Publications

Detailed Information

A Comparative Study on the Composition of Exhibition Space of Russia and Korea pavilion at sixteenth Venice Biennale of Architecture : 제 16회 베니스건축비엔날레 러시아 및 한국 국가관 전시공간구성 연구 : 공간구성과 전시구성 및 전시경험 상호관계 비교분석을 중심으로
Focused on the Analysis of Spatial Composition, Exhibition Composition and Exhibition Experience

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

Konstantinov Pavel

Advisor
김현철
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :공과대학 건축학과,2020. 2. 김현철.
Abstract
건축은 18 세기부터 전시의 대상이 되어왔으나 원본이 전시되지 못한다는 점 때문에 한계를 가진다. 그러나 현대건축전시는 이런 한계를 넘어 다양한 매체를 통해 복합적으로 표현되는 서술적인 전시 형태로 발전해왔다. 이렇듯 현대건축전시는 이야기성을 가진 새로운 유형의 전시이지만 대부분 기존의 전통적 전시공간을 사용하고 있다. 본 연구는 현대건축전시에서 다양한 유형의 전시공간이 전시 요소 구성과 경험에 어떠한 중요한 역할을 하는지 밝히고자 한다.
본 연구는 현대 건축 전시의 구성과 경험에 영향을 미치는 기본 요소들을 정의하고, 다른 유형의 전시공간의 경험이 어떻게 달라지며 건축전시의 이야기성에 어떤 영향을 미치는지 조사하는데 그 목적이 있다. 전시공간, 전시 요소, 방문객의 상호작용으로 정의되는 현대건축전시 기본 요소 및 각 요소 간의 상호 관계를 분석하였다.
40 년 이상의 건축전시 역사를 가진 베니스 비엔날레는 전 세계 최대 규모의 건축전이다. 베니스 비엔날레의 국가관은 총 28개로 구성되어 있으며 1980년 이전에 지어진 국가관은 미술 전시를 위해 지어진 전시공간이지만 현재는 건축전시공간으로도 사용되고 있다.
베니스 비엔날레의 국가관에서 나타나는 두 가지 구성 방식인 단속적 전시공간과 통합적 전시공간의 분석을 통해 전시공간이 전시 구성 방식과 전시 경험에 미치는 영향을 조사하였다. 28개 국가관 공간구성 분석의 결과를 통해 각 전시공간 유형을 대표하는 러시아관과 한국관의 제16회 Freespace 전시가 연구 대상으로 선정되었다.
본 연구는 두 국가관의 전시공간, 전시물, 관람객 세 가지 요소를 비교 분석하고, 각 요소의 상호작용을 통해 나타나는 전시효과 및 전시 경험을 비교 분석한다.
연구 방법은 세 가지로 구분하였다. 제4장과 5장에서는 악소노 메트리 도면을 통해 공간구성 및 전시 요소 구성을 분석하였고 제6장에서는 관람객의 전시 경험을 투시도와 공간 시나리오 분석도를 통해 분석하였다. 제7 장에서는 분석 내용을 종합하였다.
러시아관은 1914년에 지어졌으며 기존의 전통적 공간구성 유형인 단속적 전시공간의 특성을 가지고 있다. 제16회 전시 Station Russia는 러시아의 거대한 철도 시스템에 나타나는 급속한 변화를 표현하고자 했는데, 큐레이터는 이를 전시공간 속 나누어진 전시실마다 각각 다른 역사적 메시지를 담는 방식으로 표현했다. 전시 요소 간의 관계를 공간과 공간 관계를 통해 형성하는 전시 구성 전략이 나타난다.
한국관은 1995년에 지어졌으며 자유로운 형태의 통합적 전시공간의 특성을 가지고 있다. 제16회 전시 Spectres of the State Avantgarde라는 주제로 1960년대 한국 건축가들의 건축 작품을 현대의 예술작가 및 건축가들이 재해석한 작품으로 구성된 전시이다. 한국관의 전시공간은 자유 형태 볼륨으로 이루어진 열린 공간으로써 개별 전시 요소 간의 관계를 강조하는 전시 전략이 나타난다.
러시아관 및 한국관의 전시공간구성 및 전시 경험 비교 분석을 통해 현대건축전시에서 나타나는 전시공간의 유형별 공간적 특성과 전시 구성 전략에 대해 알아보았다. 본 연구는 베니스비엔날레 건축전시 구성에 대한 이해를 돕고 향후 현대 건축전시 구성 및 계획에 필요한 정보를 제공하고자 한다.
Architecture has been displayed at exhibitions since the eighteenth century. The idea of presenting architecture -which cannot normally be displayed in a museum setting- has been a challenge for architects and curators. Due to this paradox, architecture exhibitions have been transcending the traditional fine arts exhibition by developing into narrative structures that incorporate a collection of mediums. Contemporary architecture exhibitions therefore require more interaction from the visitors but has to adjust for the existing types of exhibition spaces. This study argues that the different types of exhibition spaces play a significant role in the organization of the exhibition elements and the experience of the visitor.
This study defines and investigates the fundamental components affecting how a contemporary architecture exhibition is composed and experienced- how and why the experience varies in a different type of exhibition space, and how it affects the narrative of the architecture exhibition. This will be achieved through the analysis of interrelations among the following identified components: exhibition space, exhibition elements, and visitors interactions.
