Publications

Detailed Information

죄의식과 정체성의 변주 : Guilty Consciousness and Quest for Identity: A Study on Pips Growth in Charles Dickens Great Expectations
『위대한 유산』의 주인공 핍의 내적 성장

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

전예섬

Advisor
김명환
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :인문대학 영어영문학과,2020. 2. 김명환.
Abstract
본 논문은 찰스 디킨스의 『위대한 유산』의 주인공 핍이 지닌 죄의식과 자아 정체성을 다루면서 그것들이 그의 삶 속에서 어떻게 전개되고 있는지, 그리고 그 결과와 의미는 무엇인지, 나아가 그것들이 그의 내적 성장과 어떻게 결부되어 있는지에 대한 연구이다. 죄의식은 주인공의 내면 세계를 지배한 동인이고 그의 삶을 관통한 심리 현상이며, 무엇보다 그의 정체성을 형성하는 토대가 된다. 따라서 죄의식이야말로 그의 인격과 삶은 물론 소설 전체를 이해하는데 필수불가결한 렌즈라고 할 수 있다. 본고에서는 핍의 죄의식을 인간 심리의 보편적인 현상으로 보는 것이 아니라, 당대의 사회적 영향과 결부되어 있으면서도 그가 놓여있었던 삶의 특수한 정황들과 경험들 때문에 기인한 것으로 보면서, 그것의 심리적 특수성을 분석한다.
2장에서는 핍의 죄의식을 발생하게 한 요인들을 규명하려고 한다. 그의 죄의식은 원천적으로 주변 어른들에 의해 부여된 것으로, 스스로를 무가치하다고 여기는 부정적 자의식의 형태로 등장한다. 그리고 이러한 추상적이고 관념적인 원형적 죄의식은 구체적이고 윤리적인 잘못에 기인한 도덕적 죄의식으로 변모해 간다. 도덕적 죄의식의 결과로 인해 핍은 우선 실재를 왜곡하는 상상을 하게 되고, 나아가 타인에 대해 이상화하는 모습을 보인다. 그가 이상화하게 되는 두 대상은 에스텔라와 조인데, 전자에 대해서는 이상화된 자아 이미지를 투영하는 방식으로, 후자에 대해서는 선한 인격자를 이상화하는 방식으로 진행된다. 따라서, 에스텔라의 경우가 죄의식에서 비롯된 부정적 자의식으로 점철된 어두운 과거로부터의 탈출구로서의 이상화였다면, 조의 경우는 훌륭한 인격자인 그를 본받고 싶은 삶의 지향점으로 여기는 이상화이다.
3장에서는 핍이 죄수와 신사라는 상호 모순되어 보이는 두 가지 자아 정체성을 가지게 됨을 주목하였다. 자신이 죄수들과 연루되어 있다는 의식, 그리고 그들과 자신의 처지가 다르지 않다는 자의식은 핍에게 어릴 적부터 죄수라는 자아 정체성을 심어준다. 나중에 핍은 신사가 되었기에 그러한 정체성의 굴레에서 벗어났다고 생각하지만 실상은 사회가 강요한 속물성에 예속된 죄수와 다름 없는 상태에 놓이고 도덕적 실패를 겪게 된다. 그는 유산의 출처가 밝혀짐에 따라 속물성뿐만 아니라 해비샴, 매그위치라는 또 다른 감옥이 자신을 감금하고 있다는 자의식을 갖게 되고, 동시에 자신의 비윤리성에 대해서도 분명한 자각을 하기 시작한다. 핍은 상징적인 죽음을 겪고, 자신에게 잘못한 바 있는 이들을 비롯한 주위 인물들에게 속죄의 행위를 함으로써 죄의식을 해소하고 죄수와 신사라는 자아 정체성의 굴레에서 벗어나 도덕적 성숙을 이루면서 이상적인 인간상, 인격자로서의 새로운 신사 정체성을 확립해나가는 것이다.
죄의식에 시달리므로 도리어 깊이가 더 있어진 주인공의 심리에 대한 분석 및 그의 의식과 행동에 대한 통찰은 인간의 내면 세계와 성격 형성에 대한 우리의 이해를 심화시킬 것으로 기대된다.
This thesis is an in-depth study on the variations, consequences, and meanings of Pips guilty consciousness and quest for identity. Guilty consciousness is the main psychological phenomenon dominating Pips mind and life, on which his identity is based. By means of analyzing Pips guilty consciousness, we can reach fuller understanding of his personality and life. This thesis does not see Pips guilty consciousness as a universal phenomenon of human psychology, but rather approaches it as his unique psychological phenomena, paying attention to the specific contexts of life in which he was placed, and to the unusual experiences he underwent.
Chapter 2 identifies the factors that caused Pips guilty consciousness. His guilty consciousness is fundamentally aroused by the neighboring adults and appears in the form of a negative self-consciousness which makes him consider himself worthless. And this abstract and obscure 'primal sense of guiltiness' develops into 'moral sense of guiltiness' due to his own ethical wrongdoings. His moral sense of guiltiness makes Pip distort his own reality, idealizing Estella and Joe. His idealization of the two characters is, however, quite different to each other. In Estellas case, Pip projects his idealized self-image into her; in Joes case he idealizes him as a man of good faith. In other words, Pip idealizes Estella in an effort to get rid of his negative views on his own identity, but his idealization of Joe comes from his perception that Joe stands for a guideline for his own life.
Chapter 3 focuses on the fact that Pip has two seemingly contradictory self-identities, convict and gentleman. His deep-rooted consciousness that he is associated with convicts and that his status is not different from theirs, leads to his self-identity as an imaginary convict. Later, he thinks he has escaped that fetter of identity since he became a gentleman. He is, however, again imprisoned in a symbolic jail, which is snobbery, and goes through a moral failure. As the source of his great expectations is revealed, he realizes that he has been imprisoned by symbolic jails such as Ms. Havisham and Magwitch, and that his attitude and behavior have been immoral. After he goes through several symbolic deaths, he makes amends for good people around him: Joe and Biddy. As a result, he obliterates his irrational sense of guiltiness, and establishes a new identity of true gentleman, not as a notion of social position but as a desirable human character, by escaping from the fetters of previous self-identities.
In conclusion, this thesis re-reads the novel, neither simply as a flat comic novel with a lot of exaggerations, nor simply as a novel full of a series of social criticism, but as a novel in which the narrator as hero with a psychological complexity and depth explores his own arduous quest for identity.
Language
kor
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000159334
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share