 변수에 대한 발견의 과학적 적실성이 입증될 수 있을 것으로 보인다. 덧붙여, 본 논문이 대한민국 정당의 교육훈련이 정치적 인적 자원을 충원할 수 있는 통로가 되는 긍정적 변화에 기여하게 되길 바란다.
-
dc.description.abstractAbstract

A Comparative Study on the Education and Training of Political Parties

Jeon, In Seong
Department of Public Administration
Graduate School of Public Administration
Seoul National University

This study is about party education and training. The number of party members in the Republic of Korea stands at 6,101,987, or more than 6 million (as of 2016). The number is not small compared to the total population of Korea. However, as many studies of Korean political parties pointed out, the party's role in the party is more likely to play a limited role in selecting candidates for party officials and elected officials.
But European and some U.S. political parties had a real function of cultivating politicians and political leaders.
While many countries in Europe and the U.S. are produced through education and training of political leaders within political parties, it is easier for South Korea to identify empirical evidence that political leaders are supplemented through activities such as law, education and civic groups independently of the political parties.
In relation, this paper will examine education training conducted in many countries such as Europe and America, and compare education training of the Korean political parties in terms of organization and institution.
In the organization and institutional analysis of the party, the scientific method of comparative analysis focused on finding the organization and institutional variables that have causal effects on the pattern of education and training. As a result, we identified the importance of the purpose of education and training, such as the realization of incentives, the existence of training programs exclusively for city and provincial education and education programs, and the institutionalization of education programs, etc., were able to see some positive aspects of the actual system and practice.
The scientific soundness of the findings on the variables of education and training in this paper may be demonstrated if the data are accumulated through complementary studies of the party's organizational and institutional changes to future education and training. In addition, I hope that this paper will contribute to the positive change in education and training of the Republic of Korea's political parties as a channel to increase political and human resources.

Key words: education and training for political leaders, youth education for political parties, organizational approach, institutional approach, education programs
-
dc.description.tableofcontents국문초록 0

제1장 서 론 1

제1절 연구의 목적과 필요성 1

제2장 이론적 배경 6

제1절 교육훈련 일반이론 및 선행연구 검토 6
1. 인적자본이론 6
2. 교육훈련과 교육훈련 전이 이론 7
3. 정당 교육훈련 선행연구 검토 및 정의 12
4. 비교연구방법론 14

제3장 분석의 틀 15

제1절 비교분석의 틀 및 분석의 대상과 연구방법론 15
1. 비교분석의 틀 15
2. 분석의 대상과 연구방법론 16

제4장 교육훈련 비교 18

제1절 유럽과 미주 정당의 교육 훈련 18

제2절 새누리당과 더불어민주당의 교육훈련 24
1. 더불어민주당의 교육훈련 30
2. 새누리당의 교육훈련 43
3. 비교 분석 54

제3절 국민의당과 정의당의 교육훈련 72
1. 국민의당의 교육훈련 84
2. 정의당의 교육훈련 91
3. 비교분석 99

제4절 정당별 교육훈련 비교가 주는 시사점 103
1. 새누리당‧더불어민주당 비교가 주는 시사점 103
2. 국민의당‧정의당 비교가 주는 시사점 105

제5절 한국의 정당교육훈련에 주는 종합적 시사점 106

제5장 결 론 115

제1절 정당발전에 주는 시사점 115
제2절 연구의 한계와 추후 연구방향 118

참고문헌
-
dc.language.isokor-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc350-
dc.title정당 교육훈련에 관한 비교 연구-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorJeon In Seong-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation행정대학원 행정학과(행정학전공)-
dc.date.awarded2019-02-
dc.identifier.uciI804:11032-000000153893-
dc.identifier.holdings000000000026▲000000000039▲000000153893▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share