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금융 소비자의 시장 세분화에 관한 연구
Financial Attitude Based Market Segmentation of Financial Consumers

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Authors
임종원; 이한석
Issue Date
2011-12
Publisher
서울대학교 경영대학 경영연구소
Citation
경영논집, Vol.45, pp. 1-22
Keywords
Financial attitudeFinancial KnowledgeFinancial managementSegmentation
Abstract
금융상품들의 공급구조가 급격하게 변화하고 있음에도 금융마케팅 시스템이나 금융상품의 수요구조에 대한 변화를 확인하는 연구가 부족하였다. 본 연구에서는 소비재 마케팅 시스템과 다른 금융마케팅 시스템의 구조를 파악하고 차이점을 제시하였다. 또한 금융소비자 연구에 있어 소비자의금융계획과 그 기간을 포함하는 금융태도를 통하여 세분시장의 새로운 변수로서 제시하였다. 그결과 5개의 소비자 집단을 세분화 하였으며 이들 시장의 특징을 비교하였다. 본 연구는 금융소비자의 필요와 욕구에 대한 소비자의 근본적인 문제를 파악하고 제시하는 금융소비자 연구의 시발점이 되고자 한다.
To date, very little research has been conducted on the change of financial demand structure related to financial product. The purpose of this research is to suggest financial marketing structure. Study results identified 4 types of financial lifestyles and classified Korean consumers into 5 segments (No financial plan, Shorterm financial plan seeking high return, Shorterm financial plan seeking stable return, Longterm financial plan seeking high return, Longterm financial plan seeking stable return). In the financial consumers segmentation, No financial plan segment size is relatively large and this means that companies need to know these consumer’s needs and wants.
This paper also provide a knowledge that financial consumers are more satisfied their financial management than others. Furthermore, financial attitude related questions are included in this paper to more accurately identify segment’s characteristics. We hope this research become a leading paper which deal with financial consumers.
ISSN
2384-2849
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/162894
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Institute of Management Research (경영연구소)경영논집경영논집 vol.45 (2011)
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