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아파트단지의 지하공간 보행현상에 관한 연구 : A Study on the Pedestrian Usage of the Underground Spaces in Apartment Complexes

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Authors

정린

Advisor
최재필
Major
건축학과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 건축학과, 2012. 2. 최재필.
Abstract
친환경과 웰빙의 영향으로 아파트단지 외부공간은 공원화되고 있는 추세다. 아파트 외부공간의 녹지가 늘어날수록 주차공간은 지하로 배치되었고 오늘날에는 지하공간이 필지전체로 통합되어 각 주거동에서 바로 지하주차장으로 접근 가능한 형태의 아파트단지가 많아지고 있다. 지하주차 목적으로만 사용되어졌던 지하공간에 커뮤니티시설이 배치되면서 보차가 분리되거나 또는 되지 않았지만 보행자가 접근 가능하도록 설계되어 지하공간으로 걸어 다니는 보행자가 목격되었다. 조경이 강조되고 공원화가 되어있는 아파트단지에서 지하로 보행하는 그 행태가 흥미로워 본 연구를 진행하게 되었다.

입주한지 2-3년이 된 아파트단지로 거주자가 충분히 정착하여 행태를 관찰하기 적절한 단지, 공원형 아파트단지로 지하공간이 통합된 단지, 단지의 경사가 있는 단지, 서로 인접한 아파트단지 등의 조건들을 통하여 조사대상지로 반포자이와 래미안퍼스티지가 선정되었다. 아파트단지 지하공간의 어떤 이유 때문에 보행자가 지하로 보행하는지 알아보기 위하여 사전조사와 통행량 측정, 공간구문론을 이용한 설계·구조적인 분석, 그리고 인터뷰를 통한 사회적인 요인들을 함께 고려하였다.

반포자이와 래미안퍼스티지는 다르게 설계되어있었고 구조적으로도 많은 차이를 보였다. 보행량, 공간구문론의 통합도 값도 서로 달랐다. 결과적으로 반포자이에서 약 2배가량 많은 통행량이 일어나고 있는 것으로 판단되었다. 반포자이는 래미안퍼스티지와 다르게 지하공간을 교통과 순환을 할 수 있는 구조로 설계 하였다. 지하에 모든 차량동선을 배치하면서 차량이 단지 전체를 순환할 수 있도록 순환도로를 설계 하였고, 단지의 레벨차이로 인하여 지하의 단지 순환도로가 각 주거동 앞을 지나갈 수 없다고 생각하여 조그만 셀형식으로 주거동 지하공간을 묶어 그 셀들이 순환도로와 접하도록 설계하였다. 이 부분이 래미안퍼스티지와 가장 구별되는 설계구조였고 지하로 보행하게 하는 구조적인 이유 중의 하나였다. 또 다른 지하보행 요인으로는 단지의 경사가 만들어 내는 지상과 지하의 수평적인 경계 부분 때문인데 지하공간과 지상공간의 자연스러운 연결이 최단경로를 만들어 내어 보행자로 하여금 지하로 보행하도록 하고 있었다.

지상과 지하의 연결 관계에 대한 요소들을 지하로 보행하는 보행자들을 통하여 찾아볼 수 있었던 연구였고 앞으로 지하공간이 지하도시로서의 성격을 갖기 위하여 과도기적인 결과를 얻을 수 있었던 연구였다. 미래의 가장 현실성 있는 개발가능 공간인 지하공간에 대한 더 많은 연구들을 기대해 본다.

Green spaces in apartment complexes became important in accordance to the current housing trend well-being and sustainable issues. Increasing greens in apartment complexes resulted to demand more parking spaces in underground. Consequently, the underground space in apartment complex happened to be connected as a whole, in other words, integrated underground space.

Pedestrians were observed in an integrated underground space, not they were using the underground space for car parking but to visit friends, to approach community center, or to go somewhere else. This was a new human behavior in underground space and the thesis aimed to study what structural elements and social factors encourage people to walk underground to use community center or to go somewhere other than a car parking purpose.

Two apartment complexes were chosen as a study site: Banpo Xi and Remian Firstige. Underground walking pedestrians in both sites were counted in order to know how many people use the underground space. Physical structural plans were analysed through space syntax program. As a result, Banpo Xi had approximately doubled the number of people who walked in the underground space than Remian Firstige. The result of space syntax also showed Banpo Xi had higher integration value. The thesis pointed out reasons of why Banpo Xi has more underground walking pedestrians than Remian Firstige.

Socially, the community center was attracting residents, having access points in underground. Gardens above ground could also encourage people to walk above with fresh air however, to use community center or short cuts to other places were better to walk underground than above ground. Sloped site created a short cut that people experience various levels of space while they walk in the underground space without realizing which floor they are.

The underground space is composed of parking cells that four or six apartment buildings share the underground spacial cell. And this Parking cells had access to the Ring Road which circulates the entire apartment site. The Ring Road goes up and down in the underground space connecting each parking cells in different levels. This, Ring Road system, accelerated and smoothed pedestrian and traffic flow. This was distinguishingly different to the underground space of Remian Firstige.

The thesis focused on the relationship between under and above ground and tried to find out the design elements that could fade out the boundaries between under and above ground that could lead us to the underground city for the future. Obscuring boundaries between under and above grounds using sloped site, parking cell, and Ring Road system were understood as the elements that obscure the under and above ground spaces. Further research on these elements will eventually lead us to build up the underground city, underground space.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/154464

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000151
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