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대학생들이학습 중 겪는 딴생각에 대한 수용 전략 대 사고억제 전략의 효과 차이
Effects of Acceptance Versus Thought Suppression Strategies for Mind Wandering of College Students While Studying

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dc.contributor.author조아라-
dc.contributor.author김계현-
dc.contributor.author황매향-
dc.date.accessioned2020-04-01T23:31:46Z-
dc.date.available2020-04-01T23:31:46Z-
dc.date.issued2019-03-
dc.identifier.citation아시아교육연구, Vol.20 No.1, pp. 219-250-
dc.identifier.issn1229-9448-
dc.identifier.other10-2001010-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10371/164904-
dc.description이 논문은 서울대학교 교육학과 조아라의 박사학위논문을 수정 및 보완한 것임.-
dc.description.abstract이 연구는 대학생들이 학습 중 경험하는 딴생각에 대한 두 가지 대처전략이 딴생각 발생 빈도와 독서량에 미치는 효과 차이를 알아보고자 하였다. 이를 위해 100명의 대학생을 대상으로 무선송수신기 장치를 활용하여 기저선 구간과 처치 구간에서 각각 20분씩 읽기 자료를 읽게 하고 딴생각 빈도와 독서량에 대해 측정하였다. 처치 구간에서는 두 집단으로 나누어 수용 전략과 사고억제 전략을 사용하도록 하였다. 그 결과 기저선 구간과 처치 구간에서 딴생각 빈도와 독서량에 있어 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 수용 전략 사용 집단은 기저선보다 딴생각 빈도가 큰 폭으로 감소하였고, 사고억제 전략 집단은 기저선보다 딴생각 빈도의 평균값이 조금 증가하였다. 수용 전략을 사용한 집단에서 기저선 대비 유의미하게 독서량이 증가한 반면, 사고억제 전략을 사용한 집단에서는 독서량이 기저선에 비해 감소하였다. 분석 결과 처치 구간에서의 딴생각 빈도와 독서량에 대한 두 집단의 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 이러한 연구결과가 학생들의 학습과정에 대한 이해에 주는 의의와 학업상담 실제에 주는 시사점을 도출하고 후속연구에 대해 제안하였다.-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to test the differences of effects of two strategies, acceptance and thought suppression, for mind wandering of college students during a task performance situation. Based on previous studies, this study hypothesized that a paradoxical effect will occur when participants, upon noticing that their minds are wandering, use thought suppression strategy to avoid mind wandering. On the other hand, it was hypothesized that using acceptance strategy in the identical situation will reduce the frequency of mind wandering and facilitate task performance. For this purpose, researcher developed two different handouts based on previous studies. A special radio transmitter was manufactured to be used for the self-classification probe method. The researchers and participants were able to send and receive wireless signals at the near distance with this device. The frequencies of mind wandering were measured during 20-minute baseline period and 20-minute intervention period. Through repeated measures of ANOVA, results showed that thought suppression group reported more frequent mind wanderings and less amounts of reading compared to acceptance group. In the case of acceptance group, the frequency of mind wandering decreased by 50% compared to the baseline period. Their amount of reading also increased when compared to the baseline period. Lastly we discussed on the results and imitations of this study.-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육연구소-
dc.subject딴생각-
dc.subject대처 전략-
dc.subject학업상담-
dc.subject수용 전략-
dc.subject사고억제 전략-
dc.subject주의집중-
dc.subjectMind wandering-
dc.subjectAcademic counseling-
dc.subjectAcceptance-
dc.subjectThought suppression-
dc.title대학생들이학습 중 겪는 딴생각에 대한 수용 전략 대 사고억제 전략의 효과 차이-
dc.title.alternativeEffects of Acceptance Versus Thought Suppression Strategies for Mind Wandering of College Students While Studying-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthor趙아라-
dc.contributor.AlternativeAuthor金桂玄-
dc.contributor.AlternativeAuthor黃梅香-
dc.contributor.AlternativeAuthorCho, Ahra-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Kay Hyon-
dc.contributor.AlternativeAuthorHwang, Mae Hyang-
dc.identifier.doi10.15753/aje.2019.03.20.1.219-
dc.citation.journaltitle아시아교육연구-
dc.citation.endpage250-
dc.citation.number1-
dc.citation.pages219-250-
dc.citation.startpage219-
dc.citation.volume20-
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 20 Number 1/4 (2019)
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