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Analysing the Effectiveness of Civil Service Training Course : A Case Study on Central Institute of Civil Service of Myanmar Union Civil Service Board

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Authors
한민툰
Advisor
Ko, KilKon
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
TrainingCapacity DevelopmentCivil Service PersonnelKirkpatrick's Training Evaluation Model
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :행정대학원 글로벌행정전공,2019. 8. Ko, KilKon.
Abstract
The Government of the Republic of the Union of Myanmar is currently
facing with so many internal conflicts and external challenges in that the
civilian-led government is trying to make big changes in all sectors especially
in political, economic, and social reforms in both central and local governments
to shape the federal democratic political system throughout the country. In
doing so, the role of civil service personnel which is more importantly, to
emerge a democratic governance and implement the policies, objectives and
strategies laid down by the government is of importance as equally the same as
the other sectors reforms. It is therefore that the Civil Service Reform (CSR)
Strategic Action Plan for the period 2017-2020 was initiated in 2017 and
gradually developed by the Union Civil Service Board in collaboration with the
development partners especially for UNDP financial and technical supports in
Myanmar.
In order for nurturing and enhancing the capacity of the civil servants,
training is the most powerful tool as it gives the raw materials and helps to add
the existing value of the government staff. Thus, this study would attempt to
examine the capacity development of the civil servants through the training
course. For this purpose, the surveys would be done on trainees who attended
the Basic Course for Civil Service Officers (Batch No. 55) in the Central
Institute of Civil Service - CICS (Upper Myanmar) which is an affiliated
organization or institute of the Union Civil Service Board. The study is
comprised of six chapters: Introduction (Chapter I), Background of the Study
(Chapter II), Literature Review (Chapter III), Methodology (Chapter IV), Data
Analysis and Discussion (Chapter V) and Conclusion (Chapter VI) respectively.
In this study, the post-test survey is conducted and used to find the
feedbacks of the 110 participants in CICS (Upper Myanmar) in terms of
applying the Kirkpatrick’s evaluation model so as to be able to measure the
effectiveness of the training. Evaluation model is essential to realize the
strength and weakness of the training programs. Findings in this paper indicate
that the overall feedbacks of the survey. Through this survey, findings vividly
show that training course still needs to monitor, review and assess some
weaknesses in teaching and learning materials, time allocation, the arrangement
of outside lectures, focusing on the core value of a civil servant especially for
the objectivity, practically effective way of applying computer and IT skill and
so forth. Regarding with the subjects conducted in CICS of UCSB, the
management and ICT subjects are mostly given the negative score by the
respondents comparing with the other subjects. It means that these subjects are
a little bit hard to realize and adapt for the trainees. Even though these
weaknesses are resulted, the training course as a whole, can raise the capacity
development of the trainees beyond them. As a result, the trainees respond their
skill, knowledge and attitudes improve and their confidence to work as a leader
in their jobs and the application of what they learnt into their workplaces is for
sure and increasingly improving for their personal betterments and their
working communities.
미얀마 내 민간 주도의 정부는 현재 중앙과 지방 모두에서 연방 민주적
정치 시스템을 도입하기 위해 정치, 경제 및 사회 개혁을 포함한 모든
분야에서 큰 변화를 꾀하고 있으며, 이러한 현 상황에서 미얀마 정부는 매우
많은 내부 갈등과 외부적 어려움에 직면해 있다. 이 때문에 민주적
통치체제를 구축하고 정부가 내놓은 정책, 목표, 전략을 이행하는 것은 다른
분야에서의 혁신과 마찬가지로 공무원의 중요한 역할이다. 2017-2020 년
공무원제도개혁(CSR) 전략 실행 계획은 2017 년에 시작되었으며, 특히
미얀마의 UNDP 금융 및 기술 지원을 위한 개발 파트너들과 미얀마
연방인사위원회(UCSB)의 협력 하에 점차적으로 발전하여 왔다.
교육훈련은 공무원들 스스로의 내적 가치 증대를 도울 수 있어
역량강화를 위한 가장 강력한 도구로 사용될 수 있다. 따라서, 본 연구는
훈련 과정을 통한 공무원들의 역량 강화를 분석한다. 이러한 목적을 위해,
본 연구는 연방인사위원회(UCSB) 산하 기관인 CICS(미얀마 북부)의
공무원 기본 과정(55 기)에 참석한 연수생을 대상으로 설문조사를
실시한다. 본 연구는 다음과 같은 여섯 개의 장으로 구성되어 있다: 서론(제
1 장), 연구 배경(제 2 장), 문헌 검토(제 3 장), 연구 방법론(제 4 장),
데이터 분석 및 검토(제 5 장), 결론(제 6 장).
본 연구에서는 CICS(미얀마 북부)에서 근무하는 110 명의 참가자에
대한 사후실험조사 실시를 통해 Kirkpatrick 의 평가 모델을 적용하여
교육훈련의 효과를 측정하는 것에 대한 피드백을 파악하였다. 평가 모델은
훈련 프로그램의 강점과 약점을 깨닫는데 필수적이다. 본 논문은
설문조사의 전반적인 피드백을 반영한다. 설문조사는 교육훈련과정이
여전히 교육 및 학습 자료, 시간 할당, 외부 강의의 배치 등에서 약점을
가지기 때문에 이를 주시, 검토 및 평가해야 한다는 것을 분명하게 나타낸다.
또한 이 때 객관성, 컴퓨터 및 IT 기술을 실무상 효과적으로 적용하는 방법
등 공무원이 지녀야할 핵심 가치에 주력하여야 한다. UCSB 의 CICS 에서
가르치는 과목들 중 관리와 정보통신기술(ICT)은 다른 과목과 비교했을
때 응답자들이 가장 낮은 점수를 받는 과목이다. 이는 훈련생들이 이러한
과목들에 잘 적응하지 못한다는 것을 의미한다. 비록 이러한 약점들이
존재하더라도, 전반적으로 훈련 코스는 훈련생들의 역량을 강화시킬 수
있다. 그 결과, 훈련생들은 향상된 기술, 지식, 태도와 리더로서의 업무
자신감을 가지고 그들이 배운 것을 업무에 적용하며, 이는 그들 자신은 물론
직무 공동체에 긍정적인 영향을 미치게 된다.
Language
eng
URI
http://hdl.handle.net/10371/161753

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156882
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