Publications

Detailed Information

청소년을 위한 TV 음악 프로그램 연구 : A Study on the TV Music Programs for Adolescents
KBS, MBC, EBS 3사를 중심으로

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이민정-
dc.contributor.advisor민경훈-
dc.contributor.author정경진-
dc.date.accessioned2020-05-07T04:41:28Z-
dc.date.available2020-05-07T04:41:28Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.other000000159613-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000159613ko_KR
dc.description학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 협동과정 음악교육전공,2020. 2. 이민정-
dc.description민경훈.-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the current status of music programs of broadcasting companies and to develop the TV music program for adolescents. Although broadcasting has to play the educational role with public interests, music programs for adolescent are far from enough. For this reason, this study has significance for not only analyzing the current status of music programs in Korea but also planning the TV music program for adolescents to participate. The contents of this study are as follows.
First, the author conducted thorough examination on the representative TV music programs of Korean public broadcasting companies such as KBS, MBC, and EBS aired for the last five years (2015-2019) or currently airing(November, 2019).
Second, TV programs were classified and analyzed according to genres or forms, time zones and viewing grades. Moreover, whether the time zones and viewing grades were appropriate was examined.
Last, this paper proposed the direction of music programs for adolescents. Based on the implications drawn through the process, the TV music program for adolescents was developed in a new form by combining a quiz entertainment format.
Through this study, I expect that the form of classical music programs that have stayed in passive manners of appreciation should be revised to the direction that viewers can actively participate. Furthermore, musical interests of adolescents only limited to popular music will be expected to lead to interests for diverse genres.
-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 방송사의 TV 음악 프로그램 현황을 알아보고 이를 토대로 청소년을 위한 음악 프로그램을 기획하는 데 있다. 방송은 공익성을 가지고 교육적 역할을 해야 함에도 불구하고 청소년을 위한 음악 프로그램이 턱없이 부족한 실정이다. 때문에 이 연구는 우리나라의 음악 프로그램 현황을 분석하고 청소년이 참여할 수 있는 TV 음악 프로그램을 기획하는 데 의의가 있으며 이를 위한 연구 내용은 다음과 같다.
첫째, 우리나라 공영방송사 KBS, MBC, EBS에서 최근 5년 동안(2015년-2019년) 방영되었거나 현재(2019년 11월) 방영 중인 TV 음악 프로그램을 전수 조사하였다.
둘째, TV 음악 프로그램을 장르 및 형식, 편성 시간대와 시청 등급에 따라 분류하고 분석하였다. 편성 시간대와 시청 등급은 적절한지 등을 살펴보았다.
셋째, 청소년을 위한 음악 프로그램의 방향을 제시하였다. 이를 토대로 청소년을 대상으로 하는 TV 음악 프로그램을 퀴즈 예능 형식과 접목해 새로운 형태로 기획하였다.
이 연구를 통해 감상 방식에 머물던 클래식 음악 프로그램의 형식이 시청자가 적극적으로 참여할 수 있는 방향으로 개선되기를 바라며, 대중음악에 한정되어 있던 청소년의 음악적 관심이 더 넓은 장르에 대한 흥미로 이어지기를 기대해본다.
-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 3
3. 연구의 범위와 제한점 4
4. 선행연구 고찰 5

Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 청소년 시기 클래식 음악의 의미 8
2. 음악교육 매체로서 TV의 기능 11
3. 해외 청소년 TV 음악 프로그램 사례 13
1) 미국 CBS 13
2) 일본 NHK 16
3) 영국 BBC 18

Ⅲ. TV 음악 프로그램 현황 및 분석 20
1. TV 음악 프로그램 현황 20
1) KBS의 음악 프로그램 20
2) MBC의 음악 프로그램 28
3) EBS의 음악 프로그램 35
2. TV 음악 프로그램 분석 42
1) 장르 및 형식에 따라 43
2) 편성 시간대에 따라 48
3) 시청 등급에 따라 56
3. 청소년 TV 음악 프로그램 사례 60
1) 60
2) 63

Ⅳ. 청소년을 위한 TV 음악 프로그램 연구 66
1. 청소년을 위한 TV 음악 프로그램의 방향 66
1) 하브루타 학습법의 적용 66
2) 프로그램 내용 및 형식에 대한 논의 69
3) 편성 시간대에 대한 논의 71
4) 프로그램 출연자에 대한 논의 73
2. 청소년을 위한 TV 음악 프로그램 기획안 74
1) 프로그램 소개 74
2) 기획 의도 및 목표 75
3) 프로그램 구성 76
3. 청소년을 위한 TV 음악 프로그램의 실제 78
1) 코너 1: 내가 누구게? 79
2) 코너 2: 멜로디를 이어봐! 81
3) 코너 3: 빈칸을 채워줘! 84
4) 코너 4: 깜짝 퀴즈 88

Ⅴ. 결론 및 제언 89

참고문헌 92
부록 96
Abstract 117
-
dc.language.isokor-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc780.7-
dc.title청소년을 위한 TV 음악 프로그램 연구-
dc.title.alternativeA Study on the TV Music Programs for Adolescents-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorJeong, Kyungjin-
dc.contributor.department사범대학 협동과정 음악교육전공-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2020-02-
dc.title.subtitleKBS, MBC, EBS 3사를 중심으로-
dc.identifier.uciI804:11032-000000159613-
dc.identifier.holdings000000000042▲000000000044▲000000159613▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share