To answer these questions, the Venice Biennale of Architecture will be used as the subject of analysis due to its historical credibility as the largest and the longest ongoing architecture exhibition platform. The site of the Venice Biennale consists of twenty-eight national pavilions that were built throughout the twentieth century. Initially being built for the fine art section of the exhibition, these spaces reflect the modernization of the exhibition spaces adapted for a variety of exhibitor subjects and media that appeared in the twentieth century. One pavilion was chosen from two different spatial compositions to distinguish how their spatial qualities affect the exhibition composition and experience. The Russia and Korea pavilions were chosen as the case study for the comparative analysis at the sixteenth Venice Biennale of Architecture Freespace.
The methodology was divided into three stages. In chapter 4 and 5, the analysis of spatial composition and exhibition elements composition was conducted through the axonometric drawings. In chapter 6, the visitors spatial experience of the exhibition was analyzed through the perspective and spatial scenario drawings. In chapter 7 analysis results were summarized and discussed.
The Russian pavilion uses intermittent spatial composition which appears in most conventional museum spaces. The exhibition curator creates a continuous narrative through a linear sequence of exhibition spaces which forms an experience itinerary. The sixteenth architecture exhibition at the Russian pavilion was titled Station Russia and it aimed to express rapid changes happening to the transportation artery of the state- its vast railroad system. For this, each exhibition room reflected a certain chapter of the historical changes in Russias railroads. The strategy of exhibition composition established the relationship between the content through space to space relationships. This allowed to gradually structure the visitors exhibition experience to transmit a message of the exhibition.
The Korean pavilion is an example of a continuous spatial composition- a flexible exhibition space. It is an open interior platform where independent exhibitors arrange their exhibition elements within the uniquely shaped spatial frame. At the sixteenth exhibition, the Korean pavilion focused on reimagining the projects of the Korean architects in the 1960s. For this, under the Spectres of the State Avant-garde theme, independent exhibitors prepared their conceptual vision on these projects. The exhibitors focused on the expression of their individual exhibition, which led to the exhibition composition strategy establishing a form of continuous relationships between the exhibition elements. As the example of the Plan Libre structure pavilion does not have a defined itinerary, the visitors movement and observation of the exhibition elements affected by the positioning and relationship between exhibits.
The composition of the exhibition in both cases adjusted to the structure of the building. Historically the pavilions were inclined to follow a particular model of the architecture exhibition presentation. The strategy of curating uses both unique qualities of the given space and exhibition composition methods directed to express the subject of the exhibition narrative to the visitors experience.
The spatial features and influence of different exhibition spaces on the strategy of exhibition composition and visitors experience were derived from the comparative analysis of Russia and Korea pavilion. This study helps understand the architecture exhibitions at the Venice Biennale of Architecture and provide insights into challenging category of the exhibiting practice – presentation of the architecture.
Language
eng
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000159140
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share