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발전국가론으로 보는 중국 문화콘텐츠 산업정책의 변화: : A Study on the Change of Chinese Cultural Contents Industry Policy from Developmental State Theory: Focusing on China's Response Strategy to the Inflow of Korean Wave Dramas
한류 드라마의 유입에 대한 중국의 대응전략 중심으로

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Authors

Liu Shuang

Advisor
김상배
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
발전국가론문화산업중국 문화콘텐츠 산업정책한류 드라마문화소프트파워
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사회과학대학 정치외교학부(외교학전공),2019. 8. 김상배.
Abstract
국문초록

21세기 정보화·세계화 시대에 문화의 중요성이 점차 부각되고 있다. 과거에 각 나라들은 자국 문화외교를 펼치기 위해 정부가 주도한 문화교류를 추진하였지만 오늘날에는 시장지향적·산업적 문화 교류가 더욱 직접적인 효과가 보이고 있다.
중국은 개혁개방 이후 경제의 급속한 발전뿐만 아니라 그 뒤를 이어 문화콘텐츠 산업의 시장규모도 2016년에 세계 2위로 등극하여 문화산업 후발국으로서 주목받고 있다. 개혁개방 이후 중국 정부가 문화의 산업화에 대해 적극적으로 지원하기 시작하였고, 외국 문화상품의 중국 시장 진입에 대해 선택적으로 제한하면서도 일종의 우호적인 태도를 취하였다. 그러나 2000년대 중반 이후 중국의 문화산업 정책은 본격적으로 보호주의적이고 국내 문화산업의 육성을 위주로 하는 동아시아발전모델적인 모습으로 전환했다. 이런 현상이 가장 두드러지게 나타난 시기는 바로 한류가 중국 시장으로 유입된 이후부터였다. 본 논문은 중국 정부가 한류의 중국 시장 유입과정에 어떠한 대응전략 및 정책을 취하였고, 한류가 중국 문화콘텐츠산업의 발전과 문화 정체성의 형성에 어떠한 영향을 끼쳤는지에 대해 연구하고자 한 것이다.
본 연구에서 특히 한류를 겨냥한 규제정책에 대해 주목하였다. 대표적인 사례를 보면 2000년대 중반 이후 한류 드라마 「대장금」, 「별에서 온 그대」, 「태양의 후예」등이 중국에서 큰 인기를 얻었을 때마다 중국 정부가 해외콘텐츠에 대해 규제적인 정책을 추진하였다. 이러한 정부의 규제정책이 2000년대 이전과 달리 해외콘텐츠의 유입에 효과적이고 직접적인 영향을 끼치게 되었다.
한류 드라마가 유입되는 과정에서 정부가 주도적으로 시장에 개입하여 추진한 규제정책은 자국 문화산업을 보호·육성하고 학습을 통한 산업화를 이루려는 특징이 보였다. 이와 같은 문화산업 발전 전략은 겉으로 보면 동아시아발전모델과 외양상에 유사성이 있다고 볼 수 있다. 하지만 중국이 추진하려는 중국형 문화산업의 길을 깊숙이 살펴보면 대내적으로 문화안보 및 문화소프트파워의 개념을 통하여 문화 응집력 및 문화자신감을 강조하고, 대외적으로 국가 이미지를 홍보하고 문화산업을 통해 이데올로기를 수출하려는 목적이 있다. 그렇기 때문에 기존의 경제 및 산업적 목적성만 강조하는 동아시아 발전모델과 다소 차이를 보이고 있다.
본 연구는 중국 문화산업의 발전과정에 한류의 영향도 분석했다. 한류는 중국의 문화산업 발전 초기에 중국 시장의 양적인 공백을 채워주는 역할을 하였다. 그 후 중국이 자국 문화콘텐츠의 질적 향상을 위해 한류콘텐츠에 대한 수입, 합작, 포맷을 적극적으로 추진하기도 했다. 그리고 한류의 유입은 중국으로 하여금 문화산업의 중요한 가치를 인식하게 하였고, 중국형 문화산업의 길로 나아가게 하는데 일정한 게시적인 역할을 하였다고도 할 수 있다.
현재 중국 문화콘텐츠는 질적인 면과 양적인 면에서 어느 정도 자국의 수요를 만족하고 있으나 문화소프트파워의 매력요소 및 해외수출에서 넘어야 할 문턱이 존재한다. 즉, 현재까지 밖에서 안으로 들어오는 문화에 대해 중국이 발전국가적 방식으로 대응하여 문화산업의 외형적 성장을 이룩하는데 일정한 성취를 이루었지만, 안에서 밖으로 문화를 수출하는데 이와 같은 발전 모텔이 더 이상 유용성을 발휘할 수 있을지 라는 과제를 안고 있다. 특히 문화산업은 제조업과 달리 상대의 마음을 얻고 감동시킬 수 있느냐가 중요하다. 중국은 앞으로 문화의 매력을 발산하여 문화 수용국에서 수출국으로 변모하는데 정부의 역할과 시장의 자유 간에 균형이 이루어질 수 있느냐 없느냐가 관건이 될 것이다.

