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자율주행 자동차의 제어권 전환을 위한 주행 특성 분석 및 운전자 구분 알고리즘 개발 : Development of driving-characteristic-analysis and driver-classification algorithms for ceding control of an autonomous vehicle
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 이혜원 | - |
dc.contributor.author | 송태준 | - |
dc.contributor.author | 오광석 | - |
dc.contributor.author | 이종민 | - |
dc.contributor.author | 이경수 | - |
dc.creator | 이경수 | - |
dc.date.accessioned | 2019-06-25T07:39:32Z | - |
dc.date.available | 2020-04-05T07:39:32Z | - |
dc.date.created | 2020-01-21 | - |
dc.date.issued | 2019-05 | - |
dc.identifier.citation | 대한기계학회논문집 A, Vol.43 No.5, pp.323-333 | - |
dc.identifier.issn | 1226-4873 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10371/154316 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 자율주행 자동차의 제어권 전환을 위한 주행 특성 분석 및 운전자 구분 알고리즘에 관한 연구이다. 자율주행 자동차는 고장 상태에 따라 제어권 전환이 선택적 또는 필수적으로 이루어져야 하며, 운전자에게 제어권이 전환되는 과정에서 전환에 대한 합리적 판단 기준은 고장-안전 시스템의 최적화를 위해 필수이다. 본 연구에서는 합리적 제어권 전환 판단을 위해 필요한 실 주행 데이터 기반 종방향 대표 주행 특성을 분석 및 도출하고, 가속도 - 역 충돌시간 평면에서 확률적으로 운전자를 구분하는 알고리즘을 제안하였다. 제안된 대표 주행 특성 및 운전자 구분 알고리즘의 성능평가를 위해 실 운전자 주행 데이터가 사용되었다. 성능평가 결과 본 연구에서 제안한 대표 주행 특성과 운전자 구분 알고리즘은 개별 운전자의 주행 특성을 나타내고, 합리적으로 구분할 수 있음을 확인하였다.
This paper presents driving-characteristic-analysis and driver-classification algorithms for ceding control of an autonomous vehicle. Ceding control during autonomous driving must be conducted selectively or necessarily according to a fault condition, and the decision for ceding control of the autonomous vehicle should be conducted for optimizing the fail-safe system. To secure a reasonable decision for ceding control of an autonomous vehicle, actual driving data has been analyzed to determine the safety characteristics. An acceleration-inverse-time-to-collision plane-based probabilistic driver-classification algorithm has been proposed in this study. Various actual driving data have been used to conduct a reasonable performance evaluation of the analysis and classification algorithms. The results of the performance evaluation show that the algorithm can represent the driver's driving characteristics and reasonably classify the driver. | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | en |
dc.publisher | 대한기계학회 | - |
dc.title | 자율주행 자동차의 제어권 전환을 위한 주행 특성 분석 및 운전자 구분 알고리즘 개발 | - |
dc.title.alternative | Development of driving-characteristic-analysis and driver-classification algorithms for ceding control of an autonomous vehicle | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.3795/KSME-A.2019.43.5.323 | - |
dc.citation.journaltitle | 대한기계학회논문집 A | - |
dc.identifier.wosid | 000500517900003 | - |
dc.identifier.scopusid | 2-s2.0-85069687118 | - |
dc.description.srnd | OAIID:RECH_ACHV_DSTSH_NO:T201905260 | - |
dc.description.srnd | RECH_ACHV_FG:RR00200001 | - |
dc.description.srnd | ADJUST_YN: | - |
dc.description.srnd | EMP_ID:A076898 | - |
dc.description.srnd | CITE_RATE:0 | - |
dc.description.srnd | DEPT_NM:기계항공공학부 | - |
dc.description.srnd | EMAIL:kyi@snu.ac.kr | - |
dc.description.srnd | SCOPUS_YN:Y | - |
dc.citation.endpage | 333 | - |
dc.citation.number | 5 | - |
dc.citation.startpage | 323 | - |
dc.citation.volume | 43 | - |
dc.identifier.kciid | ART002462223 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.contributor.affiliatedAuthor | 이경수 | - |
dc.identifier.srnd | T201905260 | - |
dc.type.docType | Article | - |
dc.description.journalClass | 1 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Fail-Safe | - |
dc.subject.keywordAuthor | Longitudinal Acceleration | - |
dc.subject.keywordAuthor | Inverse Time-To-Collision | - |
dc.subject.keywordAuthor | Driver Classification | - |
dc.subject.keywordAuthor | Classification Index | - |
dc.subject.keywordAuthor | 고장-안전, 종방향 가속도, 역 충돌시간, 운전자 구분, 구분 지수 | - |
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