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Optimizing Internal Marketing Strategy : 내부마케팅 전략의 최적화: 직무만족도를 강화시키는 조직 변수 분석
Identifying Organizational Factors Leading to Enhanced Job Satisfaction

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박기완-
dc.contributor.author안병국-
dc.date.accessioned2020-05-07T03:20:35Z-
dc.date.available2020-05-07T03:20:35Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.other000000160178-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160178ko_KR
dc.description학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :경영대학 경영학과,2020. 2. 박기완.-
dc.description.abstractIn order to optimize internal marketing strategy, the topic is about identifying factors that affects job satisfaction either negatively or positively with the tool of text mining and machine learning. It has been long discussed that job could also be treated as a product for employees or job seekers. Once company provide those people with satisfying value such as high salary or sufficient welfare, it is also possible to implement business strategy more efficiently effectively because employees would put their best effort in their role. However, values that employees expect from companies are not stable and continuously changing depending on generation or social environment. With NLP, hierarchical clustering, desirable or avoidable factors were revealed and how they interact with one another.-
dc.description.abstract내부 마케팅 최적화를 진행하기 위해서는 직무만족도에 긍정적인 영향을 주는 요인과 부정적인 영향을 주는 요인이 무엇인지 파악하여야 한다. 마케팅 분야에서 직업은 종업원들 혹은 구직자들에게 있어서 하나의 상품처럼 여겨질 수 있다고 오랫동안 논의되었다. 이 주제가 중요한 이유는 회사가 종업원과 구직자들에게 높은 수준의 연봉과 만족스러운 복지를 제공한다면, 종업원들에게 있어서 강력한 동기부여 요소가 될 것이고 결국에는 회사의 전략을 수행하는데 있어서 효과적이기 때문이다. 하지만 종업원들이 원하는 가치는 문화, 나라, 세대 등 다양한 요소에 의해 영향을 받기 때문에 지속적으로 변하는 성질이 있다. 따라서 현대 한국 종업원들은 어떠한 기업 요소에 만족을 느끼고 불만족을 느끼는지 파악할 필요가 있다. 텍스트 마이닝과 머신러닝의 기법 중 자연어처리, 위계 군집 분석, 그리고 네트워크 분석을 사용하여 이를 분석하고자 한다. 분석 결과를 통해 어떠한 기업 요소들이 종업원들의 직무 만족도에 영향을 주고, 그 중에서 가장 영향력이 있는 요소는 무엇이며, 그리고 기업 요소들 간의 상호관계를 파악할 수 있을 것이다.-
dc.description.tableofcontentsChapter 1. Introduction 1
1.1. Introduction 1
1.2. Theoretical Background 6
1.2.1 Internal Marketing 6
1.2.2 Identifying Factors for Optimal Internal Marketing 8
1.2.3 Categorizing Factors that Influence Jobs Satisfaction 9
Chapter 2. Research Question & Design 11
2.1. Research Question 11
2.2. Data Collection 13
2.2.1 Source of Data and Method 13
2.2.2 Differentiating Point from Former Papers 14
2.3. Data Modeling 16
2.3.1 Conducting Data Collection 17
2.3.2 Data Preprocessing 18
2.3.3 Frequency Analysis 20
2.3.4 Hierarchical Clustering 21
2.3.5 Network Analysis 23
Chapter 3. Analysis Report 26
3.1. Frequency Analysis of Words 26
3.2. Hierarchical Clustering Analysis 31
3.2.1 Approach Factors in High Job Satisfaction Group 33
3.2.2 Avoidance Factors in High Job Satisfaction Group 36
3.2.3 Approach Factors in Low Job Satisfaction Group 40
3.2.4 Approach Factors in Low Job Satisfaction Group 43
3.3. Network Analysis 48
3.3.1 Approach Factors in High Job Satisfaction Group 48
3.3.2 Avoidance Factors in High Job Satisfaction Group 51
3.3.3 Approach Factors in Low Job Satisfaction Group 53
3.3.4 Avoidance Factors in Low Job Satisfaction Group 56
Chapter 4. Implication & Further Research 59
Abstract in Korean 69
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dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc658-
dc.titleOptimizing Internal Marketing Strategy-
dc.title.alternative내부마케팅 전략의 최적화: 직무만족도를 강화시키는 조직 변수 분석-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorByungkuk Ahn-
dc.contributor.department경영대학 경영학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2020-02-
dc.title.subtitleIdentifying Organizational Factors Leading to Enhanced Job Satisfaction-
dc.contributor.major소비자행동론 및 계량경영학-
dc.identifier.uciI804:11032-000000160178-
dc.identifier.holdings000000000042▲000000000044▲000000160178▲-
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