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Strategies for Improving Education Services through Collective Value Creation

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Authors

Djamshid Sultanov

Advisor
Jörn Altmann
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
IT adoption in educationSoftware ServicesEcosystem of EducationSharing Educational ContentAgent-Based ModellingNetwork Analysis
Description
학위논문(박사)--서울대학교 대학원 :공과대학 협동과정 기술경영·경제·정책전공,2019. 8. Jörn Altmann.
Abstract
교육은, 지속 가능한 사회를 건설하고 경제적 번영을 달성하기 위해 중요한 부문을 차지한다. 고대 그리스 학교에서 중세의 대학으로 그리고 근대 교실에 이르기까지, 교육은 특정 물리적 공간에서 제공되었습니다. 각 시대에는 저마다의 교습법과 교육관행이 있었는데, 20세기 후반에 정보 및 통신 기술이 발달함에 따라 이를 수용하는 교육기법이 발달했습니다.
정보통신기술은 학습자에게 지식을 전달하는 새로운 방식을 소개했다. 예를 들어, 멀티미디어 기술은 지식 표현 방식을 향상시켰고 인터넷은 학습자와 교육 기관 간의 공간적, 시간적 구분을 줄였다. 그러나 이러한 모든 기회는 전 세계 교육계가 당면한 어려움을 해결하는 데 아직 도움이 되지 못하고 있다. 따라서 까다로운 취업 시장에서 경쟁력 있는 인력을 양성하는 것은 여전히 어려운 임무로 여겨진다. 신기술에 대한 부정적 반응, 그리고 교육 콘텐츠 및 인적 자원의 부족은 국가의 지속 가능한 발전을 저해한다.
본 논문은 교육 분야에서 제기되는 이러한 문제를 이해하기 위해 다음의 두 가지 연구 문제를 다룬다.
1. 교육 컨텐츠의 품질을 향상하고 다양한 맥락에서 첨단 교육 서비스 채택 유인을 제공하는 지식 교환 서비스를 구현한다.
2. 소프트웨어 서비스 생태계에서 교육 서비스 품질 향상을 위한 혁신을 유발하도록 교육 수요와 공급 사이의 차이를 해소한다.
본 논문은 교육의 이해 관계자와 교육 외부의 당사자 사이에서 발생하는 가치 창출을 분석한다. 이를 통해, 지식 창조와 교육 혁신에 관한 이해 관계자들이 공동으로 가치를 창출하여 교육 서비스의 질을 높일 수 있는 생태계의 조성 전략 및 정책을 연구한다.
학습자가 원하는 교육 콘텐츠를 최신 지식 소스에서 받아서 학습자에게 제공하는 것은 교육 기관에게 여전히 큰 과제이다. 따라서, 본 논문의 제1 세부연구목표(SRO1)에서는, 교사 간의 교육 내용 공유를 지원하는 개념적 모델을 제시한다. 본 연구의 모델은 교육 콘텐츠 공유에 대한 교사의 동기 부여를 위한 인센티브 메커니즘을 포함한다.
제2세부연구목표(SRO2)는, 동료 간의 교육 내용 공유에 관한 교사의 행동을 연구하는 것이다. 이에 따라, 죄수의 딜레마, 눈 드리프트 게임 및 사냥 게임에 착안한 반복 게임 모형을 세우고, 에이전트 기반 모델링을 사용한 시뮬레이션 분석을 수행한다. 여기에는 3 가지 환경유형(보수 매트릭스), 4 가지 교사행동양상 및 3 가지 인센티브 메커니즘을 가정한 시나리오를 구성한다. 이 유형들을 조합한 36 가지 시나리오에 따라 지식 컨텐츠의 공유가 확산되는 조건을 찾는다.
시뮬레이션 분석결과는 교육 컨텐츠가 소유자에게 적절한 유인을 제공하지 않으면 그 지식의 공유가 거의 불가능하다는 것을 보여준다. 따라서, 지식 공유 협력을 증진시키기 위해서는 적절한 인센티브 시스템을 갖추는 것이 필수적임을 알 수 있다. 아울러, 분석결과는 교사에게 인센티브 메커니즘을 전달하기 위한 방안이 필요함을 제기하며, 교사의 자기 복지에 대한 관심이 시스템을 오용하게 만드는 집단적 비합리성을 유발하지 않도록 해야 함을 제기한다. 본 연구 모형은, 교육 기관이 제공하는 교과 과정 개선을 위한 교육 콘텐츠 교환의 대안으로 사용될 수 있다.
제3세부연구목표(SRO3)는, 소프트웨어 서비스, 서비스 사이의 결합 및 서비스 클러스터에 대한 시장의 수요와 수명주기를 조사한다. 생태계를 개발하기 위한 기존의 전략이 시장 수요의 중요성을 간과하고 있음을 지적하고, 최종 이용자가 소프트웨어 서비스 주변에 모일 수 있도록 안내하는 것이 중요함을 제기한다.
이 연구에서는 공개된 소프트웨어 서비스 플랫폼(www.programmableweb.com)에서 수집 한 데이터를 사용하고, 소셜 네트워크 분석 방법론을 적용하여 소프트웨어 서비스의 결합관계를 분석한다. 소프트웨어 서비스 생태계에서 각 소프트웨어 서비스가 차지하는 위치를 정의하기 위해 디그리 중심성과 사이 중심성을 측정하고 주요고유벡터 알고리즘을 적용하여 소프트웨어 서비스 클러스터를 판별한다.
교육 부문의 소프트웨어 서비스 및 복합 서비스에 대한 실증자료에 대한 본 연구의 결과는, 현재 교육 부문의 소프트웨어 서비스가 시장 수요를 반영하지 못하고 있음을 지적하고, 풍부한 교육 컨텐츠를 지닌 소프트웨어 서비스가 지식 전파를 진흥할 수 있음을 보여준다. 이러한 분석 결과는, 소프트웨어 서비스 생태계 관련 이론이 시장의 수요를 고려하여 논의될 필요가 있음을 제기한다.
본 논문의 결과물은 학계와 경영계에 이론 및 실용적 기여를 제공한다. 본 연구의 학술적 기여는, 소셜 네트워크 분석과 게임이론이 교육 서비스 활성화를 위한 연구에 적용될 수 있음을 보여줬다는 것이다. 경영적 관점에서는, 교육에 지식 공유를 도입하여 교육의 품질을 높이기 위해서는, 교사의 행동 및 시장의 수요를 이해하는 것이 중요함을 지적한다. 이를 통해, 교육계의 혁신과 교육 서비스의 개선을 실현하기 위한 관리 지침을 제공할 것으로 기대한다.
Education is an important sector for building sustainable societies and achieving economic prosperity for which teaching and learning are considered a valuable activity. The way educational content is delivered in a certain physical place progressed from ancient Greek schools to medieval universities and later to existing classrooms. Each era had its own practices and approaches for educating learners, and from the late 20th century this also included a vision for strengthening education with innovations around information and communication technologies.
Enabling information technology (IT) opportunities facilitated the emergence of new ways of knowledge delivery to learners. For instance, multimedia technologies have improved ways of knowledge representation and the Internet cuts the spatial and temporal divide between learners and educational institutions. But all these opportunities have not yet helped in addressing the challenges faced by the education sector all over the world. Accordingly, preparing competitive graduates for high demanding job markets has remained a tough mission. A negative feedback effect coupled with poor education outcomes and human resources slows down a countrys sustainable development.
For understanding these concerns in the education sector, this dissertation addresses two main research problems:
1. Implementation of knowledge exchange services for improving the quality of educational content, and applying incentive schemes for teachers adoption of such services in different contexts;
2. Addressing the deviations in supply and demand for improving the quality of educational services using innovations of the software service ecosystem.
