Publications

Detailed Information

16~17세기 이탈리아 성악 음악이 존 코프라리오 5성부 비올 판타지아에 미친 영향 : The Effect of 16th and 17th Century Italian Vocal Music on John Coprario's Five-Part Viol Fantasias

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor민은기-
dc.contributor.author안미정-
dc.date.accessioned2019-10-21T03:16:13Z-
dc.date.available2019-10-21T03:16:13Z-
dc.date.issued2019-08-
dc.identifier.other000000156581-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/162250-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156581ko_KR
dc.description학위논문(박사)--서울대학교 대학원 :음악대학 음악과,2019. 8. 민은기.-
dc.description.abstractThis paper examines the relationship between John Coprario's five-part viol fantasias and Italian vocal music. Each of Coprario's forty-six five-part fantasias are given Italian titles based on the texts of Italian madrigals and canzonettas. Coprario is the key figure who established the specific musical genre, "instrumental madrigal," putting Italian titles on viol consort fantasia that were independently developed exclusively in England. The fact that Coprario whose main musical background was England gave Italian, not English titles to the very English genre of viol fantasias provides an important clue toward deducing a close relationship between fantasias and Italian vocal music.
This paper analyzes every one of the forty-six five-part viol fantasias which all have Italian titles. Although Coprario's own original copy does not exist, there are several secondary sources that transcribed his fantasias. The Tregian manuscripts(1609-1619) are used as the basis for this paper. The Tregian manuscripts cover a wide breath of the important vocal and instrumental music in the 16th-and-17th century, and include Coprario's forty-five fantasias..
The titles of Coprario's five-part fantasias are directly derived from certain line of Italian vocal music verbatim or changed into similar lines by adding or reducing words or changing the word order. I categorize his fantasias into four types according to how their titles were given. Furthermore, I examine how his fantasias reflect the elements of vocal music.
In order to identify each vocal piece from which each fantasia was composed, I first identify the vocal pieces that pertain to the fantasias title. Then I compare and examine the fantasia and the vocal pieces to determine what kind of musical traits they share. In my analysis, I focus on the similarities of musical phrase, motives, and structure of fantasias and vocal music. Coprario's fantasias reflect musical ideas from vocal music as well as textual elements, incorporating and expressing them throughout many melodic lines of fantasias in a diverse way. The musical elements used in the lyrics of the vocal music that bear its most important message are incorporated into the fantasias. Thus, the melodic lines of fantasias become a medium for delivering symbolic meaning. This paper provides strong support for revealing an interconnection between Coprario's fantasias and Italian vocal music.
-
dc.description.abstract본 논문은 존 코프라리오의 5성부 비올 판타지아와 이탈리아 성악곡의 연관성을 연구한 것이다. 코프라리오가 작곡한 46개의 5성부 판타지아 곡들에는 이탈리아어 제목이 붙어있으며, 이 곡들의 제목은 동시대 이탈리아 마드리갈과 칸초네타의 가사를 바탕으로 하고 있다. 코프라리오는 영국에서만 독자적으로 발전한 비올 콘소트 판타지아에 이탈리아어 표제를 붙여 기악적 마드리갈(instrumental madrigal)라는 특정 장르를 확립하는 데 기여한 중심인물이다. 영국에서 주로 활동한 코프라리오가 영국적 장르인 비올 판타지아에 자국어가 아닌 이탈리아어 제목을 붙였다는 것은 판타지아가 이탈리아 성악곡과 밀접한 연관이 있음을 추정해보게 되는 중요한 단서가 된다.
