Publications

Detailed Information

알도 로시 건축에서 극장의 의미와 특성에 관한 연구 : A Study on the Meaning and Characteristics of Theater in Aldo Rossi's Architecture

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

최윤하

Advisor
최춘웅
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :공과대학 건축학과,2020. 2. 최춘웅.
Abstract
이탈리아의 건축가 알도 로시Aldo Rossi는 유럽의 도시를 유형학적으로 분석한 『도시의 건축』 (1966)을 서술하였는데, 이는 건축, 특히 그 형태를 기능의 문제로 일원화하여 해석하는 근대건축의 기능주의적 관점을 비판하며 건축의 형태가 사회·문화·역사와 의사소통할 수 있는 방법을 고민한 결과였다. 『도시의 건축』이후, 로시는 역사적인 유형들을 유추적으로 구성하는 것을 통해 새로운 건축을 형성하는 '유추적 도시'의 이론을 전개한다. 그런데 '유추적 도시'에서의 유형에 대한 유추적 접근은 유형이 사회·문화·역사적 의미를 전달하는 매개체로서의 기호이며 담론적·구조적 체계의 일부라는 사실을 드러낸다. 이는 유형이 그것이 전달하는 의미와 분리되어 존재할 수 있다는 사실을 의미하며, 이때 해방된 유형은 하나의 이미지로서 존재하게 된다. 그리고 로시에게 유형의 이미지는 유추의 원리를 통해 그 의미를 한없이 확장해 나갈 수 있는 가능성을 지닌 것으로 거듭난다.
알도 로시는 『과학적 자서전』 (1981)을 통해 유형학적 접근이 지닌 구조적 성격에 대한 의문, 그리고 유추의 원리를 통해 형태가 지닐 수 있는 의미의 저변에 대한 확장에 대해 논의하고자 하는 것으로 보이는데, 로시는 그의 서술에서 건축을 '극장'에 비유하는 것을 통해 이러한 내용들을 집약하여 설명하고 있는 것으로 보인다. 따라서 본 논문은 알도 로시가 『과학적 자서전』에서 설명하고 있는 극장의 의미와 특성에 대해서 파악하고, 건축을 극장으로서 이해하는 알도 로시의 관점에 대한 이론적 틀을 형성하는 것을 그 목적으로 한다.
『과학적 자서전』에 서술된 '극장'의 개념은 알도 로시의 도시와 건축에 대한 유형학과 유추의 개념을 기반으로 하여 전개된 것이기 때문에, 그 분석을 위해서는 로시의 건축에 대한 관점이 형성된 배경의 이해가 선행되어야 한다. 이에 본 논문에서는 『도시의 건축』을 분석하여 도시와 건축에 대한 유형학적 접근과 '유추적 도시'의 설계방식을 우선 파악할 것이며, 이 과정에서 로시의 건축을 다룬 비평가들의 문헌, 그리고 유형과 구조주의, 그리고 기호학에 관한 미학적 프레임 또한 참조할 것이다. 이를 바탕으로 『과학적 자서전』에서 건축을 극장에 비유하는 언급들을 분석할 것이다.
연구 내용의 결과는 다음과 같다. i) 알도 로시는 『과학적 자서전』에서 다양한 자전적 사례를 통해 극장에서와 같은 경험을 묘사하는데, 이들은 모두 주체가 건축을 경험하면서 마주하게 되는 장면 앞에서 그 이면에 자신이 온전히 포착할 수 없는 어떤 예측 불가능함 있다고 지각하게 되며, 그 예측 불가능함 앞에서 자신이 바라보아질 수 있는 하나의 대상임을 인식하게 되는 감각을 제시한다. ii) 이러한 감각은 프랑스의 정신분석가 자크 라깡, 철학자 메를로-퐁티가 제시한 '응시'의 개념과 공명하는데, 이는 원근법적 시각의 장에서 소실점에 위치하고 있는 주체의 위치를 탈중심화시키는 것이다. iii) 곧, 극장과 같은 건축에서 주체는 자신이 보고 있는 건축적 장면에서 그 이면의 존재를 인지하는 경험을 하게 되고, 마주하는 건축적 대상과 앞에서 그 의미를 온전하게 파악하지 못하는 경험을 하게 된다. iv) 알도 로시의 건축에서 이러한 극장적 특성은 의도적으로 투시도적 공간을 구축하면서도 그 이면을 온전히 파악할 수 없는 깊은 공간을 제시하는 것으로서, 그리고 사회·문화·역사적으로 그 유형적 의미를 고정시키기 어려우며 유추에 의해 의미가 한없이 확장되는 대상을 통해 형성된다. v) 이러한 극장과 같은 건축은 주체에게 마주한 건축적 장면과 대상의 의미를 고정시킬 수 없게 만들기 때문에 반복적으로 경험되더라도 예측불가능하며, 그렇기에 로시가 말하는 사건의 매개체가 된다.
이처럼, 로시의 극장으로서 건축의 개념과 그것이 적용된 작업들은 건축이 사회·문화·역사적 의미들을 전달하는 체계로 작용하는 것을 넘어, 예측 불가능한 새로운 의미들을 발생시킬 수 있는 사실과 방법을 보여줌으로서, 건축이 의사소통할 수 있는 의미영역의 새로운 지평을 열었다고 볼 수 있다.
In his book "Architecture of the City" (1966), Italian architect Aldo Rossi analyzed European cities in a typological manner, which was a result of his consideration on how architecture forms could communicate with social, cultural and historical meaning, also criticizing the functionalist view of modern architecture which interpreted architecture as a mere function problem.
After writing the "Architecture of the City," Rossi developed the theory of 'The Analogous City,' forming a new method of architectural design through analogous compositions of historical types. The analogical approach to the typology in 'The Analogous City,' however reveals that the type is a symbol as a medium for conveying social, cultural and historical meanings and is part of a discourse-or the social structure on architecture. This means that the type may exist separately from the meaning it conveys, while the type liberated from its structure could exist as an image. And for Rossi, the image of the type has the potential to expand its meaning indefinitely through the principles of analogy.
In his "Scientific Autobiography" (1981) Aldo Rossi discuss these questions about the structuralism attributes of the typological approach, and the extension of the underlying meaning of architectural form through the principle of analogy, which he believes could be summed up by the concept of explaining architecture as a 'theater.' Therefore, this paper aims to understand the meaning and characteristics of the 'theater' described by Aldo Rossi in "A Scientific Autobiography" and to form a theoretical framework for Aldo Rossi's view of understanding architecture as a theater.