The dissertation uses the collective value creation approach among stakeholders of education and the parties outside education. Hence, the general research objective of this dissertation is: Studying the ecosystem strategies and policies for improving the quality of educational services by stakeholders value co-creation in knowledge building and innovating for education
Providing the most relevant and up-to-date educational content to learners remains as a big challenge for educational institutions. Hence, the specific research objective 1 of this dissertation (SRO1) suggesting an educational content creation model for teachers collaboration in knowledge exchange enhanced by a stimulation policy by system holders. The model includes ranking and incentive mechanisms to motivate teachers on the exchange of educational content.
Its specific research objective 2 (SRO2) is analyzing the stimulation policies in the education ecosystem for teachers acceptance of collaborative knowledge creation and exchange. The research does a simulation analysis using agent-based modelling by applying iterated games such as a prisoners dilemma, the snow-drift game, and the stag-hunt game. It includes configurations of the simulation scenario in three types of environments (payoff matrices), four sets of teachers behaviour, and three types of incentive mechanisms. In all, it uses 36 simulation scenarios with the aim of analyzing teachers behaviour within possible environments as also the different incentive mechanisms.
The results highlight that knowledge sharing is almost impossible without an incentive where the educational content has some relative advantage for the owner. The findings of the simulation analysis show that it is essential to have a proper incentive system for increasing cooperation on knowledge sharing within an educational institution. However, optimum solutions for delivering incentive mechanisms related to teachers behaviour need to be found. Teachers interest in self-well-being should not drive the collective irrationality that leads to the system being misused. In general, the suggested model can be employed as an alternative to educational content exchange with the aim of improving the curricula offered by educational institutions.
This dissertations specific research objective 3 (SRO3) is studying stimulation strategies for the adoption of software service innovations in the education sector through supply and demand adjustments. Existing strategies for developing the ecosystem miss market demand and guide end-users to rally to a software service. This research discusses market demand for software services and their lifecycles based on the patterns of innovation around individual software services, their relations, and their clusters.
The study uses empirical data collected from the well-known platform for software and composite services – www.programmableweb.com. It uses a social network analysis methodology that focuses on the nodes and emerging links between a pair of nodes to analyze the empirical data. It uses betweenness centrality and degree centrality to define the position of the nodes in a software service ecosystem and applies the leading eigenvector algorithm to conduct a cluster analysis of the network.
Our results using empirical data of software and composite services in education show that the areas covered by current software services in education deviate from market demand, and that software services around plentiful educational content and experience can fulfil knowledge dissemination and also provide administrative support. Our findings suggest that theories about the ecosystem of software services should adopt market demand for software services for a pragmatic discussion.
Overall, the dissertation contributes to academia and management both theoretically and practically. The major academic contributions of the dissertation are applying the social network analysis and iterated games to answer the research questions.
Its managerial contributions provide guidelines for implementing teachers collective knowledge exchange systems for improving educational services and the important behavioural aspects that it highlights. As the logical continuation of bringing about improvements in educational services, the dissertation provides managerial guidance on how to address the demand for innovations in educational institutions.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/162033

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156712
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