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다수준구성개념(Multilevel Construct)의 유형, 문제점 및 제언 : A Comprehensive Study of Multilevel Constructs: Types, Issues and Research Proposal

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Authors

박원우; 차문경; 전이영; 박미혜

Issue Date
2012-12
Publisher
서울대학교 경영대학 경영연구소
Citation
경영논집, Vol.46, pp. 117-157
Keywords
다수준구성개념레벨 이슈구성모델가산적 모형직접적 합의모형준거 이동 합의모형분산 모형과정 모형multilevel constructslevel issuecomposition modeladditive modeldirect consensus modelreferent-shift consensus modeldispersion modelprocess model
Abstract
기업 환경의 변화와 함께 업무의 본질 또한 과거 개인 수준의 과업에서 팀에 의한 업무로 변화하고 있다. 이에 따라 연구자들의 초점 또한 미시적(micro)인 개인수준에서 거시적(macro)인 집단, 조직으로 옮겨가게 되었다. 최근 많은 연구들에서 사용되는 집단효능감, 집단정서, 팀신뢰 등을 보면 실은 개인수준의 현상 또는 이론에서 출발해 이를 보다 상위수준에 적용한 것임을 알 수 있다.
본 논문은 이처럼 같은 내용을 포함하고 있는 개념이 여러 수준에서 사용되는 경우를 다수준구성개념(multilevel constructs)이라 명명하고, 효능감과 같이 역사가 오랜 다수준구성개념에서부터 상대적으로 역사가 짧은 다수준구성개념들에 이르기까지 국내외 연구 사례들을 살펴보면서 다수준구성개념을 사용하고자 할 때 고려해야 할 방법론적인 오류와 이슈들을 논의함으로써 다수준구성 개념에 대한 이해의 종합적 틀을 제시하고자 한다.
Although interest in the development and testing of multilevel theoretical models has increased, there have been relatively few efforts to provide a comprehensive discussion of multilevel constructs for organizational researchers in Korea. This paper tries to provide a comprehensive understanding of multilevel constructs by examining their meaning, types of composition model and issues related. We introduce some multilevel constructs such as efficacy (self-efficacy vs. group efficacy) with numerous research cases and methodological problems related (i.e., misspecification errors, aggregation biases). The issues we examine are central to the development of multilevel theories. We also provide several guidelines for theorists seeking to develop specific multilevel models.
ISSN
2384-2849
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/162920
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