The concept of the 'theater' described in "A Scientific Autobiography" was developed based on Aldo Rossi's concept of typology and analogy for city and architecture, understanding of the background behind Rossi's view of architecture should be preceded. In this paper, I will analyze the concept of typology in "The Architecture of the City" and Rossi's design method of 'The Analogous City' briefly, and also refer to the literature of the critics who wrote about Rossi's architecture, and the aesthetic framework on typology, semiotics, and structuralism (or post-structuralism). Based on this, I will analyze Rossi's writings about the concept of architecture as a 'theater' in "A Scientific Autobiography".


The results of the study are as follows.
i) In "Scientific Autobiography," Aldo Rossi describes autobiographical examples about his experiences similar to being in a 'theater', all of which have a common characteristic of perceiving oneself to be in front of a scenography, which something unpredictable that cannot be fully captured is hidden behind them. And that sense of oneself is being gazed as an object in front of that unpredictability of the behind.
ii) This sense of being watched resonates with the concept of "gaze" presented by French psychoanalyst Jacques Lacan and philosopher Maurice Merleau-Ponty, which decentralizes the position of the subject located in the geometrical point in the perspective vision.
iii) In Rossi's concept of architecture as a 'theater', the subject becomes aware of existence behind the architectural scene he or she is facing, and cannot fully grasp its meaning of the architectural object.
iv) In Rossi's architectural works, this theatrical characteristic is formed by first intentionally creates a scenographic space, however presenting a deep space that could not be fully captured with a perspective vision of the subject. Also, Rossi uses the analogical forms that are difficult to pin down its typological meaning in a social, cultural, and historical manner to achieve this quality in his architecture.
v) However repeatedly experienced, architecture as a theater is still unpredictable to subject facing them, because it makes it impossible to fix the meaning of the architectural scenes and objects, and thus becomes the medium of what Rossi's concept of an 'Event.'

Aldo Rossi's concept of architecture as a theater shows that architecture could not only serve as a medium for communicating cultural and historical meanings but could also possibly generate unpredictable new meanings by its form and space-which opening a new horizon of semantic domains for the meaning of architecture.
Language
kor
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000159850
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share