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한국어 수화의 도상성을 활용한 교육적 시사점 모색
ABridge between Meaning and Form: Implications of Iconicity for Korean Sign Language Learning

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Authors
신홍임
Issue Date
2019-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.20 No.1, pp. 301-320
Keywords
수화도상성수화숙련도수화소Korean Sign LanguageIconicityPhonological ParameterFluency in Korean Sign Language
Abstract
수화는 음성언어에 비해 시각적 전달이 더 중요하고, 도상성이 더 큰 비중을 차지한다. 본 연구의 목적은 한국어수화의 도상성이 수화의 어휘접속에 끼치는 영향을 분석하고, 농인과 청인을 위한 수화교육에 주는 시사점을 탐색하는데 있다. 이를 위해 연구에서는 그림판단과제 및 어휘판단과제를 활용하여 수화단어의 도상성과 연구참가자의 수화숙련도가 수화단어의 의미 및 음운접속에 끼치는 영향을 살펴보았다. 그 결과 그림판단과제에서는 수화동작과 수화단어의 의미가 잘 연결되는 도상성이 높은 단어일수록 연구참가자가 더 빨리 정확하게 판단하는 경향이 나타났다. 반면 수화단어의 음운에만 주목해야 하는 음운판단과제에서는 수화단어의 도상성이 높아서 수화동작과 의미가 자동적으로 잘 연결되는 단어일수록 음운단위인 수화소와 의미가 서로 간섭하여 수화숙련도가 높은 연구참가자의 반응이 느려지는 경향이 나타났다. 반면 수화숙련도가 낮은 참가자에게는 의미와 음운이 자동적으로 처리되지 않기 때문에 이러한 간섭이 나타나지 않았다. 이 결과는 수화에서도 음성언어와 같이 단어의 의미와 음운이 서로 분리되어 표상됨을 보여준다. 또한 수화숙련도와 도상성이 높을수록 의미와 음운이 자동적으로 연결되며 처리되기 때문에, 이 중 음운만이 부각되면 수화단어의 자동적 처리에 방해가 될 수 있음을 보여준다. 이 결과는 수화숙련도가 낮은 농인과 청인을 위한 수화입문교육에서 도상성이 높은 수화단어로부터 시작하는 것이 의미와 음운의 연결에 더 효과적이며, 수화단어의 음운만을 부각시키는 것은 수화단어의 학습을 방해하는 결과가 나타날 수 있음을 시사한다.
Signed languages are generally more dominant in visual modality than spoken languages. The purpose of this research is to explore iconicity of Korean Sign Language to find implications for Korean sign language learning. In this Study, participants performed picture tasks, in which they decided whether a sign corresponded to the meaning of pictures. Fluent signers were better with increasing iconicity of words than nonfluent signers and non-signers. In contrast, fluent signers were not better with increasing iconicity of words than nonfluent signers and nonsigners, when they had to focus just on the hand movement (i.e., “Does it involve straight or curved fingers?”) in a phonological decision task. Taken together, these results implicated that meaning was activated automatically for high iconic properties of a sign, and this contributed to lexical access for Korean Signed Language in the picture naming task. However it led to interferences in making form-based decisions for fluent signers in the phonological decision task. These results demonstrate that meaning and form are represented separately in sign language. Iconicity is critical for sign language learning. It helps to bridge the gap between meaning and linguistic form. These results also provide implications for developing sign language learning programs through highlighting the role of highly iconic signed words especially for beginners in sign language learning.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/164907
DOI
https://doi.org/10.15753/aje.2019.03.20.1.301
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 20 Number 1/4 (2019)
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