Publications

Detailed Information

2009 개정과 2015 개정 과학과 교육과정에 따른 생명과학Ⅰ 교과서의 개념 관계망 비교: 생명의 연속성 단원을 중심으로 : Comparison of Conceptual Networks in BiologyⅠ Textbooks under the 2009 and the 2015 Revised Science Curriculum: Focused on Continuity of Life

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이주연

Advisor
김영수
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
과학과 교육과정교과서생명과학Ⅰ생명의 연속성개념 관계망
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 과학교육과(생물전공),2019. 8. 김영수.
Abstract
본 연구에서는 2009 개정과 2015 개정 과학과 교육과정을 비교하고 2009 개정과 2015 개정 과학과 교육과정에 따른 생명과학Ⅰ 교과서의 생명의 연속성 단원에 대한 개념 관계망을 비교 분석하였다. 2009 개정과 2015 개정 과학과 교육과정에 따른 생명과학Ⅰ 교과서를 3종씩 선정하고 분석 대상 단원에 포함된 내용에 대한 개념 관계망을 만들어 비교 분석함으로써 교육과정 개정에 따른 교과서 내용의 변화를 알아보았다.
연구 결과는 다음과 같다.:
첫째, 2015 개정 과학과 교육과정은 2009 개정 과학과 교육과정에서 일부 내용을 삭제하고 핵심 개념 및 일반화된 지식을 도입하여 생명과학Ⅰ 생명의 연속성 영역에 대한 내용의 집중도를 높였다. 이에 따라 생명과학Ⅰ 교과서의 생명의 연속성 단원 내 개념 수, 개념 간의 연결 수도 감소하여 학생들이 해당 단원을 통해 학습해야 하는 생물학 지식의 양이 감소하였다. 교사는 이러한 학습내용과 학습량의 변화를 인지하고 교수학습활동을 구성해야 한다.
둘째, 교육과정 개정에 따라 교과서의 개념 관계망의 개념군의 종류, 학습 내용 및 허브 개념이 바뀌었다. 교사들은 교과서에서 다루고 있는 생명의 연속성 내용이 어떤 하위 개념군으로 이루어져 있는지 파악하고 교육과정 개정에 따라 개념군을 이동한 개념들, 특히 허브 개념의 이동을 고려한 교수학습활동을 준비할 필요가 있다.
셋째, 교육과정 개정에 따라 교과서의 주요 개념과 주요한 개념 간의 관계가 달라졌다. 주요 개념과 주요 관계는 교사가 생명의 연속성 내용을 설명할 때 반복해서 언급하는 내용이므로 교사는 주요 개념의 빈도 비율과 중심성의 변화를 이해하고 높은 빈도로 등장하는 관계들을 파악할 필요가 있다.
넷째, 교육과정 개정에 따라 2015 개정 과학과 교육과정에서 새롭게 도입된 핵심 개념들의 빈도 비율과 중심성 지수가 증가하였다. 그러나 핵심 개념 중 일부 개념은 빈도 비율과 중심성 지수가 여전히 낮아 주요 개념의 지위를 갖지 못하였다. 교사는 핵심 개념들 중 중요도가 낮아 주요 개념의 지위를 갖지 못한 개념들을 파악하여 교수학습 준비 과정에 반영할 필요가 있다.
본 연구를 통해 얻어진 과학과 교육과정의 개정 내용 분석 결과 및 교육과정에 따른 교과서의 개념 관계망 분석 결과는 교사들에게 생명과학Ⅰ 교과서의 생명의 연속성 단원의 주요 개념, 주요 관계 및 하위 개념군에 대한 개관을 제공함으로써 생명과학 학습 내용의 지식 구조를 보여줄 수 있다. 또한 교수학습 전략을 세우는데 기초 자료로 활용할 수 있으며, 2015 개정 교과서의 생명의 연속성 단원에 대한 연계성 분석의 기초 자료로도 활용될 수 있을 것이다.
This research compared the 2009 and the 2015 revised science curriculum and analyzed the conceptual networks focused on continuity of life in biologyⅠ textbooks under the 2009 and the 2015 revised science curriculum. For the research, three biologyⅠ textbooks under each curriculum were chosen and the conceptual networks focused on continuity of life from them were made.
Research results are as follows:
First, the 2015 revised science curriculum about biologyⅠ sharpened focus on continuity of life by removing some contents and introducing core concepts and generalized learning. Also, many concepts and relations were expurgated through curriculum revision. For these reasons, learning contents about continuity of life were diminished.
Second, the characteristics of concept clusters according to the conceptual networks focused on continuity of life in biologyⅠ textbooks were changed. This research found that some concepts, especially hub concepts moved among concept clusters through curriculum revision.
Third, main concepts and relations in biologyⅠ textbooks were changed through curriculum revision. Teachers need to understand the change of main concepts and relations in the textbook because they are repeatedly mentioned in class.
Fourth, frequency percentage and centrality of core concepts which are introduced under the 2015 revised science curriculum have increased. Some core concepts are main concepts in the textbook. However, other core concepts are not main concepts in the textbook. Teachers need to confirm differences among core concepts.
The research results can give directions about a teaching method to biology teachers by providing overview of continuity of life in biologyⅠ textbook. Also, these can be used as a point of reference for a linkage analysis focused on continuity of life in science textbooks under the 2015 revised science curriculum.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161301

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000157881
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share