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사람 모션 데이터에서 모션 패치 생성하기 : Identifying Motion Patches from Human Motion Data

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Authors

황영석

Advisor
이제희
Major
전기·컴퓨터공학부
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 전기·컴퓨터공학부, 2012. 2. 이제희.
Abstract
We explored a patch-based approach to create a multi-character simulation interacting with each other. Motion patch, a building block of complex multi-character scenes, includes a collection of motion fragments and their associated characters. And we can generate a multiple characters simulation with stitching motion patches with each others. There are two requirements to be motion patch. First, patches have interpersonal and person-object constraints to preserve the spatiotemporal integrity of multi-character interaction under patch deformation. Second, determine good boundaries to form a collection of tilable motion patches. In this paper, we propose an algorithm that generates motion patches from human motion data which are satisfied with two properties. Algorithm is fully automated process that identify the interactions between characters and determine the boundaries of motion patches for better connectivity of patches. Since detected motion patches contain motion data which also exist in input data, motion patches are able to reconstruct the original input data and construct new character simulations similar to input data.
캐릭터가 상호작용하는 장면을 시뮬레이션하기 위한 방법으로 모션 패치(Motion Patches)라는 개념이 최근에 제시됐다. 모션 패치란 여러 캐릭터들이 상호작용하는 짧은 길이의 모션 데이터를 함께 묶은 시공간적인 클립으로서 군중 장면을 생성하는 기본 단위 중에 하나이다. 이 모션 패치를 서로 연결(stitching)함으로써 패치 안에 있는 모션 데이터가 확장된 멀티 캐릭터 시뮬레이션을 생성할 수 있게 된다. 모션 패치가 반드시 가져야 할 성질이 두 가지가 있는데 첫째는 패치가 변형(deformation)되어도 패치 안에 있는 캐릭터들의 상호관계를 보존할 수 있어야 한다. 둘째는 모션 패치끼리 서로 매끄럽게 연결할 수 있도록 패치의 경계가 설정되어야 한다. 본 학위논문은 위의 두 성질을 동시에 만족하는 모션 패치를 캐릭터 간에 상호작용이 존재하는 사람 모션 데이터로부터 자동으로 식별해서 이를 생성하는 알고리즘을 제안한다. 이 알고리즘은 여러 캐릭터들 간에 존재하는 상호작용을 탐지하고, 모션 패치 간에 연결성을 고려해서 모션 패치의 경계를 결정하는 과정을 자동화하는 일련의 과정이다. 식별된 모션 패치는 입력 모션 데이터에 존재하는 동작을 그대로 갖고 있기 때문에 이를 이용해서 입력 데이터를 재생성하거나 입력 데이터의 내용을 지닌 새로운 캐릭터 시뮬레이션을 할 수 있다. 그 결과 우리는 입력 데이터로부터 상호 연결 가능한 모션 패치를 자동으로 생성해서 새로운 군중 장면을 생성할 수도 있었다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/155542

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001007
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