본 논문에서는 이탈리아어 표제가 붙은 코프라리오의 5성부 비올 판타지아 46개 작품을 모두 분석하였다. 코프라리오가 기록한 자필본은 현존하지 않으나 그의 판타지아 곡들이 2차적으로 옮겨진 필사본들이 여러 개 있다. 본 연구에서는 이 중에서도 코프라리오 판타지아를 가장 많이 수록하고 있는 트레지안 필사본(Tregian manuscripts, 1609∼1619)을 기초 자료로 삼았다. 트레지안 필사본은 16∼17세기 유행했던 성악곡과 기악곡들이 총망라하여 실려 있으며 여기에는 제목이 붙은 코프라리오의 판타지아 46곡이 포함되어 있다.
코프라리오의 5성부 판타지아 제목들은 성악곡의 가사에서 특정 구절을 완전히 빌려오거나 단어의 가감이나 어순의 변형을 통해 유사한 구절로 변형한 것이다. 본 논문에서는 그의 개별 판타지아들을 제목이 붙여진 방식에 따라 네 가지로 유형화하였다. 나아가, 성악곡의 가사를 딴 그의 판타지아 작품들이 음악적으로는 어떻게 성악곡의 요소들을 반영하였는지 고찰하였다.
46개의 개별 판타지아 곡들이 어떤 성악곡들을 바탕으로 작곡된 것인지 밝히기 위해 먼저 판타지아 제목과 연관된 성악곡들을 찾아냈고 개별 판타지아와 이와 연관된 성악곡들이 어떠한 음악적 특징을 공유하고 있는지 비교 분석하였다. 분석 과정에서 성악곡과 판타지아 사이에서 나타나는 선율과 음악적 동기의 유사성 및 구조적인 유사성을 중점적으로 살펴보았다. 코프라리오의 개별 판타지아들은 이탈리아 성악곡의 가사적 요소뿐만 아니라 음악적 아이디어를 반영하여 이를 판타지아의 여러 선율들에서 다양하게 표현한다. 성악곡에서 중심적인 메시지를 담고 있는 구절에 사용된 음악적 요소가 판타지아에 차용되었으며 이로써 판타지아의 선율은 상징적 의미를 전달하는 매체가 된다. 본 연구는 코프라리오의 판타지아 작품과 이탈리아 성악 음악 사이에서 나타나는 상호연관성을 밝힐 수 있는 구체적인 근거를 제시하였다.
-
dc.description.tableofcontents1. 서론 1
1) 문제제기 1
2) 연구대상 6
3) 선행 연구 21
2. 코프라리오 5성부 판타지아 분석 23
1) 폴리오 127r~132v 25
(1) Tr. 1 Crudel perché 25
(2) Tr. 2 Io son ferito amore 32
(3) Tr. 3 Rapina l'alma 38
(4) Tr. 4 Lume tuo fugace 41
(5) Tr. 5 Io piango 48
(6) Tr. 6 In te mio novo sole 53
(7) Tr. 7 Del mio cibo amoroso 58
(8) 폴리오 127r~132v의 분석 결과 63
2) 폴리오 133r~144v 65
(1) Tr. 8 In voi moro 65
(2) Tr. 9 Luci beate et care 68
(3) Tr. 10 Al primo giorno 73
(4) Tr. 11 Chi pue mirarvi 78
(5) Tr. 12 Lucretia mia 81
(6) Tr. 13 Illicita cosa 86
(7) Tr. 14 Dolce mia vita 92
(8) Tr. 15 Passa madonna 98
(9) Tr. 16 Cresce in voi 104
(10) Tr. 17 Voi caro il mio contento 107
(11) Tr. 18 Alma mia tu mi dicesti 110
(12) Tr. 19 Caggia fuoco dal cielo 115
(13) Tr. 20 Fugga dunque la luce 121
(14) Tr. 21 O sonno, della mia morte 128
(15) Tr. 22 Dolce ben mio 135
(16) Tr. 23 Qual vaghezza 139
(17) Tr. 24 Credemi 145
(18) Tr. 25 Ite leggiedra rime 148
(19) Tr. 27 Dammi o vita mia soccorso 153
(20) Tr. 26 De la mia cruda sorte 158
(21) Tr. 28 Sia maledetto amore 162
(22) Tr. 29 Ninfa crudele 165
(23) 폴리오 133r~144v의 분석 결과 169
3) 폴리오 145r~153v 173
(1) Tr. 30 Nel sen della mia Margherita 173
(2) Tr. 31 Per far una leggiadra vendetta 177
(3) Tr. 33 O misero mio core 180
(4) Tr. 32 Deh cara anima mia 189
(5) Tr. 35 Ohime la gioia breve 195
(6) Tr. 34 Gitene Ninfe 201
(7) Tr. 36 Se mi volete morto 204
(8) Tr. 37 D'un si bel fuoco 207
(9) Tr. 38 Fuggi se sai fuggire 212
(10) Tr. 39 La primavera 222
(11) Tr. 40 Dolce tormento 226
(12) Tr. 41 Ingiustitia d'Amore 229
(13) Tr. 42 Quando la vaga Flori 239
(14) Tr. 43 Lieti cantiamo 243
(15) Tr. 44 Io vivo in amoroso fuoco 247
(16) Tr. 45 Dove il liquido argento 250
(17) Tr. 46 Occhi miei con viva speme 257
(18) 폴리오 145r~153v의 분석 결과 261
3. 결론 264
참고문헌 271
Abstract 279
-
dc.language.isokor-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject존 코프라리오-
dc.subject영국 비올 판타지아-
dc.subject기악적 마드리갈-
dc.subject트레지안 필사본-
dc.subject마드리갈-
dc.subject칸초네타-
dc.subject.ddc780-
dc.title16~17세기 이탈리아 성악 음악이 존 코프라리오 5성부 비올 판타지아에 미친 영향-
dc.title.alternativeThe Effect of 16th and 17th Century Italian Vocal Music on John Coprario's Five-Part Viol Fantasias-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorMeejung Ahn-
dc.contributor.department음악대학 음악과-
dc.description.degreeDoctor-
dc.date.awarded2019-08-
dc.identifier.uciI804:11032-000000156581-
dc.identifier.holdings000000000040▲000000000041▲000000156581▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share