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난독증 및 읽기 부진 학생 대상 프로그램의 효과 분석: 난독증 아동청소년 전문치료프로그램을 중심으로
Analysis of Effects of Program for the Dyslexia and Reading Difficulties: Focused on the Gyeonggi-Do Project of the Dyslexia Program

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Authors
김동일; 김희주; 김희은; 안성진
Issue Date
2018-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.19 No.2, pp. 403-427
Keywords
난독증읽기 부진난독증 전문치료프로그램dyslexiareading difficultiesprogram for the dyslexia
Abstract
본 연구는 난독증 전문치료프로그램의 효과성을 분석한 선행 연구에 이은 후속 연구로서, 교육 사각지대 아동 청소년을 대상으로 실시한 난독증 학업중단 위기 아동청소년 지원 프로그램의 효과성을 분석하는데 있다. 연구대상은 1차년도 프로그램(2016년)을 받았던 학생들 10명을 포함하여 총 62명의 1-6학년 초등학생들이다. 연구대상에게 음운인식, 유창성, 어휘, 읽기이해 영역별로 중재 영역을 나누어 개별화 및 소그룹 지도를 실시하였다. 프로그램 기간 및 회기수 는 약 3-4개월 동안 총13-15회기를 제공하였다. 프로그램 효과성을 분석하고자 사전-사후 검사에 대하여 검사도구별, 중재영역별, 학년별로 분석하였으며, 지속대상자 10명에 대하여는 이들의 2016년, 2017년도 초기 성취 수준에 따라 설정된 목표선 대비 실제 발달선을 분석하여 효과성을 검증하였다. 연구결과에 따른 난독증 및 읽기 부진 학생을 위한 교수 학습 적용 및 진전도 점검에 대한 논의와 후속 연구를 위한 제언을 하였다.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the dyslexia treatment program in Gyeonggi – do as a follow-up study after previous studies, Kim et al., 2017. The purpose of this study is to analyze the effectiveness of the program which is modified based on previous year, 2016 for the prevention of the dyslexia and children with reading difficulties in Gyeonggi - do in 2017. The subjects of the study were 62 students from elementary Schools and welfare education institutions in the north region of Gyeonggi-do in Republic of Korea, including 10 students who received the first year program. Students have received individual / small group instruction in phonological awareness, fluency, vocabulary, reading comprehension consisting of 13-15 sessions for 3-4months. In order to analyze the effectiveness of the program, the pre - post test was analyzed according to the test method, interventions, and grade. For 10 subjects who were persistent, their actual developmental lines were compared with their target achievement levels and analyzed the degree of improvement over 2016 and 2017 over two years. Based on the research result, some implications and limitations were discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/163037
DOI
https://doi.org/10.15753/aje.2018.06.19.2.403
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 19 Number 1/4 (2018)
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