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자율주행 자동차의 제어권 전환을 위한 주행 특성 분석 및 운전자 구분 알고리즘 개발 : Development of driving-characteristic-analysis and driver-classification algorithms for ceding control of an autonomous vehicle

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dc.contributor.author이혜원-
dc.contributor.author송태준-
dc.contributor.author오광석-
dc.contributor.author이종민-
dc.contributor.author이경수-
dc.creator이경수-
dc.date.accessioned2019-06-25T07:39:32Z-
dc.date.available2020-04-05T07:39:32Z-
dc.date.created2020-01-21-
dc.date.issued2019-05-
dc.identifier.citation대한기계학회논문집 A, Vol.43 No.5, pp.323-333-
dc.identifier.issn1226-4873-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/154316-
dc.description.abstract본 연구는 자율주행 자동차의 제어권 전환을 위한 주행 특성 분석 및 운전자 구분 알고리즘에 관한 연구이다. 자율주행 자동차는 고장 상태에 따라 제어권 전환이 선택적 또는 필수적으로 이루어져야 하며, 운전자에게 제어권이 전환되는 과정에서 전환에 대한 합리적 판단 기준은 고장-안전 시스템의 최적화를 위해 필수이다. 본 연구에서는 합리적 제어권 전환 판단을 위해 필요한 실 주행 데이터 기반 종방향 대표 주행 특성을 분석 및 도출하고, 가속도 - 역 충돌시간 평면에서 확률적으로 운전자를 구분하는 알고리즘을 제안하였다. 제안된 대표 주행 특성 및 운전자 구분 알고리즘의 성능평가를 위해 실 운전자 주행 데이터가 사용되었다. 성능평가 결과 본 연구에서 제안한 대표 주행 특성과 운전자 구분 알고리즘은 개별 운전자의 주행 특성을 나타내고, 합리적으로 구분할 수 있음을 확인하였다.
This paper presents driving-characteristic-analysis and driver-classification algorithms for ceding control of an autonomous vehicle. Ceding control during autonomous driving must be conducted selectively or necessarily according to a fault condition, and the decision for ceding control of the autonomous vehicle should be conducted for optimizing the fail-safe system. To secure a reasonable decision for ceding control of an autonomous vehicle, actual driving data has been analyzed to determine the safety characteristics. An acceleration-inverse-time-to-collision plane-based probabilistic driver-classification algorithm has been proposed in this study. Various actual driving data have been used to conduct a reasonable performance evaluation of the analysis and classification algorithms. The results of the performance evaluation show that the algorithm can represent the driver's driving characteristics and reasonably classify the driver.
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dc.language한국어-
dc.language.isoKORen
dc.publisher대한기계학회-
dc.title자율주행 자동차의 제어권 전환을 위한 주행 특성 분석 및 운전자 구분 알고리즘 개발-
dc.title.alternativeDevelopment of driving-characteristic-analysis and driver-classification algorithms for ceding control of an autonomous vehicle-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.3795/KSME-A.2019.43.5.323-
dc.citation.journaltitle대한기계학회논문집 A-
dc.identifier.wosid000500517900003-
dc.identifier.scopusid2-s2.0-85069687118-
dc.description.srndOAIID:RECH_ACHV_DSTSH_NO:T201905260-
dc.description.srndRECH_ACHV_FG:RR00200001-
dc.description.srndADJUST_YN:-
dc.description.srndEMP_ID:A076898-
dc.description.srndCITE_RATE:0-
dc.description.srndDEPT_NM:기계항공공학부-
dc.description.srndEMAIL:kyi@snu.ac.kr-
dc.description.srndSCOPUS_YN:Y-
dc.citation.endpage333-
dc.citation.number5-
dc.citation.startpage323-
dc.citation.volume43-
dc.identifier.kciidART002462223-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.contributor.affiliatedAuthor이경수-
dc.identifier.srndT201905260-
dc.type.docTypeArticle-
dc.description.journalClass1-
dc.subject.keywordAuthorFail-Safe-
dc.subject.keywordAuthorLongitudinal Acceleration-
dc.subject.keywordAuthorInverse Time-To-Collision-
dc.subject.keywordAuthorDriver Classification-
dc.subject.keywordAuthorClassification Index-
dc.subject.keywordAuthor고장-안전, 종방향 가속도, 역 충돌시간, 운전자 구분, 구분 지수-
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