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고속도로 환승휴게소의 최적 입지 결정 : Optimal Location Decision for a Transit Transfer Center on Expressways

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Authors

송문진

Advisor
고승영
Major
건설환경공학부
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 건설환경공학부, 2012. 2. 고승영.
Abstract
국토해양부는 2009년 11월부터 고속도로 휴게소에 환승기능을 부여하여 고속버스 이용객이 갈아탈 수 있도록 하는 고속도로 환승제도를 실시하였다. 이 제도는 고속버스 운행노선수와 운행횟수가 적어 고속버스를 이용하기 위해 장시간을 기다려야 하거나 인근 대도시로 이동하여 고속버스를 이용해야 하는 중소도시 주민들의 불편함을 해소하기 위한 목적으로 시행되었으며, 이 제도를 실시한 이래로 환승휴게소 이용객이 꾸준히 증가하여 2010년 9월 기준 누적이용객이 10만명을 넘어서며 새로운 제도로서 성공적으로 자리매김하고 있다.
본 연구는 고속도로 환승제도를 보다 합리적이고 효율적으로 운영하기 위하여 기존의 고속버스의 노선체계를 변화하지 않고 유지한 상태에서 최적 환승휴게소의 결정 모형을 설계하고자 하는데 그 의의가 있다. 이를 위해 후보휴게소 위치에 따라 환승휴게소를 지나는 환승노선과 환승휴게소를 지나지 않는 직결 노선을 결정할 수 있도록 하였으며 이에 따라 변화하는 버스 통행시간을 이용하여 버스를 이용하는 수요를 수단분담모형인 로짓모형을 이용하여 예측하였다. 이렇게 구해진 통행시간과 통행비용, 통행수요라는 변수를 이용하여 목적함수 및 제약조건을 설정함으로써 고속도로 환승휴게소의 입지결정 모형을 완성하였다. 개발된 모형을 검증하기 위하여 현재 운영 중인 버스노선자료와 KTDB의 전국 시․군 단위 기・종점별 O/D자료를 이용하여 호남축 상행노선에 대한 최적 환승휴게소 입지를 선정해보고 그 결과를 분석하였다.
본 연구에서 구축한 모형식을 기반으로 하여 보다 효율적이고 합리적인 환승휴게소 입지 결정이 가능할 수 있을 것이며 시스템의 효율적인 개선을 달성할 수 있을 것으로 생각된다.
New policy has been implemented to use expressway parking areas as a transit transfer center since November, 2009. It is required to solve problems of inconvenience to use express buses in small and medium-sized cities. Because of a small number of operating routes and frequencies in these cities, bus passengers had to spend a lot of time to wait buses and in some cities, move to nearby large cities. Since this policy is implemented, bus passengers transferring at expressway parking areas for a bus have increased constantly. It seems to be successful that the number of accumulated passengers was over 100 thousand in September, 2010.
To operate a transit transfer center more efficiently, this study suggests the model of deciding optimal center location not changing the existing routes of express bus. To achieve this, it determine whether or not each route goes by candidate parking areas and then, bus travel time from origins to destinations is calculated. With this, origin-destination travel demand of each mode is predicted by logit model. On the basis of these calculations, the model is formulated by setting up the objective function and the constraints such as travel time, cost and demand. To verify the model, the proposed model and methodology were applied to the bus transportation system using data on bus route and passenger flows between the 35 South Korea cities in August, 2009. In this case, I-in parking area on the Cheonan Nonsan Expressway is selected as a proper transfer center.
The proposed model can play an important role in deciding the location of optimal transit transfer center reasonably. And efficient improvement of the expressway transfer system can be accomplished by the model that is proposed in this study.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/154423

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002273
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