주요어 : 발전국가론, 문화산업, 중국 문화콘텐츠 산업정책, 한류 드라마, 문화소프트파워
Abstract

In the age of information and globalization of the 21st century, the importance of culture is gradually emerging. Although in the past, government-led cultural exchanges were used for cultural diplomacy, today, market-oriented and industrial cultural exchanges are found to have more direct effects.
Since the economic reform, China not only had rapid economic development, but also expanded its market size in the cultural content industry to second-largest in the world in 2016, receiving attention as a latecomer in the cultural industry. The Chinese government started to actively support industrialization of culture after the economic reform, and while selectively limiting some, showed a kind of friendly behavior towards the inflow of foreign cultural goods in the Chinese market. However, from the mid-2000s, Chinas cultural industry policies have strongly shifted to the protectionist East Asian development model centered on fostering domestic cultural industries. This phenomenon was the most noticeable after the Korean wave flowed into the Chinese market. The purpose of this study is to identify the responsive strategies and policies by the Chinese government on the inflow of the Korean wave, and the effects of the Korean wave on the development of the Chinese cultural content industry and the Chinese cultural identity.
This study particularly focused on the regulation policies concerning the Korean wave. For example, since the mid-2000s, the Chinese government promoted regulation policies on foreign contents every time Korean wave dramas such as Dae Jang Geum, My Love from the Star, and Descendants of the Sun gained great popularity in China. Unlike the case before the 2000s, these regulation policies have started to effectively and directly affect the inflow of foreign contents.
The regulation policies which the government promoted by actively intervening in the market during the inflow of Korean wave dramas were found to be protecting and nurturing Chinas own cultural industries and achieving industrialization through learning. Such strategies for cultural industry development show similarities to the East Asian development model. However, looking more deeply into the Chinese model of cultural industry, the purpose is to nationally emphasize cultural cohesion and cultural confidence through the idea of cultural security and cultural soft power, and internationally promote the countrys image and export its ideology through the cultural industry. Therefore there is a clear contrast to the East Asian development model which only emphasizes the economic and industrial purposes.
This study also analyzed the effects of the Korean wave on the development of the Chinese cultural industry. In the early stages of development, the Korean wave originally played a role of filling in the quantitative vacuum in the Chinese market. Afterwards, China actively pushed for imports, joint productions and formatting of contents from the Korean wave. It can also be said that China has started to be concerned with the influence of the cultural industry in accepting and responding to the inflow of the Korean wave.
Although Chinese cultural contents satisfies the domestic demand to some extent in terms of quality and quantity, there are still thresholds to overcome in the attractiveness factor of cultural soft power and overseas exports. In other words, even though China has achieved a certain level of outcome in tangible growth of the cultural industry through its developmental state models to the inflow of foreign culture, the challenge is whether such development models can be used in the outflow of Chinese culture. It is particularly important in the cultural industry to gain and touch the heart of the public unlike the manufacturing industry. In the future, the key will be whether or not there can be a balance between the role of the government and the free market during Chinas transformation from a culture-importing country to a culture-exporting country by emanating the countrys cultural attractiveness.

Key words: Developmental State Theory, Cultural Industry, Chinese Cultural Content Industry Policies, Korean Wave Dramas, Cultural Soft Power
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161450

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000